Jag söker råd angående en hörnkonstruktion som jag inte är helt på det klara med hur jag bör fixa till på ett bra sätt.
Det är ett ytterhörn, där källarmuren i ett souterränghus övergår till reglad yttervägg.

Dränerade om förra sommaren, och isolerat under mark med Isodrän. Nu är ambitionen att isolera muren ovan mark (troligtvis cellplast som sedan putsas) men jag är osäker på hur jag ska få till ytterhörnet på ett bra (och regelrätt) sätt. Som det är nu (och varit sedan huset byggdes på 70-talet) har panelbrädorna vid hörnet legat delvis under mark och gottat till sig... Gjorde en temporär lösning genom att avlägsna det som var angripet och drog på ett stycke platon, som en nödlösning över höst/vinter (se bilder).

Isoleringen kommer bygga ut 100mm, och förutom det kommer jag bygga in inspektionsrören i en liten öppningsbar reglad box. Men hur långt ut mot hörnet bör jag sätta cellplasten? Funderar på att bryta bort den vita panelen helt och låta cellplasten vila dikt mot den anslutande ytterväggen, dock osäker på hur jag på ett lätt sätt får till en ny övergång till träpanel igen?

Svårt att få ner i text hur jag tänker, men slänger upp ett par bilder på hur det ser ut nu med den temporära fixen och om någon på rak arm ser en lösning är det mycket uppskattat att ta del utav!

IMG_3467.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3482.JPG
Skapa konto
IMG_3543.JPG
Skapa konto
IMG_3567.JPG
Skapa konto

Ingen som sitter på råd hur man gör en lösning av detta på bästa sätt? Hittar inga konstruktionsexempel någonstans när jag letar runt...

Bifogar en liten skiss gjord i paint som väldigt enkelt visar nuvarande uppbyggnad, sett rakt uppifrån (grått = platta, svart = yttermur, brun = stående reglar och syll). Utöver detta sitter sedan panelbrädorna runt ytterhörnet.

ytterhörn.JPG
Skapa konto

Funderar på om jag kan sätta upp 100mm cellplast på hela muren som är ovan mark, och låta skivorna överlappa den anslutande träväggen, för att sedan få till ett nytt ytterhörn ovanpå dessa skivor, eller bör jag endast gå så långt ut med cellplasten som grundmuren bygger? Fördelar/nackdelar, om det finns några?

Hur gör man en liknande lösning nu i modern tid? Måste ju byggas en del sluttningshus fortfarande men har som sagt inte hittat något konkret konstruktionsexempel på ovanstående så mycket tacksam om någon sitter inne på kunskap!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.