Tacksam för hjälp från er kunniga Byggahus-människor! Har läst i flera trådar och förstått att det är beroende på lampans konstruktion i övrigt om man kan byta ojordad stickpropp till en stickpropp som fungerar i jordade uttag eller om en omfattande ombyggnad av lampan krävs.
Därför min fråga. Fin lampa köpt på second hand har ojordad stickpropp och rummet jordade uttag. Tycker att kablar och andra synliga komponenter vid en ytlig betraktelse ser ut att vara i bra skick. Hur lösa? Se bilder!
Tacksam för svar och råd!
Därför min fråga. Fin lampa köpt på second hand har ojordad stickpropp och rummet jordade uttag. Tycker att kablar och andra synliga komponenter vid en ytlig betraktelse ser ut att vara i bra skick. Hur lösa? Se bilder!
Tacksam för svar och råd!
En oklassad lampa som det ser ut är vara får ej användas förutom i rum med äldre elinstallationer med isolerad miljö före 1994.
Den behöver då kasseras eller byggas om så den uppfyller klass 1, 2 eller 3. Vid ombyggnad övertar innehavaren det fulla ansvaret för att den är säker att använda.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...ktkraven/ovriga-markningar/isolationsklasser/
Den behöver då kasseras eller byggas om så den uppfyller klass 1, 2 eller 3. Vid ombyggnad övertar innehavaren det fulla ansvaret för att den är säker att använda.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...ktkraven/ovriga-markningar/isolationsklasser/
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det är en väldigt enkel konstruktion, med en sladd som som ser ut att vara bytt. Det behövs nog väldigt lite för att klassa den som dubbelisolerad.
Jag skulle då vilja se hur det ser ut bakom strömbrytaren och under lampsockeln. Där gäller det att hålla de enkelisolerade ledarna borta från metallhöljet. Man kan även ifrågasätta hur själva strömbrytaren ska klassas.
Det bör vara enkelt att skruva isär dessa delar och inspektera.
Jag skulle då vilja se hur det ser ut bakom strömbrytaren och under lampsockeln. Där gäller det att hålla de enkelisolerade ledarna borta från metallhöljet. Man kan även ifrågasätta hur själva strömbrytaren ska klassas.
Är inga problem att få till det med jord på den armaturen. En kabel med jord i från en jordat stickpropp. Strax efter dragavlastningen skärs isoleringen upp på kabeln och jordtråden viks ut. Den ansluts på en av skruvarna på överfallet. Hålet som blir på kabeln lindas med eltejp. Hela armaturen är av metall och sammandragen med all metall, så full kontakt blir på metalldelarna. I själva lamphållaren ska det sättas en s,k svamp som skydd mot metall. Svårt och dyrt att få tag på endast s,k svampen, men en elfirma kan ha. Annars finns en sats att köpa.
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...e&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...e&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tusen tack för svar. Laddar upp lite fler bilder här, vet inte om det är på vad du efterfrågar?Bo.Siltberg skrev:
Det är en väldigt enkel konstruktion, med en sladd som som ser ut att vara bytt. Det behövs nog väldigt lite för att klassa den som dubbelisolerad.
B BloomingOnion skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag ser nu att strömbrytaren är integrerad i lamphållaren, typ en sån här
Och den är helt i plast i ditt fall också eller? Ser den ok ut? Känns strömbrytaren bra, distinkt utan flimmer när man tänder/släcker? Jag undrar om inte lamphållaren är bytt. Eller så är armaturen i sin helhel inte så gammal, utan det är stickproppen som är gammal, varför nu någon skulle vilja byta den.
Du kan nog byta stickpropp på denna utan problem. Problemet är att det inte finns euro-stickproppar att köpa i konsumentbutiker. Jag skulle ju syna lampan mer och samtidigt byta hela sladdstället mot ett sånt här, ev byta lamphållaren också, eftersom det är så enkelt och man får en lampa som man vet är ok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den är helt i plast i ditt fall också eller? Ser den ok ut? Känns strömbrytaren bra, distinkt utan flimmer när man tänder/släcker? Jag undrar om inte lamphållaren är bytt. Eller så är armaturen i sin helhel inte så gammal, utan det är stickproppen som är gammal, varför nu någon skulle vilja byta den.
Du kan nog byta stickpropp på denna utan problem. Problemet är att det inte finns euro-stickproppar att köpa i konsumentbutiker. Jag skulle ju syna lampan mer och samtidigt byta hela sladdstället mot ett sånt här, ev byta lamphållaren också, eftersom det är så enkelt och man får en lampa som man vet är ok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden