Alice Sun
Hejsan, jag har köpt en diskmaskin till min lägenhet där det inte tidigare stått någon. Behöver nu hjälp med hur jag kan koppla in den. Ska köpa en t-koppling med ballofix och sätta ovanför en av ballofixerna (den med kallvatten) men sen behöver jag även ett rör för avloppsvattnet. Är det ett vattenlås jag behöver då? Vad för typ isåfall? Undrar även på storlekar, verkar finnas flera olika stycken för t-kopplingar/ballofixer och vattenlås. Vilka ska jag köpa eller hur kollar jag måtten?

Eluttag finns bakom skåpet så det är bara o borra hål för att komma åt. Dock osäker på hur starkt det bör vara.
Skydd under diskmaskinen är redan inköpt.

Mvh. Alice S

:heart:

Edit:
Kommer även skaffa blandare med avstängning för alla som oroar sig över säkerhetsbolagen.
Detta är inte vad frågan handlade om dock.

• Köksskåp under diskho med synliga rör och vattenkopplingar, vägg med tegelbacksplash.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underskåp under diskho med synliga vattenledningar, t-koppling, ballofixer och avloppsrör.
    Skapa konto
Redigerat:
Du behöver en avstängning till vattnet, den ska sitta ” lätt åtkomlig ovan diskbänk”. Kolla på Ikeas trådlösa tex för smidig installation. Glöm inte skydd under maskin för vatten med.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alice Sun
Stefan N Stefan N skrev:
Du behöver en avstängning till vattnet, den ska sitta ” lätt åtkomlig ovan diskbänk”. Kolla på Ikeas trådlösa tex för smidig installation. Glöm inte skydd under maskin för vatten med.
Skydd har jag redan och gällande säkerheten finns det flera andra trådar bland forumen som inte absolut kräver att det sitter ovanför diskbänken och att ballofixen ofta är tillräcklig.

Se bland annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-blandare-ha-avstaengning-foer-diskmaskin.175564/page-9

https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-man-ha-diskmaskinsavstaengning-pa-blandaren.128714/

En sådan? Angående vattnet är det väl enklast att byta till en blandare med inbyggd avstägning

518499.jpg

• Gilla
Alice Sun
  • Laddar…
BirgitS
Branschregler och vad försäkringsbolagen ställer för krav ändras med året så något som var okej för 12 år sen behöver verkligen inte vara okej nu. Men det viktiga är ju vad just ditt försäkringsbolag anser så du får kontakta dem. Men det vanligaste är att de tycker att avstängningen ska vara lättillgänglig, dvs. ovanför diskbänken så att det verkligen blir av att man stänger av vattnet när diskmaskinen är klar.

tänk på att avloppsslangen skall så högt upp som möjligt och vända innan den går in i avloppet

Alice Sun
alm82 Andreas La Motte skrev:
En sådan? Angående vattnet är det väl enklast att byta till en blandare med inbyggd avstägning

[bild]
Vet inte vad det är på bilden men ja, en blandare med inbyggd avstängning är nog bäst!
Uppskattar alltid lösningar istället för mer problem :D

Alice Sun Alice Sun skrev:
Vet inte vad det är på bilden men ja, en blandare med inbyggd avstängning är nog bäst!
Uppskattar alltid lösningar istället för mer problem :D
blandaren på bild är troligen en fm mattsson 4000 serien
om du bytar till en nyare blandare så får du troligen öka storleken på hålet i diskbänken oxså

Bästa svaret

Jag tänker att du monterar visade del här

VVS-installation under diskbänk med synlig del utmärkt för montering.
Skapa konto

Du får då en lösning liknande denna

Alice Sun
BirgitS BirgitS skrev:
Branschregler och vad försäkringsbolagen ställer för krav ändras med året så något som var okej för 12 år sen behöver verkligen inte vara okej nu. Men det viktiga är ju vad just ditt försäkringsbolag anser så du får kontakta dem. Men det vanligaste är att de tycker att avstängningen ska vara lättillgänglig, dvs. ovanför diskbänken så att det verkligen blir av att man stänger av vattnet när diskmaskinen är klar.
Frågan var inte vad kraven för avstängning är idag, och om det nu är problem med detta är det väl bättre o komma med en lösning istället för endast problem?
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag tänker att du monterar visade del här

[bild]

Du får då en lösning liknande denna

[bild]
Ok, tack så mycket ja det ska jag göra om det funkar o koppla på avloppsvattnet från diskmaskinen därpå! Vad heter den delen?

BirgitS
Alice Sun Alice Sun skrev:
Frågan var inte vad kraven för avstängning är idag, och om det nu är problem med detta är det väl bättre o komma med en lösning istället för endast problem?
En lösning fick du ju redan i inlägg 2.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Alice Sun
BirgitS BirgitS skrev:
En lösning fick du ju redan i inlägg 2.
Är inte en lösning om man bara säger "fixa det". En lösning är det som Andreas La Motte hade gett. Något som faktiskt löser mina problem samt svarar på de frågor jag ställt i början. :)

• Gilla
ådal
  • Laddar…
BirgitS
Det här är en lösning på hur man får en godkänd avstängning utan att byta blandare:
Stefan N Stefan N skrev:
Kolla på Ikeas trådlösa tex för smidig installation.
Trådrubriken är Hjälp med diskmaskinsinstallation. Om jag hade haft samma problem som du hade jag uppskattat hjälp med att även få till en installation som är godkänd av försäkringsbolaget så att jag skulle slippa stora kostnader om det hade blivit en vattenskada. Men jag ska försöka komma ihåg att inte svara dig något mer.

Byggahus är ett diskussionsforum och det är helt normalt att saker tas upp i trådar som inte är exakta svar på en fråga som är ställd i första inlägget.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Alice Sun
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är en lösning på hur man får en godkänd avstängning utan att byta blandare:

Trådrubriken är Hjälp med diskmaskinsinstallation. Om jag hade haft samma problem som du hade jag uppskattat hjälp med att även få till en installation som är godkänd av försäkringsbolaget så att jag skulle slippa stora kostnader om det hade blivit en vattenskada. Men jag ska försöka komma ihåg att inte svara dig något mer.

Byggahus är ett diskussionsforum och det är helt normalt att saker tas upp i trådar som inte är exakta svar på en fråga som är ställd i första inlägget.
Fast det var ju andra inlägget vi diskuterade nu. Hursomhelst sa jag bara att det uppskattades med lösningar istället för problem. Blir så mycket extra annars. Bra om man inte bara läser rubriken heller. Men ska tänka på det till nästa gång och inkludera endast de frågor jag vill ha svar på i rubriken om det ska behövas. Även om den kommer bli jättelång.:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.