Om det öppna expansionskärlet funkar som det ska så ska det inte kunna bli mer än några tiondels bar innan det rinner över. Blir det för högt tryck (för att det inte är ett öppet kärl) så ska det finnas en säkerhetsventil som öppnar och släpper ut överskottet.

Krilleman
I ett öppet system som du har så ska det inte kunna gå att få trycket så högt.

Det är ju endast det statiska trycket som gäller här. 10m vattenpelare är 1 bar. Så rimligtvis får du ca 0,2-0,3bar på mätaren när kärlet är fullt. (Om mätaren visar korrekt)

Dessutom ska det gå ut ett rör i det fria på taket, från ovansidan på ditt kärl.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Krilleman
useless useless skrev:
Blir det för högt tryck (för att det inte är ett öppet kärl) så ska det finnas en säkerhetsventil som öppnar och släpper ut överskottet.
Öppna system från förr har extremt sällan en säkerhetsventil. Jag ser ingen vid TS panna.

P
Krilleman Krilleman skrev:
I ett öppet system som du har så ska det inte kunna gå att få trycket så högt.

Det är ju endast det statiska trycket som gäller här. 10m vattenpelare är 1 bar. Så rimligtvis får du ca 0,2-0,3bar på mätaren när kärlet är fullt. (Om mätaren visar korrekt)

Dessutom ska det gå ut ett rör i det fria på taket, från ovansidan på ditt kärl.

Ok så jag kommer aldrig nå mellan 1- 1,5 bar som det skrevs tidigare i tråden?

Shirack skrev:
Aha då är jag med, ska prova och återkomma, om trycket börjar vandra över 1,5 vad gör jag för att få det att snabbt sjunka?

Och det här med att det fattas vatten, hur rädd behöver jag vara att ett rör i golvet är sönder? Eftersom vattnet på något sätt försvunnit?

Mvh
Jag skrev 1.5 bar bara för att man ska hålla koll på manometer så att kärlet fylls på å man inte får vattentryck på värmesystemet. Har haft hemmapulare som satt en kulventil på expansionledningen... och haft den stängd....men som krilleman säger så ska inte trycket bli mer än 0.2/0.3 bar

P
V Vector skrev:
Jag skrev 1.5 bar bara för att man ska hålla koll på manometer så att kärlet fylls på å man inte får vattentryck på värmesystemet. Har haft hemmapulare som satt en kulventil på expansionledningen... och haft den stängd....men som krilleman säger så ska inte trycket bli mer än 0.2/0.3 bar

Ok då förstår jag varför det inte behöver försvinna mycket vatten för att trycket ska bli noll.

Men det jag skrev innan, behöver jag va rädd att jag har läckage i något rör i golvet eftersom vattnet på något sätt försvunnit?

Mvh

Krilleman
V Vector skrev:
Jag skrev 1.5 bar bara för att man ska hålla koll på manometer så att kärlet fylls på å man inte får vattentryck på värmesystemet. Har haft hemmapulare som satt en kulventil på expansionledningen... och haft den stängd...
På expansionsledningen till ett slutet kärl är det en fördel att ha kulventil. Gärna med avtappning så man med enkelhet kan kontrollera blåsan och fylla på tryck. MEN man får aldrig kunna stänga bort en säkerhetsventil.

Det är ju ett öppet kärl i TS fall.

• Gilla
Tdf
  • Laddar…
Krilleman
Shirack skrev:
Men det jag skrev innan, behöver jag va rädd att jag har läckage i något rör i golvet eftersom vattnet på något sätt försvunnit?
Nej det tycker jag inte. Det är inga mängder vatten som ska i ditt system, antagligen bara kärlets volym.

Fyll på. (y)

Skulle det läcka så borde det rimligtvis redan vara blött någonstans!

P
Nej det tycker jag inte. Det är inga mängder vatten som ska i ditt system, antagligen bara kärlets volym.

Fyll på. (y)

Skulle det läcka så skulle det vara blött någonstans omgående!

Okej tack, ja får se , känns lite läskigt att starta ett system som ej varit igång på ett tag, är nojig eftersom att det saknas vatten från början, det måste tagit vägen någonstans.

På expansionsledningen till ett slutet kärl är det en fördel att ha kulventil. Gärna med avtappning så man med enkelhet kan kontrollera blåsan och fylla på tryck. MEN man får aldrig kunna stänga bort en säkerhetsventil.

Det är ju ett öppet kärl i TS fall.
kanske jag var lite otydlig men det gällde öppet kärl å eftersom säkventil saknades så kan de få konsekvenser

P
Förövrigt har jag en annan nära fråga.

Har liknande element som ser ut enligt bild, ETT rör in i element med delad halvmåne innuti men på ett par ställen i huset har man tagit bort elementet och pluggat med en stor mutter där elementet suttit, kan det försvåra uppvärmningen? Förre ägaren sa han haft övriga element på tidigare.

• Radiatorkoppling med ett inkommande rör och delad halvmåne inuti, möjlig pluggpunkt för borttaget element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med ett inkommande rör och stängd ventil, stor mutter där ett element tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
V Vector skrev:
kanske jag var lite otydlig men det gällde öppet kärl å eftersom säkventil saknades så kan de få konsekvenser
Hur många öppna system har du råkat på med säkerhetsventil?

Är knappen ”pump” påslagen på pannan ? Och vad står shunten på?

Hur många öppna system har du råkat på med säkerhetsventil?
Om du måste veta så ett antal... framförallt på vedpanneanläggningar där det öppna expkärl sitter på acktankarna så har vissa satt en säkventil på pannan som extra säkerhet

Krilleman
Shirack skrev:
Förövrigt har jag en annan nära fråga.

Har liknande element som ser ut enligt bild, ETT rör in i element med delad halvmåne innuti men på ett par ställen i huset har man tagit bort elementet och pluggat med en stor mutter där elementet suttit, kan det försvåra uppvärmningen? Förre ägaren sa han haft övriga element på tidigare.
Det ska nog gå fina fisken. "ByPassen" som släpper vidare en del varmt vatten bör sitta i "kopplet". (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.