Vi har tittat på ett torp som troligen är byggt under 1800-talet. Första gången vi tittade var det en kort visit då vi hade barnen med oss. Nu var vi där igen och läget är sådant att vi kunde inte hitta en brunn och det finns ingen el samt ett gammalt halvruttet dass vid en gammal halvrutten lada på samma fastighet. Det finns ett slags gammalt avlopp för typ diskvatten. Vid en närmare besiktning finns det en hel del att göra. Taket behövs läggas om/bytas och vissa av planken under tegelpannorna behöver bytas ut. Det har kommit in fukt på sina ställen. Inget av den bärande konstruktionen verkade påverkat men det går inte att säga om grunden är påverkad. Jag laddar upp lite bilder och önskar få diagnos på vad det kan vara och om det är värt att köpa och går att rädda utan att det kostar för mycket. Det finns också rejält med parkslide på fastigheten, runt om huset främst, men även på andra ställen. Ingen har bott där på mycket länge, det har använts som fritidsfastighet men säkert inte på minst 10 år.

• Närbild på innertak med fukt- och mögelskador, del av äldre torp med renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fuktskadat trähörn med sprucken och missfärgad vit färg på ett gammalt torp. Tecken på åtgärdsbehov finns.
    Skapa konto
  • Fuktfläck och mögel vid taklist på ett gammalt torp, visar skador på innertak och väggpanel.
    Skapa konto
  • Ruttet trä med mögel och fuktskador i ett torp, tydlig skada.
    Skapa konto
  • Fukt- och mögelskadade träbjälkar i ett gammalt torp, med synliga missfärgningar och röta, behov av renovering.
    Skapa konto
  • Närbild av ett gammalt trätak med synliga fukt- och mögelskador, delvis täckt av mörk missfärgning.
    Skapa konto
  • Ruttet trä i taket på gammalt torp från 1800-talet, med sprickor och fukt.
    Skapa konto
  • Ruttet trä i tak med fukt- och mögelskador, brädor.
    Skapa konto
  • Fuktskadade träplankor med tecken på röta och färgsläpp i ett gammalt torp, potentiell renoveringsutmaning.
    Skapa konto
  • Fukt- och mögelskador på ett gammalt träbjälklag i ett 1800-talstorp, med mörka fläckar och träförfall synliga.
    Skapa konto
  • Trätrappa och vägg i gammalt torp, synlig damm och slitage på stegen.
    Skapa konto
  • Röd träpanel på torpvägg med måttband lutat mot väggen vid ett fönster med grön fönsterkarm.
    Skapa konto
  • Vägg med fuktfläckar och gammal blomtapet i ett torp.
    Skapa konto
  • Närbild av fukt- och mögelskadade träplankor i ett gammalt 1800-talstorp.
    Skapa konto
  • Gammalt trätak och vägg med tydliga sprickor och fuktfläckar, del av äldre byggnad.
    Skapa konto
  • En person undersöker gamla träväggar med en ficklampa inuti ett torp.
    Skapa konto
  • Halvöppet gammalt utedass med rött träpanel, träbänk och plåttak; omgiven av grönska och behöver renovering.
    Skapa konto
  • Gammal lada med halvruttet rött trä och mossbelagt tak, omgiven av övervuxen grönska; tecken på förfall.
    Skapa konto
  • Gammalt avloppsrör utan lock omgivet av växter och löv.
    Skapa konto
  • Närbild på mark täckt av löv och växter, med täta parkslideplantor och rötter synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Svårt att göra en djupare bedömning av de skador som finns enbart på bilder. Men jag kan säga att det kommer att kosta pengar, är ledsen för ett väldigt dåligt svar men ja.

Delar av bärande konstruktion ser ut att ha sina bekymmer, som tex timret mot yttertak mm. Ska ni göra allt själv, har tid och kunskap så kommer ni spara mycket pengar. Men med det sagt så får ni vara beredda att lägga ner ett hårt arbete och tid. Mycket tid.

Edit: På några av bilderna ser det ut som hussvamp tycker jag (på timmret mot yttertak) och så länge ni inte är ekonomiskt oberoende eller älskar torpet villkorslöst så skulle jag nog säga att ni ska tänka både 4 och 5 gånger.
Mvh

Redigerat:
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Ungefär hälften av fuktfläckarna på bilderna är sådana som har uppkommit efter något extremt slagregn för länge sedan och torkat ut och därför är helt ofarliga.

Sedan finns det andra fläckar där som ser värre ut. Den där sortens rötskador på grund av långgvariga takläckor kan vara betydligt värre än de ser ut. De behöver inte vara det men man skall vara beredd på att de kan. Det ser ut att bli någon stock som måste bytas.

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
K Kimpaann skrev:
Svårt att göra en djupare bedömning av de skador som finns enbart på bilder. Men jag kan säga att det kommer att kosta pengar, är ledsen för ett väldigt dåligt svar men ja.

Delar av bärande konstruktion ser ut att ha sina bekymmer, som tex timret mot yttertak mm. Ska ni göra allt själv, har tid och kunskap så kommer ni spara mycket pengar. Men med det sagt så får ni vara beredda att lägga ner ett hårt arbete och tid. Mycket tid.

Edit: På några av bilderna ser det ut som hussvamp tycker jag (på timmret mot yttertak) och så länge ni inte är ekonomiskt oberoende eller älskar torpet villkorslöst så skulle jag nog säga att ni ska tänka både 4 och 5 gånger.
Mvh
Mmh jag har förstått att det kommer att kosta men frågan är hur mycket. Jag behöver fråga någon som är kunnig och kan göra en besiktning. Jag letar efter en sådan, tänker en timmerman är bäst framför en vanlig besiktningsman. Vi skulle absolut behöva ta in någon som kan hjälpa oss med tak och byte av stock isf. Sådant som är invändigt och av ”mindre” jobb kan vi göra själva.

Det tänkte jag också på att det skulle kunna vara angrepp av hussvamp.

Det sitter också några slags bultar ser man utifrån och jag vet inte när de sattes dit eller exakt varför.

H heimlaga skrev:
Ungefär hälften av fuktfläckarna på bilderna är sådana som har uppkommit efter något extremt slagregn för länge sedan och torkat ut och därför är helt ofarliga.

Sedan finns det andra fläckar där som ser värre ut. Den där sortens rötskador på grund av långgvariga takläckor kan vara betydligt värre än de ser ut. De behöver inte vara det men man skall vara beredd på att de kan. Det ser ut att bli någon stock som måste bytas.
Okej. Ja, det har ju stått ganska luftigt och säkert därför kunnat torka upp. Endast ett par stockar längst upp ser att behöva bytas ut med hur det ser ut utifrån. Och nog inte hela stocken heller. Det har varit övergivet länge och ingen har tagit ansvar för det, varken när ägaren var i livet eller efter det av hans närmsta släkt. Jag behöver få en del saker bekräftat från en kunnig timmerman.

Som du skriver behöver ni ta hjälp på platsen, det som syns på foton säger inte mera än att det med största sannolikhet krävs större arbeten men påverkas av mina kommande frågor.
Finns det någon hembygdsförening på orten som ni kan rådfråga för de brukar ha kunskap och kontakter.
Sedan finns frågan om hur ni ska använda fastigheten och vilken tidsaspekt ni har för att få det i skick som ni har som vision? Ska det återställas utifrån ursprungliga konstruktioner/utseende eller kan ni acceptera nyare byggteknik?
Har ni funderat på budget för att åtgärda, är ju även avhängt av tidsaspekten.

• Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
När det sedan kommer till parksliden så blir det knepigare utifrån omfattning och vad ni vill göra med fastigheten, men också om det finns på grannfastighet.
Men totalt sett med både byggnader och mark så är det ett omfattande arbete, men helt beroende på era krav vad slutresultatet ska vara.

• Gilla
Melisende
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som du skriver behöver ni ta hjälp på platsen, det som syns på foton säger inte mera än att det med största sannolikhet krävs större arbeten men påverkas av mina kommande frågor.
Finns det någon hembygdsförening på orten som ni kan rådfråga för de brukar ha kunskap och kontakter.
Sedan finns frågan om hur ni ska använda fastigheten och vilken tidsaspekt ni har för att få det i skick som ni har som vision? Ska det återställas utifrån ursprungliga konstruktioner/utseende eller kan ni acceptera nyare byggteknik?
Har ni funderat på budget för att åtgärda, är ju även avhängt av tidsaspekten.
Ja, det finns iaf en lokal hembygdsförening i samma kommun. Jag ska ta en kontakt med dem, tack!
I första hand som sommarställe/fritidshus. I framtiden, långt långt fram, kanske som något mer. Allra helst vill vi återställa det utifrån ursprungliga konstruktioner/utseende. Budget för åtgärder beror på vad vi skulle kunna köpa det för. Det är ett lågt pris på fastigheten, bostaden har ett värde under 1000kr enligt Lantmäteriet. Men jag har ingen uppfattning om kostnad för de åtgärder som behöver tas. Dvs tak, ett par stockar och kanske något mer. Grunden har inte gått att besiktiga öht. Finns en liten ventil på långsidan baktill av huset.

Kan detta vara en gömd brunn? Vi letade och letade över hela tomten.

• Stenblock med mossbeläggning och omgivande rör, potentiellt täckande för en gömd brunn, beläget i skogsmiljö.
    Skapa konto
K Kimpaann skrev:

Mvh
Jag var kanske otydlig men taket här är på ladan, det har brakat ihop och har även problem med viss bärande struktur av vad jag kunde se.

Melisende Melisende skrev:
Ser ut att kunna vara det. Rulla undan stenen och se efter.

Köp som tomt och bygg nytt.

Melisende Melisende skrev:
Något finns under den, brunn låter som en bra idé.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.