6 478 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Hjälp med inkoppling utav 400v radiator
Hej!
Har plockat ned våra oljeradiatorer som satt när vi köpte vårt hus, för att måla väggarna, och blev lite fundersam när jag skulle koppla tillbaka det.
Ut från väggen kommer det 6 sladdar;
2 svarta
2 bruna
2 gul/gröna
Varje färg är ihopskarvad med en kon, så antar att det är en vidarekoppling till andra element.
Till min fråga;
Elementet har bara en fas, en nolla och jord (svart,blå,gulgrön)
Jag kan inte minnas hur det var kopplat när jag plockade ned dem, och skulle uppskatta hjälp och en förklaring till varför det ser ut såhär, och hur jag skall gå tillväga utan att bränna ner huset :wow:
Förövrigt så står det 380/400v på termostaten.
Har plockat ned våra oljeradiatorer som satt när vi köpte vårt hus, för att måla väggarna, och blev lite fundersam när jag skulle koppla tillbaka det.
Ut från väggen kommer det 6 sladdar;
2 svarta
2 bruna
2 gul/gröna
Varje färg är ihopskarvad med en kon, så antar att det är en vidarekoppling till andra element.
Till min fråga;
Elementet har bara en fas, en nolla och jord (svart,blå,gulgrön)
Jag kan inte minnas hur det var kopplat när jag plockade ned dem, och skulle uppskatta hjälp och en förklaring till varför det ser ut såhär, och hur jag skall gå tillväga utan att bränna ner huset :wow:
Förövrigt så står det 380/400v på termostaten.
Om du mäter mellan svart och brun (i toppen av konen kan man komma åt att mäta) bör du ha ca 400V, om du dessutom mäter mellan svart och gulgrön samt brun och gulgrön så bör det vara ca 230V.
Gulgrön ska vara jord, svart och brun ska vara fas. Det borde i termostaten vara märkt var faser respektive jord ska kopplas in.
PS: Nästa gång du kopplar ur något som ska kopplas in igen en tid senare så kan det vara bra att ta ett kort på kopplingen innan du kopplar ur.
Gulgrön ska vara jord, svart och brun ska vara fas. Det borde i termostaten vara märkt var faser respektive jord ska kopplas in.
PS: Nästa gång du kopplar ur något som ska kopplas in igen en tid senare så kan det vara bra att ta ett kort på kopplingen innan du kopplar ur.
Gulgrön till gulgrön är viktigt och sedan spelar det ingen roll om du lägger svart på svart och brun på blå eller om du lägger svart på blå och brun på svart. Om elementet är gjort för 400 V så har du för övrigt ingen nolla utan två faser till elementet.
Avemo skrev:
Tack!
En följdfråga, slog en extra titt på elementen igår (har 2 stycken som skall sättas tillbaka) och såg att ett av dem endast var 230v, men det är även här 400v ut från väggen..
Hur går jag tillväga här?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Hr säker är du på spänningarna ut från väggen? Det låter konstigt.
Dumt skrivet av mig, är inte säker på spänningen ut ur väggen, utan drog slutsatsen att det var 400v då jag fann 2 faser, och efter att ha pratat med föregående husägare
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Det är fullt möjligt att ditt 230V element har kommit dit av olyckshändelse/okunskap vid något tillfälle. Och att det faktiskt drivs med 400V. Många element skulle gå sönder snabbt, eller orsaka en brand om de drev med så mycket för hög spänning.Grevequist skrev:
Men det är fullt möjligt att ett element kan fungera under lång tid med en sådan överspänning. Det kan dock orsaka brand ungefär när som helst. Så detta måste du undersöka, eller få undersökt.
Mät spänningen mellan trådarna (alla 3). En multimeter kostar någon hundralapp. Se till att förstå instruktionsboken innan du mäter. Om du ex. kopplar in multimetern för strömmätning eller resistans istället för spänning så kan en billigare multimeter bokstavligen explodera.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
OM det är så att du har ett 230V element som divits med 400V, så kommer elementet att avge 3ggr högre effekt än märkeffekten.
Beroende på hur det är konstruerat så kan det tom. fungera som ett 3kw element istället för 1 kw (exempel), men det sannolikaste är att värmetrådarna kommer att glöda som en glödlampa, och snabbt brinna av.
Det lite läskigare sceanriot är att det ger sina 3kw under lång tid. Då stressas diverse material i elementet värmemässigt, och plasdetaljer kan börja förkolna ibland efter 10 - 15 år. Förkolnad plast isolerar inte utan leder ström lite halvdåligt (=värmeelement), ännu mera värme och brand uppstår. Eller i extremfall kan man tom. få en stöt när plast som skall isolera börjar leda ström pga. förkolning.
Den höga värmen från ett sådant element kan också antända ex. väggen bakom elementet, eller en gardin som egentligen finns på säkert avstånd om elementet hade varit normalt.
Beroende på hur det är konstruerat så kan det tom. fungera som ett 3kw element istället för 1 kw (exempel), men det sannolikaste är att värmetrådarna kommer att glöda som en glödlampa, och snabbt brinna av.
Det lite läskigare sceanriot är att det ger sina 3kw under lång tid. Då stressas diverse material i elementet värmemässigt, och plasdetaljer kan börja förkolna ibland efter 10 - 15 år. Förkolnad plast isolerar inte utan leder ström lite halvdåligt (=värmeelement), ännu mera värme och brand uppstår. Eller i extremfall kan man tom. få en stöt när plast som skall isolera börjar leda ström pga. förkolning.
Den höga värmen från ett sådant element kan också antända ex. väggen bakom elementet, eller en gardin som egentligen finns på säkert avstånd om elementet hade varit normalt.
Tack för bra info hempularen!
Det blir till att mäta, och sedan köpa ett nytt element.
Lade faktiskt märke till hur extremt varmt elementet kändes i vintras..
Det blir till att mäta, och sedan köpa ett nytt element.
Lade faktiskt märke till hur extremt varmt elementet kändes i vintras..
Det kan fungera om termostaten slår av tillräckligt snabbt. Är det oljeelement??
Men risken för brand är uppenbar om någon skulle råka vädra så att termostaten inte kopplar ifrån snabbt nog.
Ta bort dessa element omgående om dom är drivna med 400 v.
Men risken för brand är uppenbar om någon skulle råka vädra så att termostaten inte kopplar ifrån snabbt nog.
Ta bort dessa element omgående om dom är drivna med 400 v.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden