8 037 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Hjälp med tidig priskalkyl för hela bygget
Början av 2020 kostade avlopp (infiltration, slamavskiljare alla rör o jobb) strax under 100000 och egen brunn runt 50000 för mig. Det är inte 5 år sedanU Ulfiare skrev:
ok då fattade jag fel. Har precis borrat brunn och behöver nu ordna med avloppet som är en gammal två-kammar brunn från slutet av 60-talet.J Joonazz skrev:
Jag har begärt in offerter på nytt avlopp. En förberedd trekammarlösning som kommer att användas som kommer att användas initialt enbart för disk o dusch. Offerterna ligger på 150 tkr till 180. Vi bor i Roslagen och kanske regionala skillnader?
U Ulfiare skrev:ok då fattade jag fel. Har precis borrat brunn och behöver nu ordna med avloppet som är en gammal två-kammar brunn från slutet av 60-talet.
Jag har begärt in offerter på nytt avlopp. En förberedd trekammarlösning som kommer att användas som kommer att användas initialt enbart för disk o dusch. Offerterna ligger på 150 tkr till 180. Vi bor i Roslagen och kanske regionala skillnader?[/QUOTE
Kan du ge mig adressuppgifter till din entreprenör så kan jag ringa och höra med honom?
Jag var tvungen att använda mig utav ett reningsverk med ”högsta skyddsklass” så valet föll på ett baga easy. Väldigt lättinstallerade, 2 tankar samt ett rör ut i diket.U Ulfiare skrev:
Nuförtiden så finns det även andra märken, tex ecoboxen.
Ni som varit i de här svängarna med att dra avlopp, vatten och el. Ni funderade aldrig på att gräva själva? Tex köpa en begagnad grävmaskin för 50.000-100.000, gräva allt själv och sen sälja den för nästan lika mycket. Som bonus får man dessutom leka grävmaskinist vilket är var mans stora dröm
Även om det är kul att gräva så svarar jag tydligt Nej.J JohnAnchor skrev:
Man har liksom lite annat att göra än att ligga under ett gammalt skrälle och skruva, byta trasiga hydraulslangar m.m. när röris otåligt står och väntar. Dessutom vill jag att markarbetena blir bra och att man inte gräver sönder en massa som ger ytterligare merjobb.
Även om jag på sikt är sugen på en grävmaskin så låter jag experterna gräva.
Jag köpte mig en 5T grävmaskin inför vårat bygge, (100k) fungerade helt okej att lägga ned el, avlopp.. planera tomt osv.. sålde efter nån månad. ( samma pengar tillbaka)J JohnAnchor skrev:
om jag hade gjort det igen? Nej.. tiden det tar för en rutinerad förare med större maskin att göra samma jobb är värt varenda krona.
Klicka här för att svara