Hällen har 230 Volt "element"!
Den kan vara uppdelad i 3 enheter då anslutning 3 måste vara spänningsatt enl anvisning.
En förklaring kan vara att 1-4 och 2-4 är dom 2 induktion ytor, medan 3-4 är till elektroniken.

S sunqan skrev:
Bilden på den nya har 230v 1fas som ett alternativ
Dock ej att förväxla med de hällar som bara kan kopplas på 1 fas då dom har en lägre totaleffekt...

D DFYD123 skrev:
Dock ej att förväxla med de hällar som bara kan kopplas på 1 fas då dom har en lägre totaleffekt...
Jo, men det är väl inte relevant i sammanhanget? Ts har en ny häll och har lagt upp en bild som visar hur den kan kopplas.

S sunqan skrev:
Jo, men det är väl inte relevant i sammanhanget? Ts har en ny häll och har lagt upp en bild som visar hur den kan kopplas.
Nej det som gjorde det relevant var att du sa att det inte finns hällar i SWE som ska kopplas på 1 fas

Edit. Förlåt det var inte du som sa det...

D DFYD123 skrev:
Nej det som gjorde det relevant var att du sa att det inte finns hällar i SWE som ska kopplas på 1 fas

Edit. Förlåt det var inte du som sa det...
Precis...

Jag svarade på den kommentaren genom att påpeka att den aktuella hällen defacto går att koppla in på 1fas230 :-)

S sunqan skrev:
Precis...

Jag svarade på den kommentaren genom att påpeka att den aktuella hällen defacto går att koppla in på 1fas230 :)
Jag hajjar, det jag tidigare ville framföra var att en häll som enbart kan kopplas på 1 fas inte är att jämföra med en häll som kan kopplas både med en eller två faser då totaleffekten är annorlunda på de olika varianterna. Att koppla en häll med totaleffekt 7200w på 1 20A säkring kommer att resultera i att proppen går om man drar på för mycket. På den med lägre totaleffekt så tillåter den dig inte att skicka på så mycket effekt så att proppen går därav ska de ej förväxlas...sen finns det även andra lösningar på det problemet.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Ingen kopplar en induktionshäll på 1-fas, och är knappast nåt alternativ, då brukar de ska säkras 32A.

H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen kopplar en induktionshäll på 1-fas, och är knappast nåt alternativ, då brukar de ska säkras 32A.
Tyvärr finns det 1 miljon lägenheter med bara 1-Fas och där får det bli med två ledare till Fas och två ledare till nollan, så är medlevererad kabel monterad.
Se bild i inlägg #1

H Husqvarna220Ac skrev:
Om du köper en 1-fas häll från BSH med totaleffekt på 4600watt står det dig ju givetvis valfritt om du vill säkra upp till 32 men det behövs inte utan 20 räcker. Och den går liksom inte heller att koppla på 2 faser...

R
D DFYD123 skrev:
Om du köper en 1-fas häll från BSH med totaleffekt på 4600watt står det dig ju givetvis valfritt om du vill säkra upp till 32 men det behövs inte utan 20 räcker. Och den går liksom inte heller att koppla på 2 faser...
Varför köpa en 1 fas när det finns 2 fasiga som säkras med för det mesta 16 amp och finns troligtvis redan i ett uttag bakom

R rävlyan skrev:
Varför köpa en 1 fas när det finns 2 fasiga som säkras med för det mesta 16 amp och finns troligtvis redan i ett uttag bakom
Nej det finns det ingen anledning att köpa...om man inte bara har ex 1 20amp säkring till hällen. Men att folk påstår att alla hällar kan kopplas på 2 faser så vet dom inte vad dom pratar om och bör därför inte ”hjälpa till” och sprida sin okunskap till folk som efterfrågar just kunskap i detta forum.
Och ”med för det mesta” stämmer ex.vis inte på min egen lgh och är därför en dålig generalisering. Är det en bra eller dålig produkt låter jag andra svara på men produkten finns trots att många här påstår att så inte är fallet.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Ok, 99.5% är mer än 1-fas, samt att en 1 fas är tämligen värdelös! Som behöver 20A, samt ändå halva effekten Motför de 2-3 fasiga, men sällan körs väl alla plattor, men powerläget på 2 plattor blir i svängarna 4.6kw, samt att man bör ha 25A i huvudsäkring, vi kör 16A huvudsäkring, stoe huvudsäkring är också pengar.

H Husqvarna220Ac skrev:
Ok, 99.5% är mer än 1-fas, samt att en 1 fas är tämligen värdelös! Som behöver 20A, samt ändå halva effekten Motför de 2-3 fasiga, men sällan körs väl alla plattor, men powerläget på 2 plattor blir i svängarna 4.6kw, samt att man bör ha 25A i huvudsäkring, vi kör 16A huvudsäkring, stoe huvudsäkring är också pengar.
H Husqvarna220Ac skrev:
Fast om du har 1x25 in i lgh är det (får jag för mig) kanske inte lämpligt att dra fram 2x16amp fram till hällen och således är det en alldeles utmärkt häll. Och anledningen till den låga effekten är ju just för att den ska fungera på 20amp utan att skjuta proppar. Eftersom dessa har ett väldigt lågt pris och många människor låter pris gå före allt annat så har det hänt att kunder kommit hem med dessa och så har det inte fungerat som dom önskar speciellt inte då när dom kopplar in dom på 1x16amp och så tycker dom att det är någon annans fel...det är därför lämpligt att motsäga folk som hävdar att det inte finns, så det slipper bli fel för nästa kund som sitter på detta forum och läser inför sitt nästa köp. Men du som har 3x16 bör givetvis välja en annan häll. Och att det är färre än 0,5% som bor i lgh med enfas stämmer nog inte i min hemstad Stockholm.

Då är det väl 3 lågor istället för 1 fas, oftast är det väl 1fas 16A? Eller är det 1fas 20A?

Lägenheter som tidigare har haft el-spis är säkrade med diazed 25A i elrummet.
Då är det inga problem att renover med extra allt i kök och badrum.
Det gäller bara att ha lite disciplin, och en man vid spisen har inte den simultanförmågan att köra all ytor på turbo samtidigt! :crysmile::geek:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.