2 869 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Hjälp med installation av golvvärme
Jag planerar just nu för att konvertera huset till golvvärme och har stött på några frågetecken som jag behöver lite hjälp att reda ut.
- Vi ska placera fördelaren i en normal 60-garderob vilket gör att vi måste ha två fördelare ovanför varandra eftersom en ensam fördelare blir för lång för att få plats. Kommer det fungera att sätta en shunt och därefter dela upp matningen till de två fördelarna eller måste man ha två shuntar om man har två fördelare?
- Kan man dra matningen till de olika slingorna/rummen under golvet eller bör de gå i samma nivå som slingorna går i? Jag har nämligen fått två helt olika svar på den här frågan från Uponor och LK så det vore skönt med lite mer input.
Har du en shunt vid värmepump/pannan som du kan ställa in framledningstempen, så behöver du ingen shunt för gv fördelare då drar du fram tillopp och retur till fördelaren och sedan så sköter rumstermostaterna inne tempen i respektive rum och pannans cirk.pump driver slingorna.Men om du har radiatorer/element ihop med gv så får du ha en shunt med cirk.pump som sänker framledningstempen till slingorna eftersom radiatorkretsen behöver en högre temp för att fungera korrekt. Matningen till gv är ju grövre än slingorna så vid rot jobb får man ibland lägga den där det finns plats, går bra att lägga den i bjälklagret, det bästa är ju om man kan få på isolering också så man inte tjyv värmer bjälklagret. Går bra att montera fördelare över varandra om det råder plats brist.
mvh
mvh
Redigerat:
Har du bara golvvärme behöver du ingen shunt alls, väl?
shunten är ju till för att fördela vatten mellan två olika system, radiator och golvvärme, t.ex., eller pool/golvvärme.
På fördelaren sitter ventiler så du kan strypa flödet så du får samma genomströmning i båda fördelarna. Justera in det när samtliga slingor är helt öppna om det är ungefär samma längd på rör mellan de båda fördelarna.
Matningen till fördelarna kan gå hur som helst, dock är det ju bäst om fördelaren är den högsta punkten i systemet för avluftningen. Vad det gäller matningen till slingorna bör de helst vara i samma nivå eftersom det annars kan fastna luftbubblor i krökar som går vertikalt. Dock så är ju ändå högsta punkten fördelaren så luften ska ju förr eller senare komma dit ändå... Så, ja, det är ju säkrast att ha dem i samma nivå men inte katastorf om de inte gör det skulle jag säga...
shunten är ju till för att fördela vatten mellan två olika system, radiator och golvvärme, t.ex., eller pool/golvvärme.
På fördelaren sitter ventiler så du kan strypa flödet så du får samma genomströmning i båda fördelarna. Justera in det när samtliga slingor är helt öppna om det är ungefär samma längd på rör mellan de båda fördelarna.
Matningen till fördelarna kan gå hur som helst, dock är det ju bäst om fördelaren är den högsta punkten i systemet för avluftningen. Vad det gäller matningen till slingorna bör de helst vara i samma nivå eftersom det annars kan fastna luftbubblor i krökar som går vertikalt. Dock så är ju ändå högsta punkten fördelaren så luften ska ju förr eller senare komma dit ändå... Så, ja, det är ju säkrast att ha dem i samma nivå men inte katastorf om de inte gör det skulle jag säga...
Jag kommer att ha golvvärme tillsammans med radiatorer så någon shunt måste jag ha.
Fördelarna är tänkta att sitta bredvid (över) varandra så matningen från värmepumpen blir ju lika lång. Jag tolkar det som att det ska gå bra att låta bägge fördelarna "dela" på en shunt under de omständigheterna?
Fördelarna är tänkta att sitta bredvid (över) varandra så matningen från värmepumpen blir ju lika lång. Jag tolkar det som att det ska gå bra att låta bägge fördelarna "dela" på en shunt under de omständigheterna?
Har du ingen shunt/styrning i en panna, acktank, värmepump etc så får du ju fel framledningstemp från pannan mot gv.Har du en ren elpanna utan vvb i så kan du ju ställa elpatron/termostaten på 35gr, men sen styr ju rumsgivarna vad för temp som ska gå i berörd slinga för att hålla t.ex 21gr i vardagsrummet. En värmepump t.ex arbetar ju upp en högre temp en vad golvvärmen kräver för att fungera på rätt sätt därför behövs shunten för att få ner framledningstempen mot slingorna.
mvh
mvh
Det är precis så som jag hoppas att man kan göra. Min enda farhåga är att det skulle bli något problem med flödena när man har två fördelare men det fixar strypningen på de enskilda slingorna så att det fungerar?spekerök skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Nu är jag inte VVSare, men rent logiskt borde det inte vara ett problem med fördelarna över varandra.
När det gäller det där med matningsslang under golven. Det jag skulle kunna tänka mig att det kan ställa till är att golvvärme är känsligt för luft i slingorna. Och om du i ena änden har en fördelare som sitter högre än slingan, och sedan en matning som ligger under slingan, så blir slingan en "lokal högsta punkt", dvs luft skulle kunna samlas i slingan och inte transporteras till fördelaren där det finns luftning. Hur stor den risken är i praktiken har jag ingen aning om.
När det gäller det där med matningsslang under golven. Det jag skulle kunna tänka mig att det kan ställa till är att golvvärme är känsligt för luft i slingorna. Och om du i ena änden har en fördelare som sitter högre än slingan, och sedan en matning som ligger under slingan, så blir slingan en "lokal högsta punkt", dvs luft skulle kunna samlas i slingan och inte transporteras till fördelaren där det finns luftning. Hur stor den risken är i praktiken har jag ingen aning om.
Du kan justera flödet genom fördelarna så det blir lika i alla slingor. Det ser du efter ett tag sen om ena fördelaren har lägre flöde och då stryper du lite på den andra...Janus82 skrev:
Då kan vi sammanfatta de två frågorna jag ställde i början med att jag sätter shunten i källaren och drar varsitt rör till fördelarna och att tilopp/retur till de enskilda slingorna får gå i samma nivå som slingorna själva.
Om ingen kommer med någon stor invänding alltså...
Tack för all input.
Om ingen kommer med någon stor invänding alltså...
Tack för all input.
Ja du får problem med flödena när du har två fördelare och dessa sitter parallellt efter shunten..
injusteringsventiler så varje del får minst samma flöde vid max öppet.
sätter du inte det kommer flödes skillnaden kunna ge obalans! Och vissa slingor kanske inte kommer snurra.Detta kan bli ett extra problem eftersom du har radiatorer som också får av vattnet.
injusteringsventiler så varje del får minst samma flöde vid max öppet.
sätter du inte det kommer flödes skillnaden kunna ge obalans! Och vissa slingor kanske inte kommer snurra.Detta kan bli ett extra problem eftersom du har radiatorer som också får av vattnet.
Klicka här för att svara