Gäller min pelletsbrännaren.

Min tidigare brännare hade två stift till knappen för att starta och stänga av brännaren. På den tog jag bort knappen och satte två stift till en timer. Funkade kanon.

Den nyare brännaren har dock tre stift.
Hur kopplar jag timer med två kablar på denna?
Närbild av en kretskort med en knapp som har tre stift i en pelletsbrännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en pelletsbrännarens kretskort med en knapp med tre stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en växlande brytare, vanligtvis sluter mittbenet mot ett av de två ytterbenen beroende på vippans läge. Antar att vippan bara kan inta två läge.
Dubbelkolla i kretskortsmönstret att man verkligen nyttjar en växlande funktion.
Om det används, bör det gå att använda ett vanligt växlande relä som styrs av en lämplig timer.
 
Beror ju helt på om alla stiften är aktiva i kretsen. En sådan vippströmställare brukar normalt ha en växlande funktion och om man då känner till ( lämpligt att mäta sig fram ) hur den fungerar och när den är aktiv, så borde det vara möjligt att fixa till en funktion, som du vill ha det.
Med mycket tur, så kanske 3-stiftraden redan är förberedd för fjärrstyrning.
 
Stämmer bra. På och av bara.
Kommer jag kunna avnnda samma timer som innan?
Baksidan ser ut Närbild på kretskort med markerade lödpunkter som kan användas för att ansluta en timer
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Programmerbar tidströmbrytare från Biltema i en hand, visar framsidan och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser så ut, ja.
 
Tips hur jag löser detta lättast för en amatör.
 
Om du kikar på kretskortbanorna så ser du att strömbrytarens övre två stift är sammankopplade. Så det spelar ingen roll om du kopplar mellan stift 1 och 3 eller 2 och 3.

Kretskort med markerade banor och stift 1, 2, 3 som visar sammankoppling av stift för strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tips, skaffa en lödkolv och tunn isolerad kopplingstråd, mångtrådig. Löd fast kabeln på ben 1 och 3 dra ut de till din timer och anslut på skruvplinten.
 
Perfekt har redan dessa saker.

Så jag hoppar över plinten i mitten helt.
 
En fråga. Jag löde på två kablar. Och provade.

Knappen sitter kvar och knappen är på off.
Och jag för ihop kablarna så startar den. Och tar loss kablarna så stängs den av. Allt ok.

När jag satte en timer på dessa två kablar så startar den inte.

Vad har jag missat.
 
Var satte du ledarna på timern?
När villkoret är uppfyllt vad gäller tiden så har du antingen kontakt mellan 3 och 4 eller mellan 4 och 5 om jag tyder symbolen på timern rätt
Kolla manualen på den så ser du
 
Mikael_L
Inte använt rätt utgångar på timern...
Glömt programmera timern ..

Om det funkar när du för ihop trådändarna så skall det funka lika bra om du ansluter till reläkontakter på en timer (eller annat med relä)


U Uffe A skrev:
När villkoret är uppfyllt vad gäller tiden så har du antingen kontakt mellan 3 och 4 eller mellan 4 och 5 om jag tyder symbolen på timern rätt
Borde vara på 4 och 5, som blir rätt ...
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Lite nyfiken bara, varför styra brännaren med ett kopplingsur?
 
Ja, jag undrar också varför?

Och borde det inte vara lättare att lägga panntermostaten över timern istället för att meka med kretskortet?
 
Jag kopplade på 4 - 5 som tidigare.
Timern har manuell knapp. Start off manuell. Men ändå händer inget när jag pendlar mellan lägena.

Så länge det inte är flera minuts ute så eldar vi bara nattetid..
En säck per natt. I stället för två per dygn.
Sparar ändå 50kr per dygn på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.