Ska montera täcksida på ett högskåp men blir lite osäker hur jag ska göra för bäst resultat. Så någon med erfarenhet kanske kan ge lite hjälp på traven.
Nedan finns två bilder med olika förslag, vilket blir bäst?
 
  • täcksida 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • täcksida 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du frågar mig, skulle jag definitivt välja nr 1. :)

Du slipper då hugga av det "clena svepet" på lådfronerna, genom att helt plötsligt få ett större avstånd mellan lådorna.
 
Raceman skrev:
Om du frågar mig, skulle jag definitivt välja nr 1. :)

Du slipper då hugga av det "clena svepet" på lådfronerna, genom att helt plötsligt få ett större avstånd mellan lådorna.
Instämmer till fullo!

Hade du haft en rad med överskåp till vänster (istf för fläkten) så hade variant 2 (högra bilden) kunnat bli aktuell för att det skall fungera med dörrarna, men nu behövs det inte.
 
Jag är lite tveksam, ser det inte konstigt ut när bänkskivan inte går hela vägen över bänkskåpet närmast högskåpet?

Själv har jag gjort enligt alternativ två men då har jag svart kök och vit bänkskiva, syns mycket tydligare att bänkskivan är "för kort" då.
 
Täcksidan ligger ju normalt i liv med luckorna så kapar du den i bänkhöjd kommer du få en rätt konstig hörna där bänkskivan möter sidan.

Jag gissar att det blir bäst att behålla täcksidan hel, men kanske tänker man annorlunda när man ser prylarna på riktigt...
 
Paul-Staffanstorp
I normalfallet låter man frisidan gå ner men oftast styrs det av att man har väggskåp också och för att då måttkedjan ska stämma så måste frisidorna vara genomgående.
 
MathiasS skrev:
Täcksidan ligger ju normalt i liv med luckorna så kapar du den i bänkhöjd kommer du få en rätt konstig hörna där bänkskivan möter sidan.
Man kan ju dessutom, om man tycker det är snyggare, kapa täcksidan i bakkant så att den går i liv med stommen. :)
 
Redigerat:
Jag hade gjort enl bild 1. Jag har gjort på de sättet några gånger och det ser inte alls konstigt ut.
 
En vägg i mitt kök ser precis ut som hos dig. Jag valde alt 2. Jag har dock överskåp och de hade blivit förskjutna mot underskåpen annars.

Det ser inte det minsta konstigt ut att dra täcksidan hela vägen ner. Det ser snarare konstigt ut annars med en udda kant vid korsningen bänkskiva/täcksida.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.