Hej!

Jag försöker ge mig på att bygga om en liten klädkammare i lägenheten till mini-kontor samt förvaringsmöjligheter. Så jag har planerat att bygga ett skåp och ett skrivbord i MDF och Valchromat. Dom bitarna har jag hyfsat bra koll på vid det här laget.

g1lx7U9.png

Ovanför skrivbordet vill jag ha 2 hyllplan om det går att få till på ett snyggt sätt. Här sitter jag fast och behöver er hjälp. Jag hittar ingen lösning som känns riktigt bra och skulle verkligen uppskatta er hjälp med att spåna fram idéer. Mitt mål är att det ska se snyggt, modernt, och proffsigt ut i slutändan och jag är villig att göra en krångligare och dyrare lösning om det leder till ett bättre slutresultat.

Jag har i princip 2 förslag. Men som jag skrev så känns inget av dom 100%.

Förslag 1:

Montera en regel lägst med väggen och lägg helt enkelt hyllplan (22 mm MDF eller valchromat) på reglarna. Fördelen är att det är en väldigt enkel konstruktion och en nackdel är att reglarna sticker ut väldigt mycket när man ser underifrån, vilket man alltid kommer göra. Det kanske går att lindra genom att måla reglarna i samma färg som väggen, eller i samma färg som hyllplanen.

ROKYQLE.png

xtidYIM.png

Förslag 2:

Här tänker jag att jag bygger ett L-format skåp mer eller mindre och sedan hänger det på en regel på väggen. En fördelen är att det är en robustare konstruktion och målad i samma färg som skåpet skulle det kunna bli en fin fortsättning av möbeln. En annan bonus är att det döljer skarven mellan skåpets under- och överdel på ett bra sätt. Den stora nackdelen är att jag tycker det ser lite klumpigt ut i detta lilla rum.

poTyuEf.png gUGjKJT.png wwXLuZo.png
kLIrWUW.png

Det optimala tror jag hade vart att hänga upp "svävande" hyllor med den här typ en av konsol. Men det är väl praktiskt omöjligt när man har en L-formad hylla (i ett stycke)?

24702.jpg

Ett sätt är att nyttja den dolda infästningen men fräsa ur för dem istället för att borra och sen limma ett hyllplan underifrån, spackla skarven mellan de två planen och måla allt.

J Joelbitar13 skrev:
Ett sätt är att nyttja den dolda infästningen men fräsa ur för dem istället för att borra och sen limma ett hyllplan underifrån, spackla skarven mellan de två planen och måla allt.
Hej och tack för svaret! Förstår inte riktigt hur du menar, har du lust att förklara lite utförligare?

Hur mycket belastning blir det på hyllorna?
Ska de vara fasta eller vill du ha ett system du kan ändra?

• Gilla
laban2
  • Laddar…
Glömde skriva mått på hyllorna. Här är ungefärliga mått

zvoFIKi.jpg

Frustrator Frustrator skrev:
Hur mycket belastning blir det på hyllorna?
Ska de vara fasta eller vill du ha ett system du kan ändra?
Svårt att säga, men det kommer vara lite böcker, pärmar, brädspel, lådor med krimskrams, osv. Så inga jättevikter direkt!

Jag har tänkt mig fasta hyllor!

O oddan skrev:
Glömde skriva mått på hyllorna. Här är ungefärliga mått

[bild]

Svårt att säga, men det kommer vara lite böcker, pärmar, brädspel, lådor med krimskrams, osv. Så inga jättevikter direkt!

Jag har tänkt mig fasta hyllor!
Och snyggt/modernt är osynligt? Vitmålat?

Ett alternativt till att göra 'reglarna' i något kontrasterande material, snyggt trä, metall eller liknande.

Var sitter belysningen?
Rummet är inte så stort, ska du fästa någon belysning på undersidan av hyllorna?

Och snyggt/modernt är osynligt? Vitmålat?

Ett alternativt till att göra 'reglarna' i något kontrasterande material, snyggt trä, metall eller liknande.

Var sitter belysningen?
Rummet är inte så stort, ska du fästa någon belysning på undersidan av hyllorna?
Nä, det är verkligen ett litet rum! Finns ingen belysning än, men jag tänker mig att jag har kanske 3 spotlights i taket för dynamisk ljussättning, och kanske en skrivbordslampa. Väggarna är vita så jag har planerar att ha skåpet, hyllorna, och skrivbordet i mörkare färger för att få kontrast mot väggarna. Har inte bestämt exakt hur än. Osynligt eller inte osynligt är inte så viktigt, jag vill bara inte att det ska se klumpigt ut.

Reglar i svart metall tror jag skulle vara att föredra över snyggt trä, för det skulle då gå hand i hand med hur resten av min lägenhet är inredd. Vi har 2 andra möbler i svartbetsad ask och ett matbord i svartbetsad mangoträ mm.

Skrivbordet kommer vila på reglar som i Förslag 1 i mitt huvudinlägg. Men där ser man ju inte reglarna, så det gör ju ingenting. Vill gärna inte ha ben på skrivbordet för att det ska bli så luftigt som möjligt, med tanke på att rummet är så litet.

Redigerat:
Hur högt ska de sitta?

För den intresserade har jag 2 andra möbler i svartbetsad ask och et
Hur högt ska de sitta?
Jag är väldigt flexibel och det viktiga är att det finns bra förvaringsmöjligheter och att det ser bra ut. Men om man utgår från mitt första förslag så bör den översta hyllan sitta cirka 210-215 cm från golvet. Form går till viss del före funktion och om en hylla skulle se betydligt bättre ut än två kan jag tänka mig att köra på en hylla.

O oddan skrev:
För den intresserade har jag 2 andra möbler i svartbetsad ask och et

Jag är väldigt flexibel och det viktiga är att det finns bra förvaringsmöjligheter och att det ser bra ut. Men om man utgår från mitt första förslag så bör den översta hyllan sitta cirka 210-215 cm från golvet. Form går till viss del före funktion och om en hylla skulle se betydligt bättre ut än två kan jag tänka mig att köra på en hylla.
Bara funderade på om du kunde dölja fästena genom att ha dem ovanpå hyllplanet istället för under

Bara funderade på om du kunde dölja fästena genom att ha dem ovanpå hyllplanet istället för under
Det skulle kunna vara en bra idé. Man skulle i så fall limma listen/regeln ovanpå hyllan antar jag? Nackdelen är att man förlorar ett par centimeter utrymme på hyllan. Vad tror du är minsta dimensionen en sådan regel kan ha?

Antingen regel eller om man har typ l-formade stöd i kanterna bara.

Jag lyckades inte landa i någon idé jag gillade med de L-formade hyllorna. Så jag tänkte länge och hårt och kom fram till att det blir snyggare med två hyllor i L-konstellation. Varje hylla har i princip två hyllplan och man får lite mer dramatiska nivåskillnader. Det känns faktiskt mycket bättre. Så om jag tänker ännu längre och hårdare kanske jag lyckas komma på något ännu bättre :)

U9SCmEU.png

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.