1 443 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hjälp med köksupphandling
Nu behöver vi din hjälp! Vi har hittat en köksleverantör som vi har förtroende för, produkter vi gillar och ett rimligt pris. Vi kommer att anlita denne och deras montörer. Köket skall in i början av sommaren och vi har aldrig köpt kök förut...
Vi har kommit så långt att vi fått ett par förslag och ett pris. Vi har också förändrat lite genom att tex. lägga till vitrinluckor osv utan att få ett nytt prisförslag.
Min fråga är hur skall vi driva processen för att komma till "rätt" pris? Vilka områden är prutbara i en köksupphandling? Skall vi ha specat ALLA ingående komponenter innan vi diskuterar priset eller gör man det på utvalda ingående komponenter?
Hur resonerar kökssäljaren?
Ett ex. är en Franke underlimmad diskbänk för 7300:-. JAg ser inte ett mervärde med den jmft med den hos en konkurrent för ~3000:-. Skall jag redan nu diskutera det eller komma med det senare?
Tacksam för all hjälp i detta sammanhanget
Mvh
Lars
Vi har kommit så långt att vi fått ett par förslag och ett pris. Vi har också förändrat lite genom att tex. lägga till vitrinluckor osv utan att få ett nytt prisförslag.
Min fråga är hur skall vi driva processen för att komma till "rätt" pris? Vilka områden är prutbara i en köksupphandling? Skall vi ha specat ALLA ingående komponenter innan vi diskuterar priset eller gör man det på utvalda ingående komponenter?
Hur resonerar kökssäljaren?
Ett ex. är en Franke underlimmad diskbänk för 7300:-. JAg ser inte ett mervärde med den jmft med den hos en konkurrent för ~3000:-. Skall jag redan nu diskutera det eller komma med det senare?
Tacksam för all hjälp i detta sammanhanget
Mvh
Lars
Välj till ALLT ni vill ha INNAN ni börjar pruta! Begär en offert där alla era önskemål är inkluderade och sätt er sedan ner och diskutera med säljaren. Oftast finns det många sköna lappar att tjäna om man prutar. Vi gjorde även så när vi köpte kök att vi höll inne med betalningen till allt var som vi hade bestämt med säljaren. Då har du som köpare lite mer "makt" om nägot skulle fattas, vara sönder osv. Vi fick ner vårat kök ca 30000:- innan vi beställde och ytteligare 3-4000:- pga fellevererade skåpstommar osv. Man ska alltid ligga på och skita i om säljaren tycker man är en pina i r***n
Det är ju dom som ska vara måna om kunderna och inte tvärt om. Och känner ni er inte nöjda med priset så finns det alltid andra firmor med samma sortiment som kanske kan få ner priset ännu mer. Ni verkar ju ha gott om tid på er, så kolla runt en gång extra och begär in offerter från olika firmor.
Och en sak till...Om de specificerar timmar så tar de mer än 1 timme/ skåpsdel är det förmycket!!! I det ingår inbärning, montering, sparksockel och takanslutning. Krönlist tillkommer kanske 0,2 tim/m och för ljusrampslist samma... Ytterhörn gerning kanske påslag med 0,1 t/hörn....bara som referens..Och på en timme sätter man många skåp jag lovar...Under min karriär som snickare låg jag på runt 5-7 timmar för ett kök med 14 enheter....
Jag måste lyfta fram denna gamla tråd för vi behöver också råd angående upphandling.
Det är helt otroligt hur bemötandet och servicen skiljer sig på olika ställen! Tacka för IKEA som står rakryggad för sin koncept. Jobba själv och njut av det låga priset.
Prislistor existerar sällan. Vilka andra varor som kostar 2 000-50 000 kr styck förhandlar vi om utan att veta vad de kostar? Jag menar, det är väldans skillnad på vad olika enheter i köket kostar. Försäljare kan slänga frågor som "laminat eller sten" utan att kunden har en aning om kostnadsbilden. Jag vet, man kan fråga. Men bygger inte hela köksförsäljningskonceptet på att man redan från början pratar om helhetssummor som är så höga att man tappar begreppet och inte bryr sig om en enhet kostar 3000 eller 4500, och att en bänkskiva på 30 000 kronor inte är en så märkvärdig andel av ett totalpris som är 150 000.
HTH vägrar lämna ut en prisuppgift förrän vi har valt vilket kök vi vill ha av deras förslag och innan föräljaren har varit på plats, kontrollmätt och diskuterat detaljerna. VA!? Visserligen är ingenting bindande förrän ett avtal är skrivet.
K-Rauta ritade ett kök, gav en lista på skåp och tillbehör bestående av produktnamn och artikelnummer (det gick inte alltid lista ut vilket skåp det egentligen handlade om) samt en totalsumma minus fast rabatt på 20%. Ritningen behåller dem så länge vi inte har valt deras kök. Här sitter jag hemma och har glömt vilka förändringar tack vare deras olika skåpsortiment jag nu var tvungen att göra...
Ballingslöv skickade med planritning, flera miljöbilder och en detaljerad prislista, totalsumma minus en fast rabatt. Ingen betalar väl fullpris!!
Systern som ligger i samma förhandlingar fick från sin leverantör (Petra i Finland) detaljerad prislista minus rabatt per vara. Leverantören hade olika rabatter på olika varor och enheter. Vid förändringar vet man på en gång på vilket sätt totalsumman förändras och man slipper oron över att bli lurad.
Jag ska försöka orka fortsätta och förstå mig på branchen. Värst är det att veta att jag som renoverar ett kök betalar mycket dyrare för samma varor som husleverantörer har förhandlat till sina nybyggare...
Min fråga är: hur tuff skall man vara? Har ni lyckats få ut detaljerade prislistor och rabatter per vara? Vilka leverantörer är smidiga att ha att göra med?
Det är helt otroligt hur bemötandet och servicen skiljer sig på olika ställen! Tacka för IKEA som står rakryggad för sin koncept. Jobba själv och njut av det låga priset.
Prislistor existerar sällan. Vilka andra varor som kostar 2 000-50 000 kr styck förhandlar vi om utan att veta vad de kostar? Jag menar, det är väldans skillnad på vad olika enheter i köket kostar. Försäljare kan slänga frågor som "laminat eller sten" utan att kunden har en aning om kostnadsbilden. Jag vet, man kan fråga. Men bygger inte hela köksförsäljningskonceptet på att man redan från början pratar om helhetssummor som är så höga att man tappar begreppet och inte bryr sig om en enhet kostar 3000 eller 4500, och att en bänkskiva på 30 000 kronor inte är en så märkvärdig andel av ett totalpris som är 150 000.
HTH vägrar lämna ut en prisuppgift förrän vi har valt vilket kök vi vill ha av deras förslag och innan föräljaren har varit på plats, kontrollmätt och diskuterat detaljerna. VA!? Visserligen är ingenting bindande förrän ett avtal är skrivet.
K-Rauta ritade ett kök, gav en lista på skåp och tillbehör bestående av produktnamn och artikelnummer (det gick inte alltid lista ut vilket skåp det egentligen handlade om) samt en totalsumma minus fast rabatt på 20%. Ritningen behåller dem så länge vi inte har valt deras kök. Här sitter jag hemma och har glömt vilka förändringar tack vare deras olika skåpsortiment jag nu var tvungen att göra...
Ballingslöv skickade med planritning, flera miljöbilder och en detaljerad prislista, totalsumma minus en fast rabatt. Ingen betalar väl fullpris!!
Systern som ligger i samma förhandlingar fick från sin leverantör (Petra i Finland) detaljerad prislista minus rabatt per vara. Leverantören hade olika rabatter på olika varor och enheter. Vid förändringar vet man på en gång på vilket sätt totalsumman förändras och man slipper oron över att bli lurad.
Jag ska försöka orka fortsätta och förstå mig på branchen. Värst är det att veta att jag som renoverar ett kök betalar mycket dyrare för samma varor som husleverantörer har förhandlat till sina nybyggare...
Min fråga är: hur tuff skall man vara? Har ni lyckats få ut detaljerade prislistor och rabatter per vara? Vilka leverantörer är smidiga att ha att göra med?
En fråga från en "dum konsument", varför måste man BE om att få en offert - köksskåp är ju köksskåp, borde kunna ange ett fast pris och OM kunden vill ha något anpassat DÅ kan säljaren få komma ut till kunden och ge en offert på det! Men när man inte kan ge ut en prislista på sitt fasta sortiment (som är detsamma oavsett vilket hus man bor i - inte samma sak som att spränga berg direkt!) då blir jag bara förbannad! >
Tänk vad vi konsumenter går med på!
En tanke:
Jag vill byta ut alla mina möbler. Jag springer på mässor och affärer, läser reklam och studerar broschyrer. Jag får mycket information om möbelfakta, tillverkare, valmöjligheter, ingenstans står priser. Jag vet att jag kan köpa allt på samma ställe eller sprida mina inköp. Vad är bäst för mig? För att veta måste jag begära in offerter. I varje möbelaffär går jag igenom mitt behov, deras sortiment och skräddarsyr någonting som tilltalar mitt estetiska sinne och verkar vara funktionellt.
Och sedan ser offerterna ut som köksofferterna... En klumpsumma och ett påstående att jag har fått 20% rabatt. Jag inser att vissa affärer hade jag gott kunnat låta bli att gå in i för priserna var alltför höga. Andra affärer som ryktades vara kostsamma - fast det visste ingen riktigt för alla hade fått olika erbjudanden - var inte alls det.
Jag fortsätter med nya köksleverantörer...
En tanke:
Jag vill byta ut alla mina möbler. Jag springer på mässor och affärer, läser reklam och studerar broschyrer. Jag får mycket information om möbelfakta, tillverkare, valmöjligheter, ingenstans står priser. Jag vet att jag kan köpa allt på samma ställe eller sprida mina inköp. Vad är bäst för mig? För att veta måste jag begära in offerter. I varje möbelaffär går jag igenom mitt behov, deras sortiment och skräddarsyr någonting som tilltalar mitt estetiska sinne och verkar vara funktionellt.
Och sedan ser offerterna ut som köksofferterna... En klumpsumma och ett påstående att jag har fått 20% rabatt. Jag inser att vissa affärer hade jag gott kunnat låta bli att gå in i för priserna var alltför höga. Andra affärer som ryktades vara kostsamma - fast det visste ingen riktigt för alla hade fått olika erbjudanden - var inte alls det.
Jag fortsätter med nya köksleverantörer...
Klicka här för att svara