Hejsan!
Vi ska bygga ett litet växthus på 8,8m2 (trä med kanalplast)med lite stenuteplats innanför dörren. Hela växthuset ska stå på stenplattor 50x50x4 nu ska vi köpa hem grus till grundarbete och har fastnat där lite då det känns som alla har andra åsikter/rekommendtationer.
Tänkte vi skulle köpa hem makadam 8-16 att lägga ovanpå markduken och sen tänkte vi stenmjöl 3cm som översta lager under plattorna. Är detta nånting som kan funka eller kommer hela mjölet bara sjunka ner och försvinna mellan makadam. Ska man padda makadam innan? Har läst lite ollika, några säger no no andra gör det för att jämna ut spetsarna på topplagret.
Vill tillägga att vi ville köpa mer makadam för att ha till en annat projekt runt huset ochså så vi behöver inte köpa x ollika grus.
Behöver jag samma mängd stenmjöl som makadam eller räcker det med bara 3cm ovanpå? Och sen kornstorlek av en leverantör har vi blivit rekommenderat 0-8 men det flesta har bara 0-4? Vilken ska vi ta?
Tack på förhand för alla svar!

Om du blandar i tillräckligt mycket 0-8 stenmjöl i 8-16 makadam så får du 0-16. Det blir stenhårt när du paddar och vattnar samtidigt. Jämna av med stenmjöl ovanpå som du lägger stenen i.

• Gilla
R Anneling
  • Laddar…
Jag gjorde markarbete för en ny stenlagd gång i trädgården.
Då det bitvis var mycket att fylla upp la jag sprängsten och blandade massor och packade detta. Överst la jag finare sand som jag la plattorna i.
Jag tänker inte sticka ut hakan och säga att man ska göra så, men det har gått några år och gången ser ung likadan ut :)

Jag förstår inte varför du vill ha 8/16 makadam längst ner. Eller har jag missat att du tänker gjuta en platta att ställa växthuset på?

Hur tänker ni fästa växthuset så det inte blåser iväg? Kanske ni kan gräva ner eller gjuta plintar?

• Gilla
R Anneling
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Om du blandar i tillräckligt mycket 0-8 stenmjöl i 8-16 makadam så får du 0-16. Det blir stenhårt när du paddar och vattnar samtidigt. Jämna av med stenmjöl ovanpå som du lägger stenen i.

Tack för svar! Men hur mycket är tillräcklig mycket ?

K Klass0n skrev:
Jag gjorde markarbete för en ny stenlagd gång i trädgården.
Då det bitvis var mycket att fylla upp la jag sprängsten och blandade massor och packade detta. Överst la jag finare sand som jag la plattorna i.
Jag tänker inte sticka ut hakan och säga att man ska göra så, men det har gått några år och gången ser ung likadan ut :)

Jag förstår inte varför du vill ha 8/16 makadam längst ner. Eller har jag missat att du tänker gjuta en platta att ställa växthuset på?

Hur tänker ni fästa växthuset så det inte blåser iväg? Kanske ni kan gräva ner eller gjuta plintar?
Nej vi ska inte gjuta, därför stenläggning. Har sett att några gjorde det med 8-16 makadam och tänkte då behöver vi inte köpa annan typ av grus än vad vi tänkte ha runt huset, då fixar vi det med en last.

Antingen med betonskruv eller expanderbultar i Sockeln och förankring med ståltråd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.