Gäller min pelletsbrännaren.
Min tidigare brännare hade två stift till knappen för att starta och stänga av brännaren. På den tog jag bort knappen och satte två stift till en timer. Funkade kanon.
Den nyare brännaren har dock tre stift.
Hur kopplar jag timer med två kablar på denna?
Min tidigare brännare hade två stift till knappen för att starta och stänga av brännaren. På den tog jag bort knappen och satte två stift till en timer. Funkade kanon.
Den nyare brännaren har dock tre stift.
Hur kopplar jag timer med två kablar på denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en växlande brytare, vanligtvis sluter mittbenet mot ett av de två ytterbenen beroende på vippans läge. Antar att vippan bara kan inta två läge.
Dubbelkolla i kretskortsmönstret att man verkligen nyttjar en växlande funktion.
Om det används, bör det gå att använda ett vanligt växlande relä som styrs av en lämplig timer.
Dubbelkolla i kretskortsmönstret att man verkligen nyttjar en växlande funktion.
Om det används, bör det gå att använda ett vanligt växlande relä som styrs av en lämplig timer.
Beror ju helt på om alla stiften är aktiva i kretsen. En sådan vippströmställare brukar normalt ha en växlande funktion och om man då känner till ( lämpligt att mäta sig fram ) hur den fungerar och när den är aktiv, så borde det vara möjligt att fixa till en funktion, som du vill ha det.
Med mycket tur, så kanske 3-stiftraden redan är förberedd för fjärrstyrning.
Med mycket tur, så kanske 3-stiftraden redan är förberedd för fjärrstyrning.
En fråga. Jag löde på två kablar. Och provade.
Knappen sitter kvar och knappen är på off.
Och jag för ihop kablarna så startar den. Och tar loss kablarna så stängs den av. Allt ok.
När jag satte en timer på dessa två kablar så startar den inte.
Vad har jag missat.
Knappen sitter kvar och knappen är på off.
Och jag för ihop kablarna så startar den. Och tar loss kablarna så stängs den av. Allt ok.
När jag satte en timer på dessa två kablar så startar den inte.
Vad har jag missat.
Inte använt rätt utgångar på timern...
Glömt programmera timern ..
Om det funkar när du för ihop trådändarna så skall det funka lika bra om du ansluter till reläkontakter på en timer (eller annat med relä)
Glömt programmera timern ..
Om det funkar när du för ihop trådändarna så skall det funka lika bra om du ansluter till reläkontakter på en timer (eller annat med relä)
Borde vara på 4 och 5, som blir rätt ...U Uffe A skrev:
Lite nyfiken bara, varför styra brännaren med ett kopplingsur?
Jag kopplade på 4 - 5 som tidigare.
Timern har manuell knapp. Start off manuell. Men ändå händer inget när jag pendlar mellan lägena.
Så länge det inte är flera minuts ute så eldar vi bara nattetid..
En säck per natt. I stället för två per dygn.
Sparar ändå 50kr per dygn på detta.
Timern har manuell knapp. Start off manuell. Men ändå händer inget när jag pendlar mellan lägena.
Så länge det inte är flera minuts ute så eldar vi bara nattetid..
En säck per natt. I stället för två per dygn.
Sparar ändå 50kr per dygn på detta.



