Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpte en ny taklampa som tog G9 halogenlampor och tyckte den blev väldigt stark för vardagsanvändning så tänkte dimmer vore perfekt så kan man ha både mys och starkare om man t.ex gör något tufft som bygger pussel eller liknande.
Köpte samma märke dimmer (Schneider) som kontakten som redan fanns, kontakten som fanns är en dubbel där den vänstra såvitt jag vet inte är kopplad till något.
Planen var att fråga bror om jag var osäker på något då han kan bättre men t.o.m han hade inga svar och förvirrade bara situationen ytterligare så tänkte jag vänder mig till proffsen här i hopp om att slippa ta över en elektriker för något så tillsynes simpelt som en dimmer.
Hälp...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Har du någon ide själv? Vad är det du inte förstår? Jag menar, kommer du att förstå om vi förklarar? Du måste ju själv förstå och vara 100% säker på att det är korrekt eftersom det är du som har ansvaret. Du ska inte koppla in något blint som någon annan förklarat för dig.
Så som det ser ut gissar jag att du har ett uttag under brytaren för det ser ut att gå svart och blå vidare neråt, där svart är skarvad i strömbrytaren. Sedan ser det ut att finnas en brun som troligen är tändtråden, och en gul som inte används. Vad drar du för slutsatser av detta?
Så som det ser ut gissar jag att du har ett uttag under brytaren för det ser ut att gå svart och blå vidare neråt, där svart är skarvad i strömbrytaren. Sedan ser det ut att finnas en brun som troligen är tändtråden, och en gul som inte används. Vad drar du för slutsatser av detta?
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Bruna är tändtråden och ska in i sinuskurvan och svarta är fasen och ska in i L där andra L är om jag vill koppla vidare vilket jag vill så andra svarta nerifrån ska in i den, och X är blind för överkoppling där jag kopplar gula.
Man blir osäker när man får olika besked oavsett vart man vänder sig så det jag var 100% säker på blev jag osäker på därav inlägget men allt är anslutet och klart nu så allt väl.
Man blir osäker när man får olika besked oavsett vart man vänder sig så det jag var 100% säker på blev jag osäker på därav inlägget men allt är anslutet och klart nu så allt väl.
Dina två svarta ska in på samma L, båda L används om man har en trappkoppling (växlande brytare i dimmern)
Om det är trångt att få in båda svarta trådarna i samma plint kan du lägga en ubåt bakom dimmern och en ny kabelsnutt därifrån
Om det är trångt att få in båda svarta trådarna i samma plint kan du lägga en ubåt bakom dimmern och en ny kabelsnutt därifrån
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det var en bra ansats tycker jag. Att de båda L-terminalerna inte är bryggade är lätt att missa. Här är en liknande dimmer med dubbla L och dubbla N. Hur vet man det? Det är inte så tydligt men man ser det på den ritade bygeln mellan terminalerna. I ditt fall ser man på inkopplingsschemat att L-terminalerna är avsedda för en trappkoppling.Maximum Justice Attack skrev:Bruna är tändtråden och ska in i sinuskurvan och svarta är fasen och ska in i L där andra L är om jag vill koppla vidare vilket jag vill så andra svarta nerifrån ska in i den, och X är blind för överkoppling där jag kopplar gula.
Är det bara jag som reagerar på att det finns en gul tändtråd i vad som ser ut att vara en rätt ny installation? Jag skulle för övrigt rekommendera Wago 222 för kopplingen av den svarta, det är väldigt svårt att misslyckas med den, till skillnad från Ubåt.
Klicka här för att svara