Hej,
Jag behöver hjälp i detta virrvarr av faser och sladdar och gud vet vad.. Jag har en ugn/spis och vill köpa en ny. Kan någon vänlig själ titta på mina bilder och säga vad jag kan ha (alltså hur många volt och om det är något med faser/inkoppling jag måste tänka på). I dagsläget finns ett uttag i väggen med 4 sladdar och en sladd med kontakt från nuvarande spisen.
Tack på förhand!!!
Jag behöver hjälp i detta virrvarr av faser och sladdar och gud vet vad.. Jag har en ugn/spis och vill köpa en ny. Kan någon vänlig själ titta på mina bilder och säga vad jag kan ha (alltså hur många volt och om det är något med faser/inkoppling jag måste tänka på). I dagsläget finns ett uttag i väggen med 4 sladdar och en sladd med kontakt från nuvarande spisen.
Tack på förhand!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är bra att du tänker på att kolla upp detta innan köp av ny spis - spismatningar är notoriskt opålitliga då det ofta saknas en tråd med div specialkopplingar som följd.
Jag tycker mig se 5 ledare i det där uttaget, tre faser, nolla och skyddsjord. Det ser också ut som att nollan sitter på rätt plint. Din befintliga spis är märkt 400 V 3N~ vilket betyder att den vill ha tre faser och nolla. Så om den fungerar som den ska så har du allt på det torra och kan välja ny spis fritt,
400 V 3~ (400 V, tre faser),
400 V 3N~ (230 V, tre faser och nolla),
400 V 2N~ (230 V, två faser och nolla),
men helst inte 400 V 1N~ (230 V~ enfas).
Jag tycker mig se 5 ledare i det där uttaget, tre faser, nolla och skyddsjord. Det ser också ut som att nollan sitter på rätt plint. Din befintliga spis är märkt 400 V 3N~ vilket betyder att den vill ha tre faser och nolla. Så om den fungerar som den ska så har du allt på det torra och kan välja ny spis fritt,
Tack snälla för hjälpen!!
Bo.Siltberg skrev:Det är bra att du tänker på att kolla upp detta innan köp av ny spis - spismatningar är notoriskt opålitliga då det ofta saknas en tråd med div specialkopplingar som följd.
Det står på internet i beskrivningen. Googlade upp en manual och där står det:
TEKNISKA DATA
Märkspänning Märkeffekt Mått
230/400V~ 50 Hz max.8,9 kW
90 / 50 / 60 cm
EU standard EN 60335*1, EN 60335*2*6
samt denna bild:
TEKNISKA DATA
Märkspänning Märkeffekt Mått
230/400V~ 50 Hz max.8,9 kW
90 / 50 / 60 cm
EU standard EN 60335*1, EN 60335*2*6
samt denna bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Bilden visar att den nya spisen kan anslutas till 230V enfas eller till 400V med två eller tre faser (plus nolla). Nu verkar du ha allt klart för att koppla in den precis som din gamla, med tre faser och nolla (bilden nere till höger).
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Att nya spisen fungerar med den dragning du har till den nuvarande betyder inte att det bara är att sätta i proppen och köra på. Den är som sagt byggd för att kunna köras med en, två och tre faser. Fabriken kan omöjligt veta att du har för avsikt att koppla den till 3-fas, så mest troligt krävs det ändå lite "justeringar".
Att ta in en elektriker för ett sånt jobb tycker jag känns lite väl onödigt, trots att man "ska" göra det. Det handlar inte om några avancerade kopplingar, och så länge man följer beskrivningen så ska det gå bra. Kanske har du någon bekant som är mer påläst i ämnet som kan hjälpa dig?
Att ta in en elektriker för ett sånt jobb tycker jag känns lite väl onödigt, trots att man "ska" göra det. Det handlar inte om några avancerade kopplingar, och så länge man följer beskrivningen så ska det gå bra. Kanske har du någon bekant som är mer påläst i ämnet som kan hjälpa dig?
Klicka här för att svara