Hej,
Jag håller på med en utbyggnad av en gammal altan.
Om ni kollar på bilden jag bifogat så har jag några frågor angående hur jag ska göra innertaket på bottenvåningen.
Jag tänker att jag kommer behöva någon ångspärr-duk mot betongen för att kunna isolera mot plattan?
Sen kör jag stålreglar som jag sedan sätter regelverk och skivmaterial i, funkar detta?
Jag är också lite rädd för kylan utifrån eftersom att betongplattan sticker utanför under den snea taket.
Det kommer ju vara varmt inne och när det blir väldigt kallt ute så bildas kondens. Bör jag vara orolig för detta?
Plattan är helt skyddad från vatten dock.
Rätt eller fel?
Tacksam för alla svar!
Om ni kollar på bilden jag bifogat så har jag några frågor angående hur jag ska göra innertaket på bottenvåningen.
Jag tänker att jag kommer behöva någon ångspärr-duk mot betongen för att kunna isolera mot plattan?
Sen kör jag stålreglar som jag sedan sätter regelverk och skivmaterial i, funkar detta?
Jag är också lite rädd för kylan utifrån eftersom att betongplattan sticker utanför under den snea taket.
Det kommer ju vara varmt inne och när det blir väldigt kallt ute så bildas kondens. Bör jag vara orolig för detta?
Rätt eller fel?
Tacksam för alla svar!
Hänger inte med på vad du ska göra? Är det en tidigare altan du ska bygga in? Hur kom betongvalvet dit?
Hur ser omgivande konstruktioner ut? Med bara 100mm isolering och golvvärme riskerar du omvänd fuktvandring som i värsta fall kan ge dig bekymmer utanför området.
Hur ser omgivande konstruktioner ut? Med bara 100mm isolering och golvvärme riskerar du omvänd fuktvandring som i värsta fall kan ge dig bekymmer utanför området.
Jag ska bygga in valvet och undrar hur jag ska gå tillväga för att slippa kondens.mexitegel skrev:
Det är just innertaket jag tänker på. Detta eftersom att valvet/plattan sticker utanför och blir kall?
Det har varit en altan och denna ska jag bygga in enligt ritat ovan.
Valvet är gjutet på plats och stöttas av betong stolpar (inte ritat med i bilden)
Den gamla betonggrunden som jag ritat är egentligen makadam. Jag hade kunnat gräva ut ytterligare 100mm så jag får 200mm eps?
Då ska du definitivt gräva ur makadamen och lägga minst 200mm så slipper du riskera problem och får betydligt mindre värmeförlust nedåt 👍.
Betongvalvet är jag osäker på, det är en rejäl köldbrygga du har där. Det bästa hade nog varit att isolera med cellplast i ”takfoten” för att bryta den. Annars kanske man får tänka som man gör med en källarvägg som isoleras inifrån. Dvs att det är ventilerat.
Vad finns ovanför? Vad ska det vara för typ av rum där du vill bygga nu?
Betongvalvet är jag osäker på, det är en rejäl köldbrygga du har där. Det bästa hade nog varit att isolera med cellplast i ”takfoten” för att bryta den. Annars kanske man får tänka som man gör med en källarvägg som isoleras inifrån. Dvs att det är ventilerat.
Då gräver jag ut mer.mexitegel skrev:
Då ska du definitivt gräva ur makadamen och lägga minst 200mm så slipper du riskera problem och får betydligt mindre värmeförlust nedåt 👍.
Jag funderade på cellplast, typ 40mm?
(20mm i 2 lager) som jag limmar mot betongvalvet.
Anledningen till varför jag vill isolera innertaket är för att värmen inte ska försvinna upp i betongen?
Där nere kommer det bli en hall och där uppe kontor
Det allra mesta av den värmen stiger ju uppåt där det är bostadsplan? Det jag funderar på är om det finns risk för kondensbildning närmast ytterväggen i betongtaket men den kanske ändå inte är så stor risk när jag tänker efter. Men jag kan inte svara med säkerhet.
Du behöver isolera bjälklaget utvändigt!G gevsan skrev:Hej,
Rätt eller fel?
Tacksam för alla svar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med konstruktion till inglasad farstukvist
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med takkonstruktion, halvt kuverttak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp med konstruktionsplywood badrum
Badrum -
Hjälp med ordning att färdigställa samt konstruktionstips för loftsäng
Byggmaterial & Byggteknik -
Konstruktionsritning - Totalhaveri - Hjälp!
Byggnadsfysik