5 144 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Hjälp med limträbalk till garage
Hej,
Jag står i startgropparna för att beställa virke till vårt garage som ska byggas under sommar/höst. Jag har så gott som allting klart men funderar över limträbalk över garageport.
Bifogar mina bygglovsritningar så kanske någon kan hjälpa mig. Jag tänker att det blir en limträbalk infälld i stommen ovan garageporten samt att det är limträbalkar som stolpar på sidorna av porten. (eller räcker det med att slå ihop 3st 145x45 som stolpar på sidorna kanske?)
Stomme ska vara 145x45. Garageporten har jag inte köpt ännu men tänker en standard motoriserad på 2500mm bred.
Jag är lite dålig på att förklara men hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag står i startgropparna för att beställa virke till vårt garage som ska byggas under sommar/höst. Jag har så gott som allting klart men funderar över limträbalk över garageport.
Bifogar mina bygglovsritningar så kanske någon kan hjälpa mig. Jag tänker att det blir en limträbalk infälld i stommen ovan garageporten samt att det är limträbalkar som stolpar på sidorna av porten. (eller räcker det med att slå ihop 3st 145x45 som stolpar på sidorna kanske?)
Stomme ska vara 145x45. Garageporten har jag inte köpt ännu men tänker en standard motoriserad på 2500mm bred.
Jag är lite dålig på att förklara men hoppas någon kan hjälpa mig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag föreslår att du använder en 90x270 mm limträbalk som du ställer på två 90x90 limträpelare. Just över en port är det viktigt att begränsa nedböjningen, annars hade det räckt med 90x225. Det fungerar också med dubbla (skruvlimmade) 45x95 C 24 stolpar, men det blir snyggare med samma breddmått på stolpar och balk.
Gå in på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=689 och välj öppning i yttervägg 1-planshus. Jag matade in dina uppgifter (antog dock 27 graders taklutning) och hade gått upp till en 115x270 för att minimera nedböjningen. Men @justusandersson kanske har räknat själv på dina förutsättningar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag räknar alltid själv. Jag är lite skeptisk mot beräkningsprogram eftersom de inte alltid redovisar alla parametrar. Däremot är min beräkning ett överslag eftersom jag inte känner till alla detaljer, som taklutning, takytans breddmått mm. Med den begränsade spännvidd som är aktuell för balken ger dock 115x270 en mycket liten minskning av nedböjningen, mindre än 1 mm. Med de förutsättningar som jag har antagit vill säga.
Klicka här för att svara