En öppen väggströmbrytare med synliga kopparledningar i svart, vit, brun och blå färg samt orange kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen vägg där en gammal ELKO 1-pol strömbrytare är monterad, med synliga kablar och avlägsnat täcklock.
Skapa konto
En hand håller en ELKO 1-pol strömbrytare med synliga anslutningsterminaler och märkningar.
Skapa konto
Hej! Har nyligen köpt en villa som föregående ägare har tagit bort takuttag samt strömbrytarna till lampor för att tapetsera.

Då skalen till strömbrytarna saknas så tänkte jag sätta dit nya brytare. Köpte några stycken ELKO brytare 1-pol. Nuvarande brytare är också ELKO men av gammal modell.

Jag är nu osäker på färgerna och symbolerna på brytarna. Jag har nu på nuvarande strömbrytare svart kabel till ”P”, vit kabel till ”B”, brun kabel till ”relä spole” symbol. Och sedan en blå kabel som bara byglas mellan ”P” och ”relä spole”.

Nya knappen har inte riktigt samma symboler utan har ”L”, två st ”B”, och två pilar ut (utgångar?).

Vart ska kablarna på nya brytaren? Tack!

Du visar en trappomkopplare.
Fas in på L, sedan växlar brytaren förbindelse mellan L och "pil ut".
B är en blindplint som ej har någon funktion i brytaren.

E etompau skrev:
Du visar en trappomkopplare.
Fas in på L, sedan växlar brytaren förbindelse mellan L och "pil ut".
B är en blindplint som ej har någon funktion i brytaren.
Okej! Så för mig som inte är så kunnig inom färgerna, vad ska vart?

V Villa1981 skrev:
Okej! Så för mig som inte är så kunnig inom färgerna, vad ska vart?
Ta en bild på baksidan på den gamla brytaren.
Annars borde du kunna reda ut detta genom att granska brytarna, det är samma fabrikat och ska inte skilja så mycket.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ta en bild på baksidan på den gamla brytaren.
Annars borde du kunna reda ut detta genom att granska brytarna, det är samma fabrikat och ska inte skilja så mycket.
Elektrisk vägguttag utan kopplingsschema med synliga trådar och terminaler, hand håller i det.
Skapa konto

Här har du :) verkar inte finnas något kopplingsschema som det gör på den nya. Hand håller en Elko ljusströmbrytare utan synligt kopplingsschema mot en grå trägolvbakgrund.
Skapa konto

För att ta reda på hur den gamla strömbrytaren är kopplad internt kan man ohmmäta den. Men det är troligen så att "P" är ingång som växlar mellan de två andra terminalerna.

Men hur du ska koppla går ändå inte att säga. Du har en märklig bygel på den gamla som gör den obrukbar som trappströmställare. Ska det vara en trappstyrning av denna ljuskälla? Du behöver ta reda på vad dessa ledare har för funktion genom att titta i angränsande dosor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.