Hejsan
Har en stor ståldörr till ett arkiv i min bostad.
Den går emot vid överkant så insätt jag måste rikta det övre gångjärnet på nått sätt, Men som sagt det är en kraftig ståldörr så hade velat ha tips på hur jag skulle klara göra detta? Lägger upp någon bild så kan ni kanske spåna ut en plan haha

• Vit ståldörr med låshandtag i en tapetserad korridor, där överkantens gångjärn orsakar friktion vid öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn på en stor vit ståldörr mot blommigt tapetserad vägg. Justering behövs då dörren går emot vid överkanten.
    Skapa konto
  • Blomstrande tapet och dörrkarm med slitage, visande del av ståldörrsram som behöver justeras.
    Skapa konto
  • Överkant av en ståldörr som går emot en dörrkarm, med blommigt mönstrad tapet i bakgrunden.
    Skapa konto
Köp en gångjärns knäckare.
Öppna dörren lite, bara så den kommer ut ur karmen.
Kila under dörren i framkant så den inte hänger på gångjärnen.
Knäck den del som sitter på karmen, övre mot väggen, undre mot dörren.
Till 99% blir det bra så.
Annars får man kolla, mäta och knäcka vidare på alla 3 gångjärn.

Isakare Isakare skrev:
Köp en gångjärns knäckare.
Öppna dörren lite, bara så den kommer ut ur karmen.
Kila under dörren i framkant så den inte hänger på gångjärnen.
Knäck den del som sitter på karmen, övre mot väggen, undre mot dörren.
Till 99% blir det bra så.
Annars får man kolla, mäta och knäcka vidare på alla 3 gångjärn.
Finns det gångjärn knäckare som är stora nog till dessa gångjärn? För vanlig passar ikke:)

S Sonny82 skrev:
Finns det gångjärn knäckare som är stora nog till dessa gångjärn? För vanlig passar ikke:)
Ja, det finns i alla möjliga storlekar, jag har nog en 5-6 st i firmabilen.

Isakare Isakare skrev:
Ja, det finns i alla möjliga storlekar, jag har nog en 5-6 st i firmabilen.
Afan, då får jag höra med någon om någon har en liggande i större dimension :) trodde det bara fanns såna standar storlekar till vanliga dörrar:) tack för hjälpen. Så ska jag se fall jag får bukt på den jäkla dörren:)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
S Sonny82 skrev:
Afan, då får jag höra med någon om någon har en liggande i större dimension :) trodde det bara fanns såna standar storlekar till vanliga dörrar:) tack för hjälpen. Så ska jag se fall jag får bukt på den jäkla dörren:)
Hej igen om nu ej ett sånt verktyg passar? Köpte ett som matchar storleken men den går ej få på för det är för trångt mellan gångjärnet och dörren samt väggen tar emot om man vänder det? Har du några andra tips hur man kan få det till knäckt?

S Sonny82 skrev:
Hej igen om nu ej ett sånt verktyg passar? Köpte ett som matchar storleken men den går ej få på för det är för trångt mellan gångjärnet och dörren samt väggen tar emot om man vänder det? Har du några andra tips hur man kan få det till knäckt?

• Närbild av blomstrande tapet i pastellfärger, sett från ett hörn vid hörnet på ett rum.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.