fresve skrev:
Fast ni skulle ju riva bort dörren o göra en öppning till vardagsrummet? Skall den bara vara en dörr bred? Jag skulle tagit bort hela skiten där du vill ha diskbänk och diskmaskin. Vi är mycket nöjda med vårt kök, rev väggen mot vardagsrummet, och slipper numera två st olika matplatser. Det blev en liten köksö i köket, och ett stoort matbord i vardagsrummet. Fast det blir ju såklart jobbigt alltihopa om ni måste ha fläkten ansluten till murstocken.
Jag hoppas att dörren i lekrummet inte öppnas in i köket oxå.
Jag tycker dessutom absolut inte att du skall ha ugnen o hällen direkt mot en vägg.
Hörnskåpet du har ritat mot murstocken ser klart skumt ut.
altså, "rummet" bakom där diiskbänken är, det är hallen :D
och rummet bakom "spisbänken" där är lekrummet...

vi ska inte ha några dörrar kvar, bara öppningar...så det blir ju lite bredare än en dörr.
och som jag skrev tidigare så ska hörnskåpet vara ett vanligt skåp.

Tompa74 skrev:
Jag skulle nog inte heller vilja ha spisen precis intill en vägg i sidled. Känns trångt och dessutom vill jag ha avlastningsytor bredvid spisen.

Sen hade jag satt ugnen i ett högskåp så man får upp den lite i höjd. Likaså med diskmaskinen.

Under fönstret till höger skulle jag satt skåp som inte är lika djupa och sen haft hål genom bänkskivan för att släppa ut värme. Man kan kanske ha någon form av ventilationshål i framkant också...kanske någon fläkthistoria som skickar ut värmen från elementet. Självklart får man ju bygga så att man kan komma åt termostat på elementet. Dessutom en givare som sitter utanför det instängda utrymmet. Finns ju termostater med extern givare.

Fast det hade ju varit ännu bättre att ta bort elementen helt och sätta in golvvärme som föregående skrev.
tack för dina smarta tips! ska visa den för karln min :D

Varför inte diskbänken under ett fönster? Jag hade också tagit bort elementet, och ev. satt in golvvärme. Vi satte själva in ett IKEA kök 2001 och vi är så nöjda med det. Kan du inte få in ett hörnskåp med en karusell i, likaså är ett utdragbart skåp verkligen praktiskt. Lycka till!

åsaåsa skrev:
Varför inte diskbänken under ett fönster? Jag hade också tagit bort elementet, och ev. satt in golvvärme. Vi satte själva in ett IKEA kök 2001 och vi är så nöjda med det. Kan du inte få in ett hörnskåp med en karusell i, likaså är ett utdragbart skåp verkligen praktiskt. Lycka till!
funderingar har funnits på att flytta diskbänken, då alla avloppsrör och vattenledningar ändå ska bytas, MEN i källaren under kommer då rören till diskbänken gå så man stuttar i dem, då det ska vara en viss lutning per meter...så där gick vi bet..jättetråkigt :(

men vi ska nog lösa det här, ska till en som ska rita till oss imorn, hoppas på att få många tips, och vem vet, kanske rentav en helhetslösning :D

har nu fått hem ritningarna från spånex, blev superbra! så de blandat med lite egna ideer så har vi snart fått köket klart! och det är inte så mycket likt de bilder jag la upp ;0)

ser fram emot att få se hur det blev.

Lägger ut en ny tråd med bilderna, är ju rätt ny här och har inte lärt mej hur man gör på nåt annat vis...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.