25 157 läst ·
23 svar
25k läst
23 svar
Hjälp med köksplanering
Kom på att jag kunde flytta på fläkten ett snäpp (ska ju ändå byta ut taket och kan dra om rören ovanför) och slippa ha ett skåp i vänster hörne och det känns mer enhetligt så. Vad sägs?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, det är IKEAs handtag och klinkern heter Mallorca och kommer fråmn K-rauta. Den finns i 10, 20 och 30 cm kvadratiska plattor. Tyvärr har det gått en hel del flisor ur kanterna på den där hundmatskålarna dragits över. Vet inte om det är dålig kvalité eller om det hade hänt vilken sort vi än hade haft. Vi har samma i badrummen och de har inte blivit skadade.
Sorry, har inte hunnit hänga här på ett tag.sapel skrev:
Länk till plattorna som bör fungera:
http://catalogo.imolaceramica.it/libweb/minimali/KLDIMO/MICRON 36N.JPG
Bilden tycker jag visar plattornas "mönster" och färg ganska väl med verkligheten.
Vi valde plattor som är 300x600.
Bifogar lite nyare bilder på köket som inte är lika mörka.
/markus
Ps. har också hundar så vi får se hur dom här plattorna håller för hundskålar och annan brutal hantering...
Redigerat:
Ja, kaklet är också från K-rauta (beställningsvara). Det finns ju skålar och skålar. Vi har keramikskålar som ju är hårda och glider längs golvet (speciellt när man råkar sparka till dem). Plåtskålar med gummiring nertill funklar säkert jättebra ihop med klinker. Har bara inte kommit mig för att byta själv ännu!
Ella: Håller mig till rostfria skålar med gummiring under så det kanske inte blir några problem...
Har varit runt idag och tittat på ytterligare klinkers och det känns som det bara bli svårare och svårare att veta vad man ska satsa på. Kakel som jag fastnar för ligger alltid på mer än 2000/kvm och eftersom jag behöver ca 7kvm så lär det bli dyrt. Vill ändå att det ska kännas rätt så man inte ångrar sig efteråt.
Rolig och annorlunda hylla du har ovanför bänkskivan!
Har varit runt idag och tittat på ytterligare klinkers och det känns som det bara bli svårare och svårare att veta vad man ska satsa på. Kakel som jag fastnar för ligger alltid på mer än 2000/kvm och eftersom jag behöver ca 7kvm så lär det bli dyrt. Vill ändå att det ska kännas rätt så man inte ångrar sig efteråt.
Rolig och annorlunda hylla du har ovanför bänkskivan!
Nu är det mesta bestämt, köpt och ligger och väntar på golvläggarna som börjar nästa vecka. Jag har dock ett problem kvar. Tänkte installera spottar, men vet inte hur många och var jag bör placera dom. Tänkte mig en rad i taket ovanför spis/diskbänk med 4 eller 5 st och har hört att man inte ska placera dom för långt ut från väggen. Stämmer det? Tänkte även ha några spottar ovanför "bardisken" mittemot. Fler förslag eller tips?
Precis, inte för långt ut från väggen, då kommer du att skugga den arbetsyta du står vid. Men det är klart, som allmänbelysning är det OK. Jag har varit lite "wild and crazy" vid placeringen av mina takspottar, och kombinerat en linjeplacering intill ena väggen och en cirkelplacering kring köksön. Blir en snygg fördelning av ljus och lite roligare än bara rak standard.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden