4 540 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Hjälp med TMV-panna Radiatorvärme funkar ej.
Om det öppna expansionskärlet funkar som det ska så ska det inte kunna bli mer än några tiondels bar innan det rinner över. Blir det för högt tryck (för att det inte är ett öppet kärl) så ska det finnas en säkerhetsventil som öppnar och släpper ut överskottet.
I ett öppet system som du har så ska det inte kunna gå att få trycket så högt.
Det är ju endast det statiska trycket som gäller här. 10m vattenpelare är 1 bar. Så rimligtvis får du ca 0,2-0,3bar på mätaren när kärlet är fullt. (Om mätaren visar korrekt)
Dessutom ska det gå ut ett rör i det fria på taket, från ovansidan på ditt kärl.
Det är ju endast det statiska trycket som gäller här. 10m vattenpelare är 1 bar. Så rimligtvis får du ca 0,2-0,3bar på mätaren när kärlet är fullt. (Om mätaren visar korrekt)
Dessutom ska det gå ut ett rör i det fria på taket, från ovansidan på ditt kärl.
Krilleman skrev:
I ett öppet system som du har så ska det inte kunna gå att få trycket så högt.
Ok så jag kommer aldrig nå mellan 1- 1,5 bar som det skrevs tidigare i tråden?
Jag skrev 1.5 bar bara för att man ska hålla koll på manometer så att kärlet fylls på å man inte får vattentryck på värmesystemet. Har haft hemmapulare som satt en kulventil på expansionledningen... och haft den stängd....men som krilleman säger så ska inte trycket bli mer än 0.2/0.3 barShirack skrev:
V Vector skrev:
Ok då förstår jag varför det inte behöver försvinna mycket vatten för att trycket ska bli noll.
Men det jag skrev innan, behöver jag va rädd att jag har läckage i något rör i golvet eftersom vattnet på något sätt försvunnit?
Mvh
På expansionsledningen till ett slutet kärl är det en fördel att ha kulventil. Gärna med avtappning så man med enkelhet kan kontrollera blåsan och fylla på tryck. MEN man får aldrig kunna stänga bort en säkerhetsventil.V Vector skrev:
Det är ju ett öppet kärl i TS fall.
Nej det tycker jag inte. Det är inga mängder vatten som ska i ditt system, antagligen bara kärlets volym.Shirack skrev:
Fyll på.
Skulle det läcka så borde det rimligtvis redan vara blött någonstans!
Krilleman skrev:
Okej tack, ja får se , känns lite läskigt att starta ett system som ej varit igång på ett tag, är nojig eftersom att det saknas vatten från början, det måste tagit vägen någonstans.
kanske jag var lite otydlig men det gällde öppet kärl å eftersom säkventil saknades så kan de få konsekvenserKrilleman skrev:
Förövrigt har jag en annan nära fråga.
Har liknande element som ser ut enligt bild, ETT rör in i element med delad halvmåne innuti men på ett par ställen i huset har man tagit bort elementet och pluggat med en stor mutter där elementet suttit, kan det försvåra uppvärmningen? Förre ägaren sa han haft övriga element på tidigare.
Har liknande element som ser ut enligt bild, ETT rör in i element med delad halvmåne innuti men på ett par ställen i huset har man tagit bort elementet och pluggat med en stor mutter där elementet suttit, kan det försvåra uppvärmningen? Förre ägaren sa han haft övriga element på tidigare.
Är knappen ”pump” påslagen på pannan ? Och vad står shunten på?
Det ska nog gå fina fisken. "ByPassen" som släpper vidare en del varmt vatten bör sitta i "kopplet".Shirack skrev:Förövrigt har jag en annan nära fråga.