Hej,
jag ska installera 20W spotlights i kökstaket och blev lite osäker när jag såg schemat på transformatorn. Om nån kan titta på den attachade bilden och hjälpa mig vore det snällt.

Det finns två ingångar för 230V och enligt beteckningen verkar det som fasen ska sättas på 1 och/eller 2 och nollan på 3 och/eller 4. Det verkar lite knäppt att inte lägga fas och nolla bredvid varandra men det stämmer att jag drar in min 230V-kabel till ex. 1 och 4, eller hur?

Utgången har jag svårare att förstå, om jag tex ska koppla in 3 spotlights på transformatorn, sätter jag dom på 5-6, 7-8 resp. 9-10? Eller ska det kopplas 5-8, 6-9 resp. 7-10? Jag antar det sitsnämda men det känns säkrare att fråga innan jag börjar göra det.
Tack på förhand
/ola
 
  • schema.gif
Enligt schemat skall du koppla inkommande ström på 1 och 3
2 och 4 är till för om du skall gå vidare till en till transformator eller så..

och spottarna skall ansutas från "varje sida" piggarna emellan anslutningarna betyeder att de är ihopkopplade, alltså de skall kopplas som du sa sist
5-8 6-9 7-10
 
C
Tanken är nog att matningen skall kopplas på 1-3 eller 2-4 och spottarna på 5-8, 6-9 och/eller 7-10.

Anledningen till att de finns två "hål" för fas resp. nolla är för att du lätt skall kunna koppla vidare till nästa transformator (det brukar vara två dragavlastade hål för sladdarna i höljet också). Anslutningarnas placering beror på att ledarna annars skulle behöva korsa varandra inne i transformatorn vilket kräver en bygel på kretskortet som kostar pengar och tar plats.

 
Du har ju också möjligheten att koppla vidare från en lampa till en annan (parallellt) för att ev förenkla ledningsdragningen. Tänk bara på att det inte ska vara längre kabel än två meter från transformatorn till sista lampan i en sådan kedja.

Har man många lampor så blir det ofta en kombination av lampor i kedja plus att man utnyttjar flera anslutningar på trafon (flera kedjor).
 
dalle skrev:
Du har ju också möjligheten att koppla vidare från en lampa till en annan (parallellt) för att ev förenkla ledningsdragningen. Tänk bara på att det inte ska vara längre kabel än två meter från transformatorn till sista lampan i en sådan kedja.

Har man många lampor så blir det ofta en kombination av lampor i kedja plus att man utnyttjar flera anslutningar på trafon (flera kedjor).
Om det är en konvetionell transformator så kan man ha mer än 2 meter till spottarna, men då får man gå upp i area på kabeln,

Den finn även en ny sort elektronisk transformator som är godkänd med kabel upp til 12 meter, Lednings längden mellan transformator och sista lampa bestämms av transformator tillverkaren...


/Richard
 
el richard skrev:
Den finn även en ny sort elektronisk transformator som är godkänd med kabel upp til 12 meter, Lednings längden mellan transformator och sista lampa bestämms av transformator tillverkaren...


/Richard
Intressant! Har du nå´t märke/referens?
 
de funkar med längre kablar an 2 m till vilken trafo som hellst det som är det stora proplemet med långa kablar är att dom kan avge radiostörningar från trafon
 
El_-micke skrev:
de funkar med längre kablar an 2 m till vilken trafo som hellst det som är det stora proplemet med långa kablar är att dom kan avge radiostörningar från trafon

japp, riktigt, men dessa var godkända för 12 meter, har säkert något med EMC . radio störningar....
 
Såvida inte tillverkaren utryckligen skriver att det "bara" är pga radiostörningar som man inte får ha längre kablar så tycker jag att man måste följa tillverkarens restriktioner. Även om det är oerhört osannolikt, så skulle det kunna finnas säkerhetsmässiga synpunkter på kabellängden. Och transformatorn är troligen inte typprovad med längre kablar än vad tillverkaren föreskriver.

Framförallt om man hempular med saker man igentligen inte får, så gäller det att följa varenda regel som finns.
 
Vill inte skapa förvirring här men jag måste bara kommentera att schemat ovan inte säger något om att tex 2 och 4 är för vidarekoppling till nästa trafo.

Det beror alldeles på hur många lindningar det finns i trafon. Om detta är en universal trafo som är gjord för olika nätspänningar (110 eller 230 tex) så väljer man isåfall spänning genom att ansluta stiften (1-4 i detta fall) på olika sätt.
Likadant är det på andra sidan, sk sekundärsidan.

Precis som sagts så finns det förmodligen 3 olika lindningar på 12V var, kopplade enligt följer; 5-8, 6-9 och 7-10.
För att då få ut maximal effekt så måste man koppla ihop 5, 6 och 7 resp 8, 9 och 10 med varandra som det är gjort i schemat.
Att bara använda 5-8 för samtliga lampor gör att man bara använder en tredjedel av trafon och får ut mycket sämre effekt. Dessutom kan trafon överhettas.

Läs installationsanvisningen noga! Visar bilden hur trafon är kopplad internt (dvs dolt i höljet) eller visar bilden hur man ska koppla externt (dvs med kablar utanför höljet)?

Exempel.
Bilden nedan visar hur en trafo kan vara kopplade till de olika stiften. Genom att ansluta stiften på olika sätt, kan du få ut spänningar mellan 9 - 47V.
 
  • l5121.jpg
Edarna skrev:
Vill inte skapa förvirring här men jag måste bara kommentera att schemat ovan inte säger något om att tex 2 och 4 är för vidarekoppling till nästa trafo.
Om det skulle vara som du skriver så är beteckningarna "L" och "N" helt fel i schemat.

Enligt dessa så kan man ansluta fasen på plint 1 eller 2 och använda den lediga av dessa två för en eventuell vidarekoppling till nästa transformator (sedan lika med nollan fast då på plint 3 och 4).
 
Edarna skrev:
Vill inte skapa förvirring här men jag måste bara kommentera att schemat ovan inte säger något om att tex 2 och 4 är för vidarekoppling till nästa trafo.

Det beror alldeles på hur många lindningar det finns i trafon. Om detta är en universal trafo som är gjord för olika nätspänningar (110 eller 230 tex) så väljer man isåfall spänning genom att ansluta stiften (1-4 i detta fall) på olika sätt.
Likadant är det på andra sidan, sk sekundärsidan.

Precis som sagts så finns det förmodligen 3 olika lindningar på 12V var, kopplade enligt följer; 5-8, 6-9 och 7-10.
För att då få ut maximal effekt så måste man koppla ihop 5, 6 och 7 resp 8, 9 och 10 med varandra som det är gjort i schemat.
Att bara använda 5-8 för samtliga lampor gör att man bara använder en tredjedel av trafon och får ut mycket sämre effekt. Dessutom kan trafon överhettas.

Läs installationsanvisningen noga! Visar bilden hur trafon är kopplad internt (dvs dolt i höljet) eller visar bilden hur man ska koppla externt (dvs med kablar utanför höljet)?

Exempel.
Bilden nedan visar hur en trafo kan vara kopplade till de olika stiften. Genom att ansluta stiften på olika sätt, kan du få ut spänningar mellan 9 - 47V.
DETTA PÅSTÅENDE GÄLLER INTE BILDEN SOM FINNS HÖGST UPP I DENNA TRÅD....

Din bild ja. Hur ofta har en belysningstrafo 2 olika lindningar....
bara använder en tredjedel??? och sämre effekt. driver du?
Hoppas det...

fråga till "oandersson" hur kopplade du? fungerade det?

/Richard
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.