Köpte ett begagnad 4P kåpsläp årsm. 1998 som är i behov av nya bromsar märkte jag.
Jag är kontorsråtta och verkligen inte van att skruva, så det skulle ses som lite av en personlig seger om jag lyckas fixa detta.

Skall ner på Biltema nästa helg och tänkte passa på att handla delarna, på regbeviset står det "hjulbroms BPW S2035-7" och googlande på det ger bland annat denna träff:

http://www.sdilab.se/index.php?route=product/product&path=39_81_481&product_id=107

Frågan är om Biltemas motsvarande produkt för en tredjedel av priset är denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Reservdelar-/Bromsbackar-for-tva-hjul-41000/

Stopp och belägg! (Om uttrycket tillåts ;) )

Har du säkerställt att du verkligen behöver byta dessa delar? Saken är nämligen den att denna typ av bromsar behöver justeras manuellt med jämna mellanrum. På insidan av bromstrumman brukar finns ett litet hål, innanför vilket det sitter ett litet kugghjul. Man kan stoppa in en liten skruvmejsel och trycka på kuggarna så hjulet går runt, och därmet justera ut bromsbeläggen mot trumman. Kolla runt lite på nätet så borde du hitta beskrivningar på hur detta går till. Det kan också vara så att vajerspelet mellan kopplingen och bromsarna har rostat ihop och behöver rengöras/bytas.

På sidan 14 och framåt i detta dokument hittar du en beskrivning för dina bromsar

www.foma.se/wp-content/uploads/2012/01/servicebok_latta_slapvagnar.pdf

Redigerat:
Haha, lämpligt! Jo de behöver definitivt bytas, jag tog isär dem pga att wiren inte gick tillbaka som den skulle, tänkte att en fjäder lossnat eller gått av, och det fullkomligen ramlade ur delar ur trumman, beläggen var helt slut.

Ja då är det nog inte mycket att fundera på ;)

Det står ju att biltemas passar till 2035, och det heter ju dina så det bör passa på. Se till att kolla inom 7 dagar efter inköp bara, å biltema kraftigt försämrat sitt öppet köp till endast 7 dagar sen en tid tillbaka.

thomasx, de har ändrat tillbaks till 30 dagar: http://www.biltema.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/#link_6

"Hur gör jag om jag vill returnera en vara?
Vid köp hos Biltema har du 30-dagars öppet köp vilket betyder att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltema-varuhus du vill."

bygga_bo skrev:
thomasx, de har ändrat tillbaks till 30 dagar: [länk]

"Hur gör jag om jag vill returnera en vara?
Vid köp hos Biltema har du 30-dagars öppet köp vilket betyder att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltema-varuhus du vill."
Se där ja, de insåg sitt misstag till sist, rätt många sura kunder kan jag tänka mig. Tack för infon! :)

Såhär ser de ut, det ena är nedslitet till metallen, det andra har säkert några mil kvar att ge.

2013-09-21 12.51.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta med de gamla delarna till biltema så kan du jämföra och kolla så det ser rätt ut.

Om det är slitet in till metall, hur ser då trumman ut?

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.