Hej!
Vi har ansökt om förhandsbesked för att stycka av en tomt och bygga hus, på min pappas gård, inför ett framtida generationsskifte på gården. Platsen vi har sett ut är såklart åkermark (det finns inget bättre ställe, allt är åker- eller betesmark) och vi väntade oss ett negativt förhandsbesked.
Vi fick besked igår från handläggaren på Byggnadskontoret, med ett negativt beslut men när man läser sammanträdesprotokollet från Byggnadsnämnden så verkar de vara mer positiva. Men jag vet inte riktigt hur man ska tolka dessa texter? Hur kan vi gå vidare?
Någon vänlig själ som kan hjälpa/tipsa mig om vad vi kan göra nu?
Vi har ansökt om förhandsbesked för att stycka av en tomt och bygga hus, på min pappas gård, inför ett framtida generationsskifte på gården. Platsen vi har sett ut är såklart åkermark (det finns inget bättre ställe, allt är åker- eller betesmark) och vi väntade oss ett negativt förhandsbesked.
Vi fick besked igår från handläggaren på Byggnadskontoret, med ett negativt beslut men när man läser sammanträdesprotokollet från Byggnadsnämnden så verkar de vara mer positiva. Men jag vet inte riktigt hur man ska tolka dessa texter? Hur kan vi gå vidare?
Någon vänlig själ som kan hjälpa/tipsa mig om vad vi kan göra nu?
Nämden har återremiterat ärendet för vidare utredning. Jag är dock inte helt koncentrerad i min läsning idag så @MetteKson ska nog också titta. 
Det i sig behöver inte betyda att ni får positivt förhandsbesked utan kan också bara betyda att tjänstemännen inte utrett konsekvenserna av en byggnation tillräckligt.
Men om ni kan visa att det inte skadar brukningsvärd mark, tex lägga huset där det finns andra byggnader osv är det inte omöjligt. Ska ni ta över gården och bruka den? I kommunen jag jobbar kan sådant ha betydelse.
Det i sig behöver inte betyda att ni får positivt förhandsbesked utan kan också bara betyda att tjänstemännen inte utrett konsekvenserna av en byggnation tillräckligt.
Men om ni kan visa att det inte skadar brukningsvärd mark, tex lägga huset där det finns andra byggnader osv är det inte omöjligt. Ska ni ta över gården och bruka den? I kommunen jag jobbar kan sådant ha betydelse.
Redigerat:
Jag blev faktiskt uppringd av handläggaren igår och han förklarade det hela såhär; Byggnadskontoret måste i princip alltid säga nej när det kommer till byggnation på jordbruksmark, men att vi i vår kommun har en väldigt bra Byggnadsnämnd som är lite mer villiga att ge dispens. Och mycket riktigt så är Byggnadsnämnden på vår sida och vill ge oss ett positivt förhandsbesked, men återremitterade till Byggnadskontoret för vidare utredning. Det den vidare utredningen betydde är att handläggaren nu har skickat frågan till Miljökontoret och Service- och teknikförvaltningen, samt till de två som blir våra närmsta grannar (varav den ena är min pappa), om de har några invändningar eller liknande. När han har fått besked från samtliga parter (senast 8:e mars), så ska ärendet tas upp i Byggnadsnämnden igen och de kommer med största sannolikhet att stå fast vid sitt beslut. Så om ingen granne har någon invändning eller en vikingagrav (som han uttryckte sigJiji skrev:
Nämden har återremiterat ärendet för vidare utredning. Jag är dock inte helt koncentrerad i min läsning idag så @MetteKson ska nog också titta.
Det låter väldigt lovande med andra ord men det är ju inte klart än.
Ja, vi ska ta över gården så småningom, när min pappa känner sig klar med lantbruket. Tanken är då att vi ska göra ett husbyte.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En nyfiken fråga:
Hur stor är åkermarken på din pappas gård?
1500 m² är ju bara 15% av en hektar, och saknar väl betydelse om gården är på ca 50 ha.
Hur stor är åkermarken på din pappas gård?
1500 m² är ju bara 15% av en hektar, och saknar väl betydelse om gården är på ca 50 ha.
Åkermarken utgör ca 40 ha av gårdens totala areal, så ja, det är en väldigt liten del. Dessutom är den plats ett "inklämt hörn" mellan en åkerholme och vägen som leder till gården, den tilltänkta tomten gränser dessutom till grannens åkermark på den ena sidan. Så det blir en ganska naturlig avstyckning tycker viKnockOnWood skrev:
Bra service av byggkontoret att ringa och förklara. Jag tolkade deras skrivningar på det vis handläggaren förklarade för dig. Ärendet har inte utretts tillräckligt och byggkontoret ska fördjupa sig mer.L Luntan skrev:Jag blev faktiskt uppringd av handläggaren igår och han förklarade det hela såhär; Byggnadskontoret måste i princip alltid säga nej när det kommer till byggnation på jordbruksmark, men att vi i vår kommun har en väldigt bra Byggnadsnämnd som är lite mer villiga att ge dispens. Och mycket riktigt så är Byggnadsnämnden på vår sida och vill ge oss ett positivt förhandsbesked, men återremitterade till Byggnadskontoret för vidare utredning. Det den vidare utredningen betydde är att handläggaren nu har skickat frågan till Miljökontoret och Service- och teknikförvaltningen, samt till de två som blir våra närmsta grannar (varav den ena är min pappa), om de har några invändningar eller liknande. När han har fått besked från samtliga parter (senast 8:e mars), så ska ärendet tas upp i Byggnadsnämnden igen och de kommer med största sannolikhet att stå fast vid sitt beslut. Så om ingen granne har någon invändning eller en vikingagrav (som han uttryckte sig) upptäckts, så bör vi få igenom vårt förhandsbesked.
Det låter väldigt lovande med andra ord men det är ju inte klart än.
Ja, vi ska ta över gården så småningom, när min pappa känner sig klar med lantbruket. Tanken är då att vi ska göra ett husbyte.
Jag tror (men det behöver inte stämma) att under handläggningen har man i kommunens kartsystemen sett att er fastighet ligger inom ett riksintresse enligt MB 3 kap paragraf 4. Baserat på detta har byggkontoret skrivit förslag till avslag och inte gått vidare i handläggningen, eftersom riksintresse är ett tungt vägande skäl till att neka förhandsbesked.
Nu vet jag inte alla förutsättningar, men i min kommun hade byggkontoret nog valt att skicka förfrågningar till grannar samt berörda instanser (miljö, teknisk förvaltning, Länsstyrelse mm) och sedan sammanställt alla svar innan ärendet skickats till nämnd för beslut, men kommuner har olika rutiner.
Jag förstår att politikern som yttrade sig vill ha en mer fördjupad utredning. På Östgötaslätten är jordbruksmark ”helig” och byggnadsnämnden vill kunna ta ett välgrundat beslut. Ett enskilt bostadshus är som handläggaren påpekar inte ett samhällsintresse men ett levande lantbruk anser jag vara det, och så tyder jag det att även din byggnadsnämnd ser på saken.
Kommunen har inte haft några kommentarer kring flyget och Försvarsmakten?
För info, om ni inte fått det förklarat, så står MB, som man refererar till i texten, för Miljöbalken (lag som rör miljöfrågor) vilket jag tycker byggnadsnämnden kunde förklarat.
Bifogar paragrafen som rör ert beslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara