Hej!

Jag blir inte klok på hur jag ska koppla nu när vi fått fiber. Innan körde vi ADSL och då var min koppling som såhär:

I medlaskåpet hade vi en adsl-box med telefonkabel in och ethernet ut. Denna ethernet ut kopplade jag till en switch som hade en patchkabel till varje uttag i huset via en patchpanel. I ett av husets uttag kopplade jag in DIR-655 via en av dess ethernetportar (1-4) och INTE via dessa Internet-ingång. I menyn stängde jag av DHCP då detta sköttes av ADSL-lådan.

Nu har vi fått fiber och istället för adsl-lådan sitter det en fiberslitter med 4 ethernet-utgångar. En av dessa är kopplade till switchen.

När detta först kopplades in fungerade inte det trådlösa. Det jag då ändrade var att jag bytte ingång på DIR-655 från Ethernetport 1 till Internet in, resettade enheten och satte igång dess DHCP. Då fungerar det utmärkt för alla trådlösa och trådade enheter MEN de kan inte se varandra. Jag kan inte skicka filer från in laptop som sitter på wifi till vår htpc som är inkopplad med trådat nätverk.

Hur ska jag göra? Det är uppenbarligen någon skillnad mellan fiberlådan och adsl-lådan.

Har googlat lite om detta men inte hittat något bra svar. Hoppas nån kan hjälpa då DIR-655 verkar vara en vanlig wifi router...

Vänligen
S

Redigerat:
Har du en switch inkopplad mellan fiber-lådan och patchpanelen? Man kan tolka inlägget så, och det är i så fall fel. Du hade uppenbarligen en router i din förra ADSL-burk. Nu får du använda DIR-655 som router och då måste den ensam vara kopplad till fiber-lådan (WAN/internet-anslutningen på DIR-655). Alla andra switchar och datorer ska sitta på LAN-sidan på DIR-655.
Detta kan vara ett problem om du placerat DIR-655 för maximal trådlös täckning. Sitter den inte nära fiber-lådan och switch/patchpanel måste du ha dubbla nätverkskablar till den. En från fiber-låda till WAN på DIR-655, och en tillbaka till switchen från en LAN-port.
Blir det krångligt så skaffa ytterligare en router eller trådlös accesspunkt så att en av dem kan gå enbart som trådlös accesspunkt (så som du tidigare använde din DIR-655).

Precis som b_hasse skriver låter det som om ADSL-boxen hade en inbyggd router-funktion och er nya fiberbox inte har det.

Närmast fiberboxen måste du med stor sannolikhet ha en router (det beror lite på vad din fiberleverantör levererar, du borde ha fått dokumentation som visar hur du kan använda uttagen på fiberboxen).

Grundregeln idag är att med ett internet-abonnemang så får du stöd för att ensluta EN enhet (det finns undantag, men de är få). Ska du ha flera enheter anslutna så måste den enhet du ansluter till internet vara en router som du sen ansluter dina övriga enheter till.

Observera att det man i dagligt tal idag kallar för en "trådlös router" egentligen innehåller minst tre olika funktioner:
- Router (med NAT), den har en nätverksport mot internet och en mot det egna nätverket
- Nätverksswitch (för att få flera portar för det egna nätverket)
- En trådlös accesspunkt (som fungerar som en switch fast för de trådlösa enheterna)

Det går i de flesta fall att använda dessa funktioner oberoende av varandra. Jag har t.ex. en trådlös router står vid fiberboxen och som enbart används som router. Det trådlösa nätverket på den har jag stängt av och jag använder bara en av LAN-portarna. Från den går det en kabel till en separat switch som sitter med centralt i huset. Vid den switchen sitter en annan, mindre, trådlös router som bara används som trådlös accesspunkt (så som du använde din DIR-655 förut).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.