Tack jag ska skissa lite på det. //

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att du kan fortsätta med bänken en bit om du vill.

Visst blir det lite luftigare utan överskåp men köket ska ju fungera också så man inte varje dag irriterar sig på att förvaringen inte räcker till. Går ju att ha överskåp bara i hörnet eller låta bli att ha överskåp till vänster om hällen också.

Vi har pratat om det alternativet här hemma också men kommit fram till att det är skönt med närheten från hallen till köket, som när man handlat. //

S Stuff skrev:
Kan kan man väl men samtidigt denna äldre planlösning där man kan gå runt-runt och lätt ta sig mellan olika delar av huset rätt praktiskt.
Slår man igen öppningen mellan kök och hall så innebär det t.ex. att du måste konka alla matkassarna runt hela huset för att till slut ta sig till köket

Tack för dina tankar, Vi hade hoppats på att hitta en öppnare lösning med hjälp av att ta ner väggen, tanken är att hela undervåningen ska renoveras i samma veva, så allt golv kommer bli samma så golvet ska inte vara något bekymmer. Även öppna för att ändra om planlösningen i samma renoveringen om det möjliggör ett bättre och större kök. //

1 16386 skrev:
Jag tycker du ska behålla väggen mellan köket och matrummet. Det kan vara skönt att kunna stänga till köket.
Om du inte vill det skulle jag säga att om golvet i matrummet är klart annorlunda - framför allt om det har en fris längs väggarna - skulle jag inte ta in köksskåp i matrummet. Om det behövs mer förvaring kan en skänk med det "fina" porslinet och glasen placeras i vänstra nedre hörnet av rummet.

Titta på några trådar om öppen planlösning. Vi har det själva i vår nuvarande lägenhet, enbart för att det var det enda som funkade med den tillgängliga ytan, och jag saknar verkligen möjligheten att stänga till köket ibland. Hur kul är det att känna matoset i vardagsrummet? Och med nästan fyra meter för spis, diskho och arbetsytor har ni en rätt rejäl yta som det är.

N Nr7 skrev:
[bild] Planlösning hus.

Vi är i planeringsstadiet med att renovera köket, i dagsläget är det ett opraktiskt kök med alldeles för lite bänkyta och med endast en kyl.

Planen är att öppna upp mellan kök och matsal dock känns det inte helt naturligt att vandra ut med köket dit ut? Vi kan tänka oss att ta bort ett fönster på den långa väggen samt att flytta fönstret / byta till ett mindre på kortsidan av köket. Kan även tänka oss att flytta VA, fläkt osv.

Vi har fastnat och kan inte få till det! Något som har förslag? Största problemet är att hitta en naturlig plats för kyl, frys och inbyggnadsugn och micro. Likaså att skapa bänkyta. Tacksam för hjälp.

1. mått och tagit bort väggen, 2. skissat upp eget förslag, mått på skåp är inte exakt, tänker mig hörnskåp i hörnet.

[bild] [bild]
Jag skulle nog flyttat köket till vardagsrummet och satt in en rejäl vedspis ist för kaminen. Ha altanen nära köket tycker jag är en fördel. Gamla köket skulle jag gjort om till toa dusch bad och använt gamla toa/duschutrymmet för förvaring i hallen.

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Jag skulle nog flyttat köket till vardagsrummet och satt in en rejäl vedspis ist för kaminen. Ha altanen nära köket tycker jag är en fördel. Gamla köket skulle jag gjort om till toa dusch bad och använt gamla toa/duschutrymmet för förvaring i hallen.
Tänkte liknande men mer omfattande!

Kök där vardagsrummet är.
Vardagsrum i biblioteket.
Biblioteket där köket är alt. där sovrummet är och sovrum där köket är.

Vårt vardagsrum flyttades från största rummet i huset till det minsta som hörnsoffan fick plats i. Används mest som gästrum idag. Vi bor sex personer permanent i huset, ibland 7, varav fyra grundskolebarn. Kommer de två utflugna med respektive på besök blir det rejält med folk i köket. Köket är husets största rum och husets hjärta även kallat "allemansland". Det är stort och skall bli större efter sommaren. Börjar vankas barnbarn...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.