Fick spikat krönlister idag. Det tog sin lilla tid. Kladdigt med klister...

• Man som monterar krönlister på ett tak med spik och klister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skral
  • Laddar…
Jag tycker att du ska investera i ett par riktiga snickarbyxor mee knäskydd :rofl:

• Haha
  • Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
Jo, tanken brukar slå mig när jag ligger där... sen glömmer jag bort det igen ;)

Dagens verk. Lite inpassning av spikläkt uppe och nere. Hade ingen direkt isolering till ytterhörnen så jag fick slakta lite stenull från en skorstensisolering jag hade hemma. Fjällpanel. Får bli 70-stolpar i hörnen. Börjar ta sig :)

• Borrskruvdragare som gör hål i träläkt fastklämd på ett arbetsbord, byggarbete utomhus.
    Skapa konto
  • Närbild på spikläkt i trä med inpassning, synlig sågspån och skuggor i solljus.
    Skapa konto
  • Spikläkt och isolering av stenull som skärs till utomhus, med verktyg och material på marken.
    Skapa konto
  • Hörnet av en liten byggnad under konstruktion med spikläkt och fjällpanel, omgiven av trädgård och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Hörnet av ett bygge med nyinstallerad fjällpanel och spikläkt uppe och nere på en byggnad.
    Skapa konto
  • Byggplats med en pågående installation av fjällpanel på en byggnad bland trä- och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Flaska Brooklyn Special Effects alkoholfri öl på bord utomhus, suddig blomkruka i bakgrunden.
    Skapa konto
Har börjat fundera på innerväggar nu. Tänkte först sätta plyfa invändigt och måla. Tanken som slagit mig är att då jag inte kommer sätta byggplast/ångspärr invändigt så kanske det är en dum idé?

Jag tänker mest på fukt och plyfa kanske inte är en bra kombo.

Om det är oklart så blir väggen utifrån:panel, luftspalt/spikläkt, stenullsisolering, innerskiva av något slag.

Vad sägs om liggande råspont istället? Hade blivit svinsnyggt... och kanske bättre ur eventuell fuktsynpunkt?

Jag tror inte att det är nåt problem med vanlig luftfuktighet och plyfa, däremot om den utsätts för väta så blir det värre.
Sätt plyfa och skruva den tätt så blir det bra.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Det blir nog råspont i alla fall. Det är billigare och snyggare i mina ögon, men tack för input!

Jag gillar också råspont, det är snyggt på rätt ställe.
Dock så är det väldigt blandad kvalitet, men om du åker själv och köper kan du sortera ur dom fulaste.

Går långsamt på vardagarna...
Igår fick jag i alla fall klyddat dit en dörr.
Idag, ingenting...

• Svart dörr monterad på en byggnad under konstruktion innesluten av byggplast.
    Skapa konto
Men nu är det helg :)

• Nyinstallerad svart dörr i träkonstruktion under bygge med tydlig himmel och solsken.
    Skapa konto
Lite finlir innan lunch. Måste fixa inpassning till eventuell takpanel. Svårt att göra det i efterhand. Fick bygga om det en gång bara :cool:

Justering av träkonstruktion ovanför dörr för inpassning av takpanel, med synlig yttepapp och extra list.
Skapa konto

FEL!!!! Ner med möget igen...

Träkonstruktion och sågade lister på marken, förarbete för takpanelsinpassning.
Skapa konto

:mad:

Nybyggt träskjul med halvfärdigt tak och en stege, detaljarbete för inpassning av takpanel.
Skapa konto

Börja om!
Takstomme på bygge med extra list för att passa in takpanel, inklusive det svarta brädfodrade väggelementet.
Skapa konto

Rätt! :D
Träkonstruktion med extra list för rak inpassning av takpanel vid byggprojekt.
Skapa konto

Extra list för att få rak inpassning på takpanel. Blir bara några centimeter panel på sidan av taket, men det är detaljerna som räknas.

Redigerat:
Så, nu pallar jag inte mer idag...

• Pågående bygge av en liten träkonstruktion med verktyg och byggmaterial utspridda framför.
    Skapa konto
  • Gilla
Skral och 1 till
  • Laddar…
En sida till klar
Delvis färdigt träbygge med tak och synliga stolpar, oljeboard med spiklister och frågor kring vindpapp och insektsnät.
Skapa konto

Lite spiklister till oljeboarden...
Delvis färdigställd träkonstruktion med spiklister på oljeboard, isolering i vägg och omonterad vindpapp.
Skapa konto

Funderingar på hur vindpappen och insektsnätet skall ansluta. För börja med skivorna så klarnar det nog.

• Gilla
maah
  • Laddar…
De som skall gräva in el i bygget vill att jag väntar med att sätta sista väggen, plus golvet. Förståeligt på ett sätt. Spelar det någon egentlig roll om man sätter väggar, golv eller tak först?
Det är ju ett förråd, så jag planerar inte att byta något av det innan jag flyttar till lägenhet eller in på ”hemmet”. Men det finns kanske någon logik man ”skall” följa?

Här går det inte undan. Inställt på grund av regn typ.

Fastnade på elen som jag hela tiden tänkt ”det fixar jag sen”. Men, nu var det dags. Nu är det färdigtänkt och på plats, i alla fall dosor och rör.

Spikat oljeboard, eller skruvat... fick bli farmarskruv som jag hade hemma.

hittade min smygvinkel också, borde alla ha :)

• Takbjälkar med oljeboard och dosor för elinstallationer i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • Trähörn med installerade eldosor och rör, förstärkt med farmarskruv och smygvinkel.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats utomhus med kap- och gersåg, oljeboard och skruvar på arbetsbänk, omgiven av träd.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.