8 591 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Hjälp med nytt kök ,Bilder
Produkter som diskuteras: "PAX passar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
tycker det ser ut som att det är mycket luckor. Satsa på breda lådor, det är super för förvaring.
Jag tycker inte köksön behöver stå så lång bort som den är i sista bilderna. Vi har en köksö i vårt kök. Den står 1,3 meter från spis och arbetsbänk och då har vi sittplatser där också och det finns gott om plats. Mellan kyl och köksö har vi 1 meter vilket vi var oroliga skulle vara för lite men vi hade gärna haft 90 cm istället och 1 dm längre bänk.
Själva ön är 180x120 där det är 30 cm överhäng åt båda håll på de sista 120 så att man får sittplatser mittemot varandra och 20 cm överhäng mot kylskåpet där vi ställer klappstolar när vi har gäster. Där skulle varit bättre med 30 cm överhäng antingen genom längre bänkskiva eller kortare skåp under. Vi tyckte det var viktigt att få ön att kännas som ett riktigt bord där man kan sitta mittemot varandra eftersom att vi precis som ni ersätter köksbordet med den och sedan har matbort i vardagsrummet (öppen planlösning så det är egentligen samma rum men i andra änden).
Köksön har blivit väldigt populär när vi har gäster. Vet inte riktigt varför men i slutet av kvällen när man tror att alla ska sitta i vår jättesköna stora soffa så har alla klämt ihop sig runt köksön istället.
Jag tycker inte köksön behöver stå så lång bort som den är i sista bilderna. Vi har en köksö i vårt kök. Den står 1,3 meter från spis och arbetsbänk och då har vi sittplatser där också och det finns gott om plats. Mellan kyl och köksö har vi 1 meter vilket vi var oroliga skulle vara för lite men vi hade gärna haft 90 cm istället och 1 dm längre bänk.
Själva ön är 180x120 där det är 30 cm överhäng åt båda håll på de sista 120 så att man får sittplatser mittemot varandra och 20 cm överhäng mot kylskåpet där vi ställer klappstolar när vi har gäster. Där skulle varit bättre med 30 cm överhäng antingen genom längre bänkskiva eller kortare skåp under. Vi tyckte det var viktigt att få ön att kännas som ett riktigt bord där man kan sitta mittemot varandra eftersom att vi precis som ni ersätter köksbordet med den och sedan har matbort i vardagsrummet (öppen planlösning så det är egentligen samma rum men i andra änden).
Köksön har blivit väldigt populär när vi har gäster. Vet inte riktigt varför men i slutet av kvällen när man tror att alla ska sitta i vår jättesköna stora soffa så har alla klämt ihop sig runt köksön istället.
Vi är köksö trängare d^_^b, den är viktig för oss, ska laborera lite mer med den.
Den är inte så viktig att vi klämmer in direkt, utan vi kan nästa bygga köket och spara den tills vi har färdigt det andra för att få en bättre uppfattning om placering, storlek mm.
Finliret med skåpen är att komma, vi har mest placerat ut lite skåp för att få formen på köket. Stora lådor ett ett klart +!
Hej igen! Även om jag i princip gillar hörnskafferier tror jag att det kanske kan upplevas som trångt till höger om diskhon om man gör skafferi av hela hörnet. Den där bänkytan bort till kyl & frys blir väldigt bra för kaffebryggare, vattenkokare, brödrost...
Men samtidigt ska jag säga emot mig själv apropå din fråga om ugn i högskåp. På din originalskiss har du ett 80-skåp till vänster om kyl & frys (de står närmare dörren till gästrummet), så där borde du kunna ställa ett högskåp och ändå ha 200 mm bänkskiva innan vinkeln. Då försvinner förstås det övre hörnskåpet på den sidan men där kanske man till exempel kan bygga egna hyllor mellan vitrinskåpet och högskåpet?
Apropå byggankans tanke om mycket luckor så rekommenderar jag att redan på skisstadiet göra en ordentlig genomgång (skåp för skåp och låda för låda) om vad som ska ligga var. Förhoppningsvis märker man då om man har den förvaring man behöver och slipper därmed tråkiga överraskningar senare!
Men samtidigt ska jag säga emot mig själv apropå din fråga om ugn i högskåp. På din originalskiss har du ett 80-skåp till vänster om kyl & frys (de står närmare dörren till gästrummet), så där borde du kunna ställa ett högskåp och ändå ha 200 mm bänkskiva innan vinkeln. Då försvinner förstås det övre hörnskåpet på den sidan men där kanske man till exempel kan bygga egna hyllor mellan vitrinskåpet och högskåpet?
Apropå byggankans tanke om mycket luckor så rekommenderar jag att redan på skisstadiet göra en ordentlig genomgång (skåp för skåp och låda för låda) om vad som ska ligga var. Förhoppningsvis märker man då om man har den förvaring man behöver och slipper därmed tråkiga överraskningar senare!
Jag tycker som att det ser ut som en fin lösning för ugnen under hällen, vill ni ha två ugnar eller varför vill ni ha upp den? känns lite som att det tar mer än det ger att ha fler högskåp. Vet inte om ni tycker väldigt mycket om hörn-överskåp, men om ni inte har det som en stor favorit skulle jag hoppa över det. Min personliga erfarenhet är att de är svåra att ställa saker i som man vill hitta igen. Hellre raka skåp hela vägen, kanske ett eller ett par grunda öppna hyllplan för att binda ihop skåpen på vardera sida om fönstret Rum 4 i ikeas inspirationsbilder har en rätt intressant innerhörnslösning mot högskåp, om ni vill byta ut ena enheten mot ett högskåp.
Ugn i högskåp kändes shysst då man slipper ner på golvet när man skall kolla ugnen, men är inte det mest viktiga.
Hörn väggskåp gillar vi inte igentligen, brist på inspiration till något bättre just.
Är det det bruna, med skåpen som står på bänken du menar? annars har jag svårt att hitta det.
Hörn väggskåp gillar vi inte igentligen, brist på inspiration till något bättre just.
Är det det bruna, med skåpen som står på bänken du menar? annars har jag svårt att hitta det.
Förresten, om man skulle ta ett högskåp till skulle det kanske stå "utanför" kyl & frys så att ugnen kom närmast köksön. Bra tips från lavin för övrigt!
Vi har prioriterat bort upphöjd ugn för att istället ha upphöjd diskmaskin (hade bara plats för ett skåp) och vi är supernöjda med det. Diskmaskinen används hela tiden och det är skönt att inte behöva böja sig ner. Det är dessutom praktiskt med ugnen vid hällen för där finns det fläkt och vi har ett avställningsgaller där som alltid är på plats och kan användas för saker som är varma från både ugn och platta.
Sådana skåp som Anna_h skriver om gillar jag och skulle gärna haft om vi hade haft plats. Tycker de är jättesnygga.
Sådana skåp som Anna_h skriver om gillar jag och skulle gärna haft om vi hade haft plats. Tycker de är jättesnygga.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Nu känns det som onödigt mycket plats mellan bänk och ö. Kan man inte göra ön ännu längre då med att man vrider skåpen och får skåp åt båda hållen... Vi har en ö med skåp framtill och på sidorna... Då får man ju ännu mer skåpsyta.
Sen har jag sett någon kommentar om fönstret. Hade ju varit snyggt med ett lägre fönster som är lika brett som diskhon, och så placeras det lite nedanför och så kan man köra högskåp ovanför fönstret som inte är så höra som normalt. Hängde du med?
Sen hade jag inte valt en sådan ho, jag hade försökt få plats med en dubbel. Helst två fullstorlekar men då behövs det ju ett 80-skåp. Kanske är snyggare med en ho men i mitt tycke måste funktion gå före design i vissa lägen.
Det var lite input från min sida...
Sen har jag sett någon kommentar om fönstret. Hade ju varit snyggt med ett lägre fönster som är lika brett som diskhon, och så placeras det lite nedanför och så kan man köra högskåp ovanför fönstret som inte är så höra som normalt. Hängde du med?
Sen hade jag inte valt en sådan ho, jag hade försökt få plats med en dubbel. Helst två fullstorlekar men då behövs det ju ett 80-skåp. Kanske är snyggare med en ho men i mitt tycke måste funktion gå före design i vissa lägen.
Det var lite input från min sida...
Jag gissade att lavin menade bilden på köket med rubrik/abstrakt för 37030 kr. Där är det högskåp med ugn, sedan öppna hyllor i hörnet och sist vanliga väggskåp (under kök - inspiration, nu var det rum 3).
Rum 3 var det jag menade =) när pekaren stod över stod det 4 av 15, men det var ju nästa bild...
en annan variant, om man vill ha mer symmetri, är att ha överskåp i hörnen och öppna hyllor mellan dom. Fanns inte precis rätt mått, men det ger en uppfattning... Öppna hyllor är ju lite smalare så de inkräktar inte på arbetsytan så mkt. jag är ett fan av öppna hyllor, märks det =) Men bara för vardagsporslin och bunkar som man använder mkt.
en annan variant, om man vill ha mer symmetri, är att ha överskåp i hörnen och öppna hyllor mellan dom. Fanns inte precis rätt mått, men det ger en uppfattning... Öppna hyllor är ju lite smalare så de inkräktar inte på arbetsytan så mkt. jag är ett fan av öppna hyllor, märks det =) Men bara för vardagsporslin och bunkar som man använder mkt.
Nu har vi suttit och funderat och diskuterat med en flaska rött och gott.
Gått runt i köket, läst era inlägg och även vägt in fördelar och nackdelar med underhåll och minst komplicerad installation.
Vi valde bort spis och fläkt mot yttervägg brevid altanen, vi har lågt lutande tak, det hade blivit väldigt trångt att dra fläkt kanal där, fler vinklar osv.
Vi har huv på taket redan och vill undvika att flytta på den.
En hörnspis kom till, kanske sväljer yta, men är så trevligt.
Ugnen med halvhöjd, ger en bra avställningsyta för bakat.
Det som inte riktigt är klart, är vad exakt man skall ha lådor osv. Jättesvårt!
* I köksön som är tänkt att ha 2*60 skåp emot köket, tänkte vi ha bak utrustningen.
Köksön är tänkt med 250 mm överhäng åt tre håll utom mot köket där lådorna skall vara.
Man borde kunna sitta 6 personer utan problem då, någon som har liknande storlek?
En ideè var ju att ansluta ön emot köks ön, men om vi skjuter ifrån den lite , så kan man få till dessa 2 extra sittplatser där tänkte vi.
* I ugnskåpet hamnar formar och plåtar.
* Under hällen hamnar kastruller och pannor.
* Under diskbänken blir det källsortering.
* diskmaskinen står brevid diskbänkskåpet
* brevid diskmaskinen blev det ett 300 mm skåp som nog blir diskmaskins ateraljer och liknande. Rakt ovan detta skåp tänkte vi ha kaffekokare med uttag på väggen rakt bakom.
* ett 80 skåp efter hörnet är olöst vad som skall frvaras där. förrutom bestick i översta lådan.
* Väggskåpen blir det talrikar och glas i.
* skafferi som högskåp, utdragbart
* kombinerad kyl och frys.
Vad säger ni?
Gått runt i köket, läst era inlägg och även vägt in fördelar och nackdelar med underhåll och minst komplicerad installation.
Vi valde bort spis och fläkt mot yttervägg brevid altanen, vi har lågt lutande tak, det hade blivit väldigt trångt att dra fläkt kanal där, fler vinklar osv.
Vi har huv på taket redan och vill undvika att flytta på den.
En hörnspis kom till, kanske sväljer yta, men är så trevligt.
Ugnen med halvhöjd, ger en bra avställningsyta för bakat.
Det som inte riktigt är klart, är vad exakt man skall ha lådor osv. Jättesvårt!
* I köksön som är tänkt att ha 2*60 skåp emot köket, tänkte vi ha bak utrustningen.
Köksön är tänkt med 250 mm överhäng åt tre håll utom mot köket där lådorna skall vara.
Man borde kunna sitta 6 personer utan problem då, någon som har liknande storlek?
En ideè var ju att ansluta ön emot köks ön, men om vi skjuter ifrån den lite , så kan man få till dessa 2 extra sittplatser där tänkte vi.
* I ugnskåpet hamnar formar och plåtar.
* Under hällen hamnar kastruller och pannor.
* Under diskbänken blir det källsortering.
* diskmaskinen står brevid diskbänkskåpet
* brevid diskmaskinen blev det ett 300 mm skåp som nog blir diskmaskins ateraljer och liknande. Rakt ovan detta skåp tänkte vi ha kaffekokare med uttag på väggen rakt bakom.
* ett 80 skåp efter hörnet är olöst vad som skall frvaras där. förrutom bestick i översta lådan.
* Väggskåpen blir det talrikar och glas i.
* skafferi som högskåp, utdragbart
* kombinerad kyl och frys.
Vad säger ni?
Men vart ska man laga maten? I denna version så är det mkt lite utrymme mellan vask och spis. Om ni vill ha spisen i hörnet så skulle jag flyttat vasken en enhet till höger, så att det finns plats att hacka, trilla köttbullar osv. Men det där med spisen där för att förenkla installationen, det är rätt lätt och billigt med spirorör att dra i sidled. Iaf enklare än att bygga upp väggen bakom spisen.