Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då skalen till strömbrytarna saknas så tänkte jag sätta dit nya brytare. Köpte några stycken ELKO brytare 1-pol. Nuvarande brytare är också ELKO men av gammal modell.
Jag är nu osäker på färgerna och symbolerna på brytarna. Jag har nu på nuvarande strömbrytare svart kabel till ”P”, vit kabel till ”B”, brun kabel till ”relä spole” symbol. Och sedan en blå kabel som bara byglas mellan ”P” och ”relä spole”.
Nya knappen har inte riktigt samma symboler utan har ”L”, två st ”B”, och två pilar ut (utgångar?).
Vart ska kablarna på nya brytaren? Tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 854 inlägg
För att ta reda på hur den gamla strömbrytaren är kopplad internt kan man ohmmäta den. Men det är troligen så att "P" är ingång som växlar mellan de två andra terminalerna.
Men hur du ska koppla går ändå inte att säga. Du har en märklig bygel på den gamla som gör den obrukbar som trappströmställare. Ska det vara en trappstyrning av denna ljuskälla? Du behöver ta reda på vad dessa ledare har för funktion genom att titta i angränsande dosor.
Men hur du ska koppla går ändå inte att säga. Du har en märklig bygel på den gamla som gör den obrukbar som trappströmställare. Ska det vara en trappstyrning av denna ljuskälla? Du behöver ta reda på vad dessa ledare har för funktion genom att titta i angränsande dosor.
Klicka här för att svara