A A bygg skrev:
Jag har haft lösningen med hål i plattan ca 10 år, vissa hål har jag rensat 3-4 gånger, vissa hål inte alls.
Snö/vatten rinner ju enkelt, det är mer snö/grus som typiskt sitter på stänklappar som sätter igen hålen.
En rensning av rör på hösten funkar bra hela vintern!
Jag valde ett antal klena rör för att det ska vara mer osynligt (och även sprida ut vattnet mer i grusbädden). Om du borrar 50-100mm lär det inte sätta igen...
Nej, har svårt tro att det kommer frysa mitt under en uppvärmd byggnad.
Väcker liv i en gammal tråd.

Har samma problem i mitt dubbelgarage utan brunn och tänkte försöka fixa detta innan första snön kommer... Har du några bilder att dela med dig av hur det ser ut hos dig?

Tyvärr inga bilder… vi har flyttat från det huset.

Men. 16mm hål, placerade på ”taktiska ställen” dvs där vattnet samlas. Sedan ner med ett 16mm VP-rör för att få ner vattnet i grusbädden, undvika att det kryper vatten mellan isolering och platta.
Om du har oisolerad platta kan du skippa VPrör…

Väcker liv i denna tråd med mitt projekt att bygga avdunstningsbrunnar (med hål i genom plattan) i befintligt garagegolv.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
E Emilen skrev:
Väcker liv i denna tråd med mitt projekt att bygga avdunstningsbrunnar (med hål i genom plattan) i befintligt garagegolv.

[media]
Mycket intressant! Håll oss uppdaterade :)

• Gilla
Emilen
  • Laddar…
Del 2: Putsar på nedsänkningen av ramen till gallret. Kapar en bit av ramen och borrar hålen i golvet.

• Gilla
roniish
  • Laddar…
E Emilen skrev:
Del 2: Putsar på nedsänkningen av ramen till gallret. Kapar en bit av ramen och borrar hålen i golvet.

[media]
Mycket bra! Hur tänker du med vatten som smälter direkt underifrån bilen? Jag har ett nästan onormalt plant golv och jag tycker allting stannar kvar i mitt som en enda flod...

R roniish skrev:
Mycket bra! Hur tänker du med vatten som smälter direkt underifrån bilen? Jag har ett nästan onormalt plant golv och jag tycker allting stannar kvar i mitt som en enda flod...
Jag har elbil med plan undersida så det mesta kommer just vid hjulhusen. Sätter gallren just där pölarna hamnar i anslutning till varje hjul.

E Emilen skrev:
Jag har elbil med plan undersida så det mesta kommer just vid hjulhusen. Sätter gallren just där pölarna hamnar i anslutning till varje hjul.
Samma här, men jag tycker ändock att jag får enorma mängder vatten just under bilen. Men det kan ju ioförsig vara så att det rinner från ena sidan av bilen mot mitten...

Sista delen med resultatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.