Har bestämt att jag ska få igenom släpet hos svensk bilprovning, så jag har fixat det mesta på släpet.
Nu har jag kommit till en punkt som jag inte lyckas fixa, eller behöver råd att komma vidare.

Har försökt att justera in bromsarna och backautomatik till det perfekta.
Och det har fungerat tills jag skall åka framåt och då låser sig bromsarna, så jag får lov att dra i bromsstången för att de ska släppa.

Fick för mig att det var glapp mellan bromshävstången och påskjutaren och det stämde, ca 4 cm vilket gör att bromsarna inte släpper. Jag har justerat på bromsstången och det ser ut bra ut men hävarmen vägrar hamna i rätt läge, så jag anar att den inte skall sitta fast som den gör nu.
Ikväll försökte jag få loss bromshävarmen (nr 14) men den sitter hårt som ...
För visst skall den snurra fritt runt sin axel och inte sitta fast i den genomgående bulten (nr 1)?
search_art_artiklar_paskjut_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väldigt tajt att knacka ut bulten så nu är det närmare till hands att lossa hela påskjutsanordningen.

Hävarmen måste röra sig, japp!
Och sen när du justerar, släpp på stången till att börja med och justera ute i hjulen. Se till att hela tiden snurra hjulen framåt när du gör det, annars släpper backomaten efter och det blir för hårt justerat. Justera sen på stången tills det låser på c:a halva slaget på påskjuten. Bilprovningen vill ha minst 1/3 av slaget kvar när hjulen låser, jag brukar sikta på nånstans mellan 1/2 - 2/3.
Om du är själv: Sätt ett spännband mellan kulhandsken och nånstans på kärran. Spänn ett hack, känn på hjulen (inte bakåt!), spänn ett hack, känn på hjulen osv...

Efterföljande justering (pga slitage) gör du ute i hjulen, inte på stången.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tack för råden du ger!
Bara jag får lös armen så ska det nog lösa sig.

Har du några tips om hur man knackar ur den utan att montera lös allt?

precis som sparkz säger..Börja alltid ute vid hjulen. Allt annat är meningslöst tills dess att det är rätt justerat ute i hjulet :-)

Kolla här för tips på det med spännbanden bland annat:
http://www.valeryd.se/fragor/fragor1.asp

Jo det är ju det jag gjort från första början men bromsarna fungerar ändå inte till 100%. Det var då jag upptäckte att bromsarmen har fastnat runt sin egen axel. Och det är den som jag försöker få isär nu.
ImageUploadedByTapatalk1369084617.127984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fgo fgo skrev:
Jo det är ju det jag gjort från första början men bromsarna fungerar ändå inte till 100%. Det var då jag upptäckte att bromsarmen har fastnat runt sin egen axel. Och det är den som jag försöker få isär nu.
[bild]
Jag vet att denna tråd är många år gammal, men ser att du fgo fortfarande är aktiv här så jag chansar.
Fick du loss bromshävarmen? I så fall hur gjorde du? Jag har samma problem och har försökt i många timmar att klura och lossa.

Jag gav upp till slut.
De hade rostat ihop och vad jag minns så är det inte då stora utrymmen för att slå på.
Antingen får man väl värma etc.

Men jag köpte en hävarm och skruv på skroten för nån 20 eller två.

Sen sålde jag släpet och köpte ett obromsat :p

Lycka till med vagnen!!

Nu snubblade jag över den här gamla tråden.
Jag hade en sjukt fastrostad bromshävarm på min hagavagn. Gasol och slå med en slägga i 10-15 minuter fick loss den.
Ville bara dela med mig om fler hittar hit tack vare google-sökningar. :-)

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.