P
mexitegel skrev:
Kommunerna har idag inte samma möjlighet att bevilja avvikelser från detaljplanen som tidigare.
Hittar inget om att det du säger stämmer däremot hittar jag detta på boverket

"I den äldre plan- och bygglagen användes uttrycket ”mindre avvikelse” istället för ”liten avvikelse”. Enligt
förarbetena till plan- och bygglagen är avsikten dock inte att göra någon saklig förändring. Rättsavgöranden
till den äldre plan- och bygglagen är därför av intresse även vid tolkningen av nuvarande plan- och bygglag.
I samma paragraf anges att om avvikelser tidigare har godtagits med stöd av denna paragraf så ska en samlad bedömning göras av den sökta åtgärden och de åtgärder som tidigare har godtagits."

Ricken skrev:
För att grannen ska få bygga närmare fastighetsgränsen än angivet mått i detaljplanen så ska det finnas särskilda skäl. T.ex att hans tomt inte går att bebygga på annat sätt än det föreslagna.

Om det finns sådana skäl så kommer grannen bli tvungen att brandklassa sin byggnad så att brandgatan ändå behålls mellan fastigheterna.

Att er tomt förlorar utsikt, känns trång osv osv är helt irrelevant.

Ett exempel:
"Länsstyrelsen konstaterade att nämnden hade vid tillämpning av 9 kap. 31 § b PBL funnit att underskridandet av 4,5 meter kunde godtas som en mindre avvikelse från planen. Placeringar av komplementbyggnader på mindre avstånd än 4,5 meter förekom redan inom planområdet och var också vanligt förekommande även inom andra områden. Med hänsyn härtill, de avstånd som var i fråga samt till omständigheterna på platsen fann länsstyrelsen att avvikelsen var mindre. Länsstyrelsen fann att bygglovet var förenligt med anpassningskravet. Länsstyrelsen fann dessutom att de olägenheter som var att förvänta till följd av den planerade byggnationen inte översteg vad som vanligtvis förekom vid nybyggnationer av bebyggelse inom ett etablerat villaområdet. Dessa olägenheter var inte av sådan omfattning att de utgjorde hinder mot bygglov."
Men detta säger absolut ingeting om TS fall. Ja visst, det finns fall där bygglov kan beviljas trots att de inte följer detaljplanen, men det är inte precis standardförfarandet, det krävs skäl, och det får inte vara några större avvikelser. En 12m lång garagevägg som i sin helhet ska byggas på frizonen och täcker 80% av dess bredd kan kanske inte precis är att betrakta som en "mindre avvikelse".
Om det däremot är så det ser ut på alla andra omkringliggande tomter, ja då har nog grannen sitt bygglov snart, men det är ju föga troligt med tanke på att detaljplanen är som den är.

P
mexitegel skrev:
Kommunerna har idag inte samma möjlighet att bevilja avvikelser från detaljplanen som tidigare.
Varför? På vilket sätt då? Vad bygger du det på?
Jag är mycket intresserad av ditt svar
Om det är som du säger har det mycket stor betydelse för mig
Finns det någon annan här som vet?
Funderar på att starta en tråd om mexitegels påstående

Redigerat:
p169suc skrev:
Varför? På vilket sätt då? Vad bygger du det på?
Jag är mycket intresserad av ditt svar
Om det är som du säger har det mycket stor betydelse för mig
Finns det någon annan här som vet?
Funderar på att starta en tråd om mexitegels påstående
Byggandsnämnd har alla möjligheter att bevilja en avvikelse från detaljplan. Dock har sakägare all rätt att överklaga.

Gäller inte 4,5 m gränsen bostadshusen?

Enk Projektet skrev:
Gäller inte 4,5 m gränsen bostadshusen?
Det finns ingen generell 4,5 meters-gräns-regel förutom för tex friggbodar och dyligt.
D.P gäller och om där finns 4,5-metersgräns då blir det svårt för grannen att få bygga om den inte ger sitt samtycke. Dock kan nämden ge bifall och då börjar överklagandecirkusen. Dock kommer det inte att beviljas bygglov i högre instanser om det inte finns väldigt starka argument för att bygga på tilltänkt område.

P
Villa vista skrev:
Byggandsnämnd har alla möjligheter att bevilja en avvikelse från detaljplan. Dock har sakägare all rätt att överklaga.
om man har med sig grannar (sakägare) så kan avvikelserna i princip då vara hur stora som helst bara kommunen samtycker??

P
Villa vista skrev:
Kan länsstyrelsen lägga sig i ett bygglov med avvikelse utan att någon sakägare överklagat?

p169suc skrev:
om man har med sig grannar (sakägare) så kan avvikelserna i princip då vara hur stora som helst bara kommunen samtycker??
ja, men kommunerna brukar vara restriktiva då varje avsteg blir/ kan bli vägledande för nya ärenden.

p169suc skrev:
Kan länsstyrelsen lägga sig i ett bygglov med avvikelse utan att någon sakägare överklagat?
normalt inte då de endast prövar överklagan, de bedriver inte generell tillsyn av bygglov.

P
Villa vista skrev:
normalt inte då de endast prövar överklagan, de bedriver inte generell tillsyn av bygglov.
Kan de i något fall göra detta i så fall när?
Du verkar ha koll på dessa saker jobbar du med bygglov eller och detaljplaner?

p169suc skrev:
Kan de i något fall göra detta i så fall när?
Du verkar ha koll på dessa saker jobbar du med bygglov eller och detaljplaner?
Nja jag är konsult och ibland arbetar jag med d.p och bygglov. Men åter till frågan:
Länsstyrelsen kan riva upp bygglov när strandskyddet inte har beaktas eller åtminstånde göra bygglovet obrukbart. I övrigt kan Länsstyrelsen riva upp bygglov där kommunerna har brustit i sin handläggning. tex missat grannhöran. Men de måste få tips från någon och det brukar vara sakägarna som kontaktar Länsstyrelsen. De har inga resuser att sitta och gå igenom alla bygglov som beviljas i Sverige bara för att kontrollera om de är korrekta. Jag minns dock det som att Länsstyrelsen gjorde en revision mot Ekerö kommun där kommunen under lång tid agerat över sina befogenheter mot sina medborgare. Men i övrigt är det nog ovanligt att Länsstyrelsen agerar utan en specifik överklagan. Jag kan dock inte försäkra om att det aldrig händer. Det finns de som arbetar med bygglov här på forat, hoppas någon av dessa uppmärksammar tråden och ger dig ev utförligare svar.

Redigerat:
Villa vista skrev:
Men åter till frågan:
Länsstyrelsen kan riva upp bygglov när strandskyddet inte har beaktas eller åtminstånde göra bygglovet obrukbart. I övrigt kan Länsstyrelsen riva upp bygglov där kommunerna har brustit i sin handläggning. tex missat grannhöran. .
Kanske en utvikelse från frågeställningen, ber om ursäkt till TS, men jag är nyfiken:
Med den nya PBL:en - kan Länsstyrelsen även riva upp Bygglov som vunnit laga kraft?
(T.ex om det visar sig kommunen brustit i handläggning eller strandskydd ej beaktas)

Bryter kommunen mot lagen med tex kravet på grannhöran då kan vad jag förstår Länstyrelsen häva ett bygglov.
Hur långt efter godkännt bygglov detta kan ske vet jag ej, lite oroligt om tex huset är klart och lovet blir hävt.

Men var det inte hela poängen med att införa begreppet "laga kraft" i nya PBL? Dvs. med ett bygglov som vunnit laga kraft ska bygglovet inte kunna överklagas och upphävas långt senare?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.