Davidbagare
Jag gissar att din brytare sitter innanför dörren och är långt ifrån en dusch eller handfat? Isåfall kan du använda vilken brytare (ip-klassning) som helst. Och i och med att du har en apparatdosa installerad och inte utanpåliggande el så hade iallafall jag valt en infälld brytare då det ser väldigt mycket bättre ut.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…

Bästa svaret

Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Det kanske var den här modellen ändå. Jag har lossat knapparna tillsammans med hävarmarna istället för det tänkta sättet vilket var dumt.

Tack för alla svar. Nu förstår jag hur det egentligen ska göras.
Kanske har de ändrat utförandet något genom åren, men principen bör vara den samma.

Duschen/duschmunstycket brukar inte vara intill dörren av praktiska skäl så högre IP klassning ska inte behövas.

Den blå dosan byter man inte. Att den sitter för djupt (eg fel modell) är ett vanligt fel.
Man kan åtgärda det med förhöjningsringar/påbygnadsringar som finns olika storlekar.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag gissar att din brytare sitter innanför dörren och är långt ifrån en dusch eller handfat? Isåfall kan du använda vilken brytare (ip-klassning) som helst. Och i och med att du har en apparatdosa installerad och inte utanpåliggande el så hade iallafall jag valt en infälld brytare då det ser väldigt mycket bättre ut.
Det stämmer. Det är våtzon 2 så det duger med IP21 tydligen.

blackarrow blackarrow skrev:
Kanske har de ändrat utförandet något genom åren, men principen bör vara den samma.

Duschen/duschmunstycket brukar inte vara intill dörren av praktiska skäl så högre IP klassning ska inte behövas.

Den blå dosan byter man inte. Att den sitter för djupt (eg fel modell) är ett vanligt fel.
Man kan åtgärda det med förhöjningsringar/påbygnadsringar som finns olika storlekar.
Perfekt, tack.

Våtzoner har inget med elzoner att göra det är hel olika saker.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Redigerat:
E elmont skrev:
Våtzoner har inget med elzoner att göra det är hel olika saker.
Oj då, det var lätt att förväxla.

Som sagt i oklassade områden räcker det gott och väl med IP20, Har du verkligen kollar på länken.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som sagt i oklassade områden räcker det gott och väl med IP20, Har du verkligen kollar på länken.
Jag blandade ihop våtzon och elzon. Du har rätt, det här är oklassat område.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.