Hej!
Vi ritar kök till vårt blivande hus och behöver lite input.
1. Var är bästa placeringen av spisen?
2. Köket är 6m brett. Är kyl/frys/micro/ugn för långt bort? Hur ska vi isåfall annars lösa det?
3. Jag vill helst undvika överskåp. Hur gör man med glas och muggar? Om man måste ha överskåp, vart placerar man det bäst isåfall?
Vad tycker ni?
Vi ritar kök till vårt blivande hus och behöver lite input.
1. Var är bästa placeringen av spisen?
2. Köket är 6m brett. Är kyl/frys/micro/ugn för långt bort? Hur ska vi isåfall annars lösa det?
3. Jag vill helst undvika överskåp. Hur gör man med glas och muggar? Om man måste ha överskåp, vart placerar man det bäst isåfall?
Vad tycker ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade flyttat diskhon lite mer åt höger i bild. Då får du plats med ett skåp även till vänster diskmaskinen, annars finns det inget att fästa bänkskivan och täcksidan i.
Flytta sedan spisen uppåt i bild så du får ca 120 cm arbetsyta. Ett fönster över denna arbetsyta hade inte varit fel heller. Byt plats på kyl och ugn, så kommer dessa mitt i "gången". Jag tycker inte dessa är för långt bort alls.
Då skulle det bli ovanligt bra. Jag gillar att ha altandörr direkt från köket, och här har du lyckats få in två!
Ännu bättre hade det vart med en rad överskåp över diskhon, det är faktiskt väldigt skönt och praktiskt att plocka tallrikar och glas direkt från diskmaskinen och upp i ögonhöjd, även om jag inte heller är förtjust i överskåp. Jag har en rad med låga skåp, placerade lite högre upp.
Fönstret behöver tas bort i så fall, men det hade även gått att höja upp diskmaskinen i ett halvhögt skåp om du tar bort detta. Eventuellt sätter ett långsmalt fönster högre upp. Men det beror ju på hur huset ser ut i övrigt.
Flytta sedan spisen uppåt i bild så du får ca 120 cm arbetsyta. Ett fönster över denna arbetsyta hade inte varit fel heller. Byt plats på kyl och ugn, så kommer dessa mitt i "gången". Jag tycker inte dessa är för långt bort alls.
Då skulle det bli ovanligt bra. Jag gillar att ha altandörr direkt från köket, och här har du lyckats få in två!
Ännu bättre hade det vart med en rad överskåp över diskhon, det är faktiskt väldigt skönt och praktiskt att plocka tallrikar och glas direkt från diskmaskinen och upp i ögonhöjd, även om jag inte heller är förtjust i överskåp. Jag har en rad med låga skåp, placerade lite högre upp.
Fönstret behöver tas bort i så fall, men det hade även gått att höja upp diskmaskinen i ett halvhögt skåp om du tar bort detta. Eventuellt sätter ett långsmalt fönster högre upp. Men det beror ju på hur huset ser ut i övrigt.
Tycker det ser jätte bra ut. Rita upp det som du tänkt det i Ikeas ritprogram. Diskmaskin, 80cm ho, lådor 60cm, hörnskåp 128cm med utdrag för kasteruller, 40cm lådor, 60cm häll, 40cm lådor och fyll upp resten kan det bli 80cm? Du behöver inte alls överskåp. Ha bestick, glas och tallrikar i lådorna jämte hoskåpet, så är det nära diskmaskinen.
Kan lägga till att jag jobbar som köksplanerare!
Lycka till!
Kan lägga till att jag jobbar som köksplanerare!
Lycka till!
Jag hade flyttat hällen mer åt vänster för att få bättre arbetsyta mellan ho och häll. Nu är man inträngd i ett hörn när man jobbar. Om möjligt hade jag haft inbyggnadskyl och frys för att få en renare look men det beror ju helt på er. Isf hade jag satt kyl och frys längst till vänster, ugn i mitten och 2 skafferi till höger. Inga överskåp. Glas och tallrikar kan mkt väl förvaras i lådor i köksön.
Tack för tipsen! Bra idéer! Jag är lite rädd bara att flytta vasken för mycket så att man inte kan stå två framför den. Jag tänker om man skalar morötter och nån annan häller av potatisen. Då är det bra med tillkomst på båda sidor. Men det tål att tänkas på!
Tack! Vi ska nog ha rostfri kyl och frys. Jag tror också att det kan vara bra att flytta hällen något.
Har du något förslag på hur man kan förvara glas och koppar i låda? Bara rakt upp och ner som i en diskback eller finns det några bra lösningar?
Har du något förslag på hur man kan förvara glas och koppar i låda? Bara rakt upp och ner som i en diskback eller finns det några bra lösningar?
Om ni köper ett ikeakök så köper man till avdelare till lådan för att säkerställa att de inte välter. Men man kan klara sig utan oxå, se bara till att ha gummi matta i botten. Kolla Ikeas hemsida de visar jätte bra bilder.
Klicka här för att svara