Det är i sådana här ”härvor” man med fördel använder PLEJD.

Drivs ljuskällan från en Plejd kan man välja vilken brytare som helst i hela huset att styra ljuskällan. Man kan även släcka o tända vad man vill från brytaren vid ytterdörren. Ett dubbeltryck på brytaren närmast städskåpet tänder upp hela huset till städläge. Miljöbelysning i fönster eller över tavlor startar mjukt vid solnedgång, tonar bort efter kl 23 och återkommer kl 05 släcker mjukt under t.ex. 40 min när solen går upp.
Är inte husmor nöjd, tar hon fran mobilen och flyttar tändning av köksö till en annan knapp med Plejd-app.

Dessutom saknar jag eluttag till dammsugaren på 90 cm, man skall inte behöva krypa in under en soffa eller bocka sig för att ansluta dammsugaren. Eluttag med USB-laddare är bra att ha i rätt höjd där man kan lägga ifrån sig telefonen.

Jag tror du bör kunna använda den skiss du fick igår för detta som utgångspunkt. Om det är något du inte förstår av den så fråga istället för att göra en ny skiss med samma fel som förut.

Om du väljer att använda någon form av dosstyrning för att hålla ned antalet trådar så ska varje lampa matas med L,N,PE,T där det kan finnas flera tändtrådar från olika strömbrytare. Det är en enkel lösning.

Din nya ritning skulle tillåta traditionell trapptändning då det nu bara är en lampa som styrs av tre strömställare, det är ett val du kan göra. Det blir sju trådar i ett av rören mellan köksö-lampan och strömbrytare om jag räknar rätt, nio om vi ska ta med N+PE. Det är görligt.

För ha som princip att förbinda armaturerna i taket med varandra med rör (eller en central dosa i taket för varje armatur), och därifrån dra rör till strömbrytarna. Inga rör direkt mellan strömbrytare om de inte styr samma lampa och inga rör armatur1 - strömbrytare - armatur2 etc. Det innebär ett rör mellan armaturerna för kök och köksö, plus ett rör mellan strömbrytaren vid köksön och antingen armaturen för köksön eller köket. Samma för den andra strömbrytaren.

Dina tre armaturer till vänster, liten hall, stor hall, vardagsrum bör du likaså försöka förbinda med varandra istället för att gå via strömbrytaren. Det är väl inte tokfel och praktiska skäl kan motivera andra lösningar. Men generellt bör apparatdosor användas för apparater (strömbrytare) och kopplingsdosor för att koppla i. Dessutom sitter ju kopplingsdosorna uppe i taket vilket gör det mer naturligt att förbinda direkt med varandra. Beroende på typ av belysning kan du alltså behöva fundera på att sätta en kopplingsdosa i taket eller högt upp på väggen.

Om du vill dela upp all denna belysning på två grupper så är det lämpligt att lägga hall + vardagsrum på en grupp och köket på en annan.

En bugg som jag ser det är att en trappkoppling i dosa X (2) kommer att kunna släcka en och tända den andra gruppen downlights, om de inte är lika.

Jag tror också mer på programmerbar lösning här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.