Hej!

Jag har haft hjälp hela vägen med elinstallation i mitt nya badrum men installatören lämnade min spegel med spottar eftersom jag var tvungen att byta ut det. Han berättade hur jag skulle koppla in det men nu var det ett tag sen och jag glömde fota hur trådarna var kopplade på baksidan.

Första bilden visar hur jag kopplat in sladden nere till höger. Brun på N och blå på L. Denna sladd skall sedan kopplas till uttaget som ni ser på andra bilden. Jag skulle koppla en sladd till blå och en sladd till den svarta som jag antar är det som kallas tändtråd. Vilken färg skall kopplas till vad?

Jag antar att jag kopplat fel på baksidan eftersom han har kopplat blå till N i uttaget. Skitsamma, bara jag kopplar in rätt.

• IMG_5950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5951.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OOOPS! Såg att jag är i helt fel delforum. Kan en admin flytta till el?

Din koppling i armaturen är "fel", brun till L och blå till N
I uttaget: din blå ska samsas med uttagets blå, det finns ett hål till om du lossar på skruven
Din bruna ska skarvas med den svarta.

Protte

Jag ställer mig lite tveksam till kabelvalet. Det ser ut som en vanlig lampsladd. Den är i så fall inte godkänd för fast anslutning som det är i det här fallet. Kolla vad det står om kabeltyp på den. På en lampsladd står det ofta något i stil med H03, kabeln skall vara minst av klass H05. Dessutom så är det en sladd med 0,75 kvmm trådar. Jag tror (men vet inte säkert) att man måste ha minst 1,5kvmm i kablar som ansluts fast.

Hempularen: Det är möjligt. Bakgrunden är att elektikern inte fick in den feta kabelstammen bakom spegeln, vilket tydligen är något de svär över varje gång. Han kom då på idén att koppla via en lampsladd som jag trollade fram ur en gammal låda. Att den är för klen nämnde han inget om.

Prototypen: Du menar att jag skall skifta i armaturen och sen koppla i uttaget som du säger? Jag skall tänka N->N och L->L

N->blå->N
L->brun-> svart tändtråd

Japp, Protte

OK, tack!

Ex. art. nr : 49-326-5 på clasolsson tror jag är en godkänd anslutningskabel. 2 ledare. Den är visserligen lite tjockare än en oval lampsladd. Men avsevärt tunnare än en installationskabel ex. EKK som kanske elektrikern hade problem med,

Den sladden är säkert godkänd och lite tjockare än min lampsladd. Jag hoppas att jag kan lita på att elektrikern kunde sina saker och inte riskerade att använda för tunn tråd. Hade jag inte behövt åka och byta spegeln så hade det varit installerat såhär och jag hade inte funderat på saken. Den här sladden driver alltså två klena spottar, inget mer...

Nu har jag ljus åtminstone... Är det verkligen nödvändigt att byta sladd? Den lär ju inte överhetta pga för liten area med endast två spottar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.