2 666 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Hjälp med router installation
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
WAN lampan ska lysa utan nåt som helst inkopplat så att skylla på er router blir ju lite konstigt..........
Jag fick svar av säljaren nu att internet blev installerat men aldrig använt.
Är det något som skall startas upp då för att få igång det?
Är det något som skall startas upp då för att få igång det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
"internet" är ju en sak men du måste ju ändå ha någon som säljer på dig signalen så att säga. Har man fiber så brukar man ha ett nätavtal med någon och sen själva bredbandet blir ett annat.
Nej, det är minst lika vanligt att man bara har ett avtal, nämligen tjänsteoperatören.S Stefan1972 skrev:
Oberoende om det är fel hos tjänsteoperatören eller hos nätägaren så ska vi alltid bara felanmäla till tjänsteoperatören.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Visst kan det vara så men poängen var mest att ts inte verkar veta.........Nu har ts flyttat in i ett hus där det finns fiber. Steg ett är väl att skaffa nätavtal med någon? Bredband2 säljer vad jag vet bara trafiken.Demmpa skrev:
Nätägaren kanske aldrig anslöt fibern eller kopplade från den pga tjänsteabonnemang saknades.M MalinnilaM skrev:
Bredband2 som är din tjänsteleveratör äger problemet och är den som skall kontakta nätägare för vidare felsökning. Det hjälper säkert om du informerar Bredband2 om att anslutningen aldrig använts.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 410 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 410 inlägg
Tror jag aldrig har hört talas om att man har två avtal så som med el.S Stefan1972 skrev:
När vi i förra huset fick fiber så glömde installatörerna att notera macadressen till mediaomvandlaren i nätägarens register vilket gjorde att jag kunde beställa access men första switchen i nätet accepterade inte min trafik utan guidade mig till en installationssida vilken jag inte hade access till.
Jag bara anmälde detta till tjänsteleverantören och de förmedlade vidare.
Nu visste jag ju vad jag skulle säga så de behövde inte skicka ut någon utan allt sköttes på distans.
Men beteendet var samma som för TS. Dvs WAN lampan lyste inte.
Så till TS. Ring och säg att WAN lampan på mediaomvandlaren inte lyser.
Säger man fibermodem så borde de också förstå.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 828 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 828 inlägg
Till vem ska du felanmäla till om inte WAN-lampan lyser?B breakman skrev:
Vilka fel ska du felanmäla till tjänsteoperatören respektive till nätägaren?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 410 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 410 inlägg
Du är den första jag har hört detta ifrån så, jo lite ovanligt är det nog.B breakman skrev:
Är du privatperson eller företag som har anslutningen eller något annat speciellt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
det är nog väldigt olika beroende på var i landet man befinner sig. Jag är också i västernorrland och har servanet så det är lika för mig. Nätägaren drog in fiber och de har man nätavtal med. Sen fick man välja resten som man ville själv.P PappasHammare skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 828 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 828 inlägg
Demmpa skrev:
Ansluten som privatperson, och som @Stefan1972 skriver så är det så Servanet jobbar.P PappasHammare skrev:
Skulle jag behöva felanmäla en slocknad WAN-lampa på mediaomvandlaren så skulle jag nog felanmäla det till Servanet... men det beror nog lite på omständigheterna, om jag visste om att ISP gjort något i när anslutning till att den slocknade så skulle jag nog kontakta dom.