Jag har insett att jag är i behov av ett eller fler slipverktyg för mina eggade verktyg. Tidigare har jag köpt billiga verktyg och bytt ut dem när de blivit slöa. Men nu när jag börjat köpa in finare/dyrare verktyg så vill jag inte kasta dem för att de börjar bli slöa.

Jag behöver en eller flera slipar för att kunna slipa till eggen på bla följande saker:

Moraknivar
Spadar
Stämjärn
Klinga till röjsåg
m.m.

Antar att det är en våtslip jag behöver? Några som ni kan rekommendera?

Jag har ingen erfarenhet av slipmaskiner så helst en så idiotsäker slip som möjligt :-).
Kanske med mallar för olika verktyg eller riktigt bra beskrivning om slipning av eggen på flertal verktyg.

Redigerat:
Tormek är väl störst på området...

http://www.tormek.com/sv/

Sen kan man komplettera med enskilda våtstenar med lämplig grit......

Hm, den var inte gratis tyvärr.

Vad är det som skiljer sig mellan Tormek T7 och Tormek T3?

Jag hade skippat allt vad våtslipning heter och istället köpt en billig bänkslipmaskin för de grova verktygen (spadar, röjsågsklinga, gräsklipparblad osv). Sedan hade jag kompletterat med tre diamantslipstenar i grovlekarna 200-600-1200 och kollat in lite videor på hur man handslipar istället. Med diamantstenar så går det snabbt och enkelt och är inte en skitig och jobbig process som med vatten- eller oljestenar.

Här är lite videor:
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8tt-VjwqI
https://www.youtube.com/watch?v=4rVt6ZLB9Wg
https://www.youtube.com/watch?v=zyLif-chWe0

• Gilla
currenthill
  • Laddar…
Jag har en snarlik fråga. Istället för att köpa en slip vill jag hitta någon som kan slipa mina dyra men slöa köksknivar. Någon som kan tipsa om en firma i skåne som verkligen är experter på slipning?

bjornf skrev:
Jag har en snarlik fråga. Istället för att köpa en slip vill jag hitta någon som kan slipa mina dyra men slöa köksknivar. Någon som kan tipsa om en firma i skåne som verkligen är experter på slipning?
Jag är ute efter en slip för att slipa verktyg. Vill du bara ha knivar slipade kan du kolla här:

http://www.knivbrev.se/

Jag tog nog fasta på dina knivar o stämjärn med tipset om våtsten.....för det är ju inget man lägger upp en spade på.

Jag hade nog använt en 120k flapdisc till vinkelslipen för att slipa spadar o gräsklipparkniven.
Klingan till röjsågen hade jag nog filat för hand som man gör med motorsågsklingan..men till stämjärn och div knivar hade jag använt en 220-400grit sten och sen polerat till det med 1000 stenen... ;)

Remne skrev:
Jag tog nog fasta på dina knivar o stämjärn med tipset om våtsten.....för det är ju inget man lägger upp en spade på.

Jag hade nog använt en 120k flapdisc till vinkelslipen för att slipa spadar o gräsklipparkniven.
Klingan till röjsågen hade jag nog filat för hand som man gör med motorsågsklingan..men till stämjärn och div knivar hade jag använt en 220-400grit sten och sen polerat till det med 1000 stenen... ;)
Kan man inte köra röjklingan på Tormeken alltså? Hade hoppats på att det var en allroundslip som dög till det mesta. Vill ju gärna slippa köpa en massa olika slipar :-)

Sågklingor är ju knepiga med tanke på åtkomligheten...just i det fallet kanske du ska lämna in den till nån Husqvarna/Jonsered/Stihl butik..dom slipar ju sågkedjor och säkert röjklingor oxå....

Remne skrev:
Sågklingor är ju knepiga med tanke på åtkomligheten...just i det fallet kanske du ska lämna in den till nån Husqvarna/Jonsered/Stihl butik..dom slipar ju sågkedjor och säkert röjklingor oxå....
Sågklingor med tänder av volframkarbid (hårdmetall) måste slipas med diamantverktyg så där är det lämpligast med en diamantfil. Inte speciellt svåra att slipa om, man följer bara eggvinkeln med filen. Men det kräver lite tålamod om man har många tänder på klingan.

Helioz skrev:
Sågklingor med tänder av volframkarbid (hårdmetall) måste slipas med diamantverktyg så där är det lämpligast med en diamantfil. Inte speciellt svåra att slipa om, man följer bara eggvinkeln med filen. Men det kräver lite tålamod om man har många tänder på klingan.
Du har helt rätt...men vi talade om "förhållandet" mellan en tilltänkt Tormek och en röjklinga....

Remne skrev:
Du har helt rätt...men vi talade om "förhållandet" mellan en tilltänkt Tormek och en röjklinga....
Vi kanske menar olika klingor. Röjklinga för mig är en sågbladsliknande klinga med hårdmetalltänder medans en slyklinga är av härdat kolstol typ dessa: 8873760882718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slyklingor går att köra i tormek med det går långsamt eftersom stenen är för fin för grovslipning samt problem med åtkomligheten som du sade innan.

Helioz skrev:
Slyklingor går att köra i tormek med det går långsamt eftersom stenen är för fin för grovslipning samt problem med åtkomligheten som du sade innan.
Det ni kallar slyklinga kallar jag gräskniv. Men kärt barn har många namn. Jag skulle aldrig bry mig om att vattenslipa en dylik på Tormek eller liknande utan brukar köra med vinkelslipen. Det är ju inte direkt nödvändigt med någon rakknivsegg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.