Vi ska bygga helt nytt kök i huset vi precis köpt! Det blir från Ikea och det blir ett s k lantkök då det är ett gammalt lantbruk på landet.
Vi har tänkt oss för vita luckor med typ pärlspont, alternativt det gråvita med pärlspont.(minns inte i skrivande stund vad det heter)
bänkskivan blir mörkbrun.
Vi har ett sånt dumt "hörn" längst upp till vänster där skorstenen är, vi ska sätta in en vedspis där och "snygga till" mot diskbänken, typ mura lite snyggt, snett så hörnet mjukas av, det ska även muras runt hela vedspisen ända mot där spishällen står på bilden i så fall.
vi har satt diskbänken där det står idag.
det jag vill med det här inlägget är att få tips på hur man kanske skulle kunna göra istället? kom hemskt gärna med tips!
observera att där dörrarna är ska det endast vara öppningar, inga dörrar!
dörren vid diskbänken går till hallen, den andra till ett rum vi ska öppna upp mot vardagsrummet, tanke finns att kanske göra en "halvmåne-öppning" mot det rummet ovanför bänken bredvid spisen...
bortse även från skåpet som sticker ut ovanför diskbänken, ska vara ett vanligt..
vi har även inte satt in några passbitar och sånt ännu på ritningen.
vad tycker ni?
förslag!
Vi har tänkt oss för vita luckor med typ pärlspont, alternativt det gråvita med pärlspont.(minns inte i skrivande stund vad det heter)
bänkskivan blir mörkbrun.
Vi har ett sånt dumt "hörn" längst upp till vänster där skorstenen är, vi ska sätta in en vedspis där och "snygga till" mot diskbänken, typ mura lite snyggt, snett så hörnet mjukas av, det ska även muras runt hela vedspisen ända mot där spishällen står på bilden i så fall.
vi har satt diskbänken där det står idag.
det jag vill med det här inlägget är att få tips på hur man kanske skulle kunna göra istället? kom hemskt gärna med tips!
observera att där dörrarna är ska det endast vara öppningar, inga dörrar!
dörren vid diskbänken går till hallen, den andra till ett rum vi ska öppna upp mot vardagsrummet, tanke finns att kanske göra en "halvmåne-öppning" mot det rummet ovanför bänken bredvid spisen...
bortse även från skåpet som sticker ut ovanför diskbänken, ska vara ett vanligt..
vi har även inte satt in några passbitar och sånt ännu på ritningen.
vad tycker ni?
förslag!
...det ska även vara en helbänk under fönstret där det är ett hål nu! fick inte dit den i programmet bara...
verkligen INGEN som har några synpunkter??
Värst vad du har brottom, folk har ju semester!
Vart skall spisen vara, vart skall kyl/frys vara, vart skall diskmaskinen vara?
Tycker det ser sjukt opraktiskt ut med alla skåpen utspridda i hela rummet. Kan ni inte bara ha allt nere i hörnet och bänkar under båda fönsterna? Eventuellt en kamin vid skorstenen?
Vart skall spisen vara, vart skall kyl/frys vara, vart skall diskmaskinen vara?
Tycker det ser sjukt opraktiskt ut med alla skåpen utspridda i hela rummet. Kan ni inte bara ha allt nere i hörnet och bänkar under båda fönsterna? Eventuellt en kamin vid skorstenen?
Godmorgon 
Nu ska vi se vart jag ska börja någonstans...
Hur långt är det mellan de olika sidorna i köket? Jag tippar på runt 3 meter som blir väldigt långa sträckor för att nå saker och ting. Ska ni sedan hämta saker från vitrinskåpen nere till höger så är det säkert 4meter.
Rent utseendemässigt så skulle jag åtminstone ta bort den öppna hyllan på högersidan och ersätta den med ett bredare skåp (är det 80+60 ni har nedantill?)
Varför är det inga skåp under fönstret?
Ska det vara något bord i köket? annars skulle jag rekommendera någon form av köksö
Nu ska vi se vart jag ska börja någonstans...
Hur långt är det mellan de olika sidorna i köket? Jag tippar på runt 3 meter som blir väldigt långa sträckor för att nå saker och ting. Ska ni sedan hämta saker från vitrinskåpen nere till höger så är det säkert 4meter.
Rent utseendemässigt så skulle jag åtminstone ta bort den öppna hyllan på högersidan och ersätta den med ett bredare skåp (är det 80+60 ni har nedantill?)
Varför är det inga skåp under fönstret?
Ska det vara något bord i köket? annars skulle jag rekommendera någon form av köksö
nu ska vi se, ska försöka förklara så gott de går vart allt är tänkt att vara! :0)
börjar från vänster.
diskmaskin, diskbänk överskåp för glas tallrikar med mera... låda för bestick..
sen kommer skorstensmuren, tomt än så länge...vedspis/kamin senare, skåpet med ett hål i ska ugnen vara, samt en häll ovanpå det, sen bänk bredvid med låor som man har kastruller och andra lagamat grejjer i, dörrhål, sen kommer ett högskåp med förvaring smat plats för micro, skafferi, kylskåp, sen en lång bänkskiva fram till vitrinskåpet(ja det är inga underskåp för det sitter ett element under förnstret, men SKA vara en bänkskiva över!) och sen vitrinskåpet då, där vi har tänkt förvara finare porslin och glas som inte används så ofta.
hänger ni med?
vi skulle också vilja ha allt mer ihop, men det känns omöjligt. det som ställer till det mest är att min sambo heeemskt gärna vill ha en vedspis(vill ju jag med) annars skulle vi haft spisen där.
Dels för att få spisen så nära skorstenen som möjligt.
bordet kommer sta framför det fria fönstret, och kökets väggar är 4.73 meter långa allihop.
börjar från vänster.
diskmaskin, diskbänk överskåp för glas tallrikar med mera... låda för bestick..
sen kommer skorstensmuren, tomt än så länge...vedspis/kamin senare, skåpet med ett hål i ska ugnen vara, samt en häll ovanpå det, sen bänk bredvid med låor som man har kastruller och andra lagamat grejjer i, dörrhål, sen kommer ett högskåp med förvaring smat plats för micro, skafferi, kylskåp, sen en lång bänkskiva fram till vitrinskåpet(ja det är inga underskåp för det sitter ett element under förnstret, men SKA vara en bänkskiva över!) och sen vitrinskåpet då, där vi har tänkt förvara finare porslin och glas som inte används så ofta.
hänger ni med?
vi skulle också vilja ha allt mer ihop, men det känns omöjligt. det som ställer till det mest är att min sambo heeemskt gärna vill ha en vedspis(vill ju jag med) annars skulle vi haft spisen där.
Dels för att få spisen så nära skorstenen som möjligt.
bordet kommer sta framför det fria fönstret, och kökets väggar är 4.73 meter långa allihop.
ett annat alternativ vi har är att bygga igen dörren längst upp, men vill helst inte då vi har småbarn som kommer att ha rummet intill som lekrum...
jag tror det är 80/60 kanske 80/40 vid vitrinskåpet...minns inte riktigt...
Min planlösnig är snarlik din, dock monterade jag ej någon vedspis i hörnet (jag har murstocken i samma hörn som du).
Här kan du se hur mitt kök blev.
http://www.byggahus.se/forum/koek/111489-mitt-byte-till-lidingoe-koek.html
Här kan du se hur mitt kök blev.
http://www.byggahus.se/forum/koek/111489-mitt-byte-till-lidingoe-koek.html
Fast ni skulle ju riva bort dörren o göra en öppning till vardagsrummet? Skall den bara vara en dörr bred? Jag skulle tagit bort hela skiten där du vill ha diskbänk och diskmaskin. Vi är mycket nöjda med vårt kök, rev väggen mot vardagsrummet, och slipper numera två st olika matplatser. Det blev en liten köksö i köket, och ett stoort matbord i vardagsrummet. Fast det blir ju såklart jobbigt alltihopa om ni måste ha fläkten ansluten till murstocken.
Jag hoppas att dörren i lekrummet inte öppnas in i köket oxå.
Jag tycker dessutom absolut inte att du skall ha ugnen o hällen direkt mot en vägg.
Hörnskåpet du har ritat mot murstocken ser klart skumt ut.
Jag hoppas att dörren i lekrummet inte öppnas in i köket oxå.
Jag tycker dessutom absolut inte att du skall ha ugnen o hällen direkt mot en vägg.
Hörnskåpet du har ritat mot murstocken ser klart skumt ut.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle nog inte heller vilja ha spisen precis intill en vägg i sidled. Känns trångt och dessutom vill jag ha avlastningsytor bredvid spisen.
Sen hade jag satt ugnen i ett högskåp så man får upp den lite i höjd. Likaså med diskmaskinen.
Under fönstret till höger skulle jag satt skåp som inte är lika djupa och sen haft hål genom bänkskivan för att släppa ut värme. Man kan kanske ha någon form av ventilationshål i framkant också...kanske någon fläkthistoria som skickar ut värmen från elementet. Självklart får man ju bygga så att man kan komma åt termostat på elementet. Dessutom en givare som sitter utanför det instängda utrymmet. Finns ju termostater med extern givare.
Fast det hade ju varit ännu bättre att ta bort elementen helt och sätta in golvvärme som föregående skrev.
Sen hade jag satt ugnen i ett högskåp så man får upp den lite i höjd. Likaså med diskmaskinen.
Under fönstret till höger skulle jag satt skåp som inte är lika djupa och sen haft hål genom bänkskivan för att släppa ut värme. Man kan kanske ha någon form av ventilationshål i framkant också...kanske någon fläkthistoria som skickar ut värmen från elementet. Självklart får man ju bygga så att man kan komma åt termostat på elementet. Dessutom en givare som sitter utanför det instängda utrymmet. Finns ju termostater med extern givare.
Fast det hade ju varit ännu bättre att ta bort elementen helt och sätta in golvvärme som föregående skrev.
GIX skrev:
Snyggt kök du gjort!
ja vi verkar ha nästan exakt samma planlösning, förutom vår knasiga murstock då...
fick ett litet tips av dej iaf, att ha kyl och frys vid dörren...ska testa det...för just i ritningen har vi flyttat dörrhålet...