Hej,

Vi bor i ett hus från 1852.
Torpargrunden är igengjuten av ett företag för några år sedan av oss.
Fukt fanns även innan då det syntes på utsidan, insidan såg man inte det då man reglat upp med träreglar och gips.

För ett tag sedan fick jag nog, vem vill ha fukt i en vägg i vardagsrummet?
Jag tog in en firma som dränerade just den långsidan, flyttade en dagvattenbrunn och drog om stuprör från denna sida av hus och garage.
Efteråt har det varit relativt trott i Skåne och väggen har också varit torr.
Nu har det dock börjat regna igen och jag gick och kände på väggen, fuktigt.

Huset står på gråsten, dräneringen ligger i höjd med nederkant på gråstenen, insidan är markduk, makadam?, markfrigolit eller vad det heter, golvvärme, betong, parkett.

Höjdskillnad är lite svårt men väggen står nog iaf 30-40cm över markytan, inomhus är det ännu lite högre.

Min enda teori är att gråsten, jord, gamal kalkbruk drar upp fukten från under dräneringen och upp i vägg?
Det är dock tort intill väggen från utsidan om man tittar på makadam och jord som ligger där.

Fuktfläckarna på utsidan matchar inte var dom finns på insidan.
Bilden från insidan är i hörnan av rummet medans bilden på utsidan är 1-1.5meter ifrån hörnet.

Sista steget är ju att slå upp golv i vardagsrummet och gräva sig ner, vilket inte kommer ske just nu.

Ideer? Tankar? Tips? Uppskattar verkligen alla ideer i detta läget!

• IMG_3195.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3239.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3241.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3242.JPG
    Skapa konto
C
Fukten kommer inte uppifrån då? Tänker kring takfoten/hängrännan. Om du har tillgång till en sfärisk ”fuktmätare” kan du oavsett få en indikation på hur stor del av väggen och framförallt var i väggen fuktnivån är högre relativt en garanterat torr plats. Kan hjälpa i att se hur vattnet/fukten rör sig.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Skulle nog också kolla hur taket ser ut där eftersom det kommer i samband med regn.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.