Vi har när vi byggde huset dragit fram 12 V fasadbelysning. Då vi skulle putsa om huset plockade vi ner alla armaturerna och tycker nu att de är för sjaskiga för att sättas upp igen. Vi tänkte att vi skulle passa på att byta ut till nya LED armaturer men om vi nu förstår det rätt så går det inte att göra då det inte finns rätt matning framdraget.

Vi har två trådar framdraget 2x2,5 så om vi förstått det rätt så behöver vi isf en dubbelisolerad LED armatur. Vet någon ett förslag på en sådan som är rak/kantig i formerna i aluminiumfärg samt finns för både enbart nerljus och i samma serie för både upp och nerljus?

Finns inte detta så tänkte vi att vi köper nya 12 V armaturer likadana som vi redan haft, Maxels "kub" tror jag de heter. Men de verkar dessvärre inte finnas längre.

Så annars är frågan om någon kan ge förslag på en aluminiumfärgad kub armatur för 12 V?

Du har alltså 12V i trådarna? Det jag planerar att göra är att köpa snygga och/eller billiga 230V-lampor (som det finns mycket större utbud av) samt GU10-till-MR16-adaptrar och på så sätt få 12V i valfri armatur

Stadsbonden skrev:
Du har alltså 12V i trådarna? Det jag planerar att göra är att köpa snygga och/eller billiga 230V-lampor (som det finns mycket större utbud av) samt GU10-till-MR16-adaptrar och på så sätt få 12V i valfri armatur
Hej.
Tack för ditt svar. Ja det stämmer 12v i trådarna och enbart 2 trådar. Jag är helt novis på detta så kanske en dum fråga. Men räcker det att byta socklarna med konvertor? Måste man plocka bort transformatorer? Godkänt att göra på detta sättet utomhus också?
Stort tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.