Våran köksbänk där vi har diskbänken och diskmaskinen, eller snarare bänkskivan, har en öppen springa så vatten kan rinna bakom bänken och ytan på bänkskivan har "luckrats" upp om man säger så och är bubblig. Är kanske nån slags laminatskiva limmad? Det var alltså så när vi köpte huset för snart 3månader sen. Det jag undrar är om det kanske är nödvändigt att riva hela bänken och byta, för säkerhetsskull, eller kan man "torka ut" det om det är fuktigt? Fast å andra sidan, har det vart sådär länge så är det kanske fuktskadat?
Jag har som ni förstår noll koll på det här, har ni några tips och råd?

Tack på förhand!
 
Du behöver inte byta skiva.
Torka ur och sätt silicon.
 
sblixten skrev:
Du behöver inte byta skiva.
Torka ur och sätt silicon.

Behöver jag inte oroa mig för att det blir eller är fuktskador bakom och mellan skåpen och väggen när vattnet rinner bakom bänkskivan eftersom det inte finns silikon?
 
ÖdmarkWikman skrev:
Behöver jag inte oroa mig för att det blir eller är fuktskador bakom och mellan skåpen och väggen när vattnet rinner bakom bänkskivan eftersom det inte finns silikon?
Om du torkar ur med en liten fläkt/hårfön där bak och sen sätter dit silikon, så kan det inte komma dit någon fukt om jag förstått det rätt.
Hur illa det är bakom skåpet idag kan du bara ta reda på genom att ta ut skåpet och titta bakom det.
En ny bänkskiva löser inte det.
Kanske jag missuppfattat hur det ser ut, en bild kanske skulle vara bra.
 
sblixten skrev:
Om du torkar ur med en liten fläkt/hårfön där bak och sen sätter dit silikon, så kan det inte komma dit någon fukt om jag förstått det rätt.
Hur illa det är bakom skåpet idag kan du bara ta reda på genom att ta ut skåpet och titta bakom det.
En ny bänkskiva löser inte det.
Kanske jag missuppfattat hur det ser ut, en bild kanske skulle vara bra.
Näe precis, tänkte inte enbart byta bänkskiva och sen hoppas på det bästa. Det är såklart omöjligt att säga hur det ser ut bakom skåpet om vi inte tar bort det och tittar. Förhoppningsvis behöver vi inte byta ut det men jag gissar att så kommer bli fallet.
Jag antar att jag fått svar på frågan, hehe.. Det bästa är helt enkelt att ta bort, kolla läget och sen åtgärda.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.