1 414 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hjälp med detaljplan
Hej!
Skulle gärna vilja få lite hjälp med att förstå exakt vad jag får och inte får göra på min tomt. Hade gärna velat bygga ett uthus som går att hyra ut men är det möjligt?
Följande står det i planbeskrivningen:
Högsta tillåtna byggnadsarea är 200 kvm, 160 kvm för huvudbyggnad, och 40 kvm för uthus, garage eller dyligkt.
Och i plankartan står det:
Varje fastighet får inrymma en bostadslägenhet.
På varje fastighet får en huvudbyggnad och två uthus uppföras med en total byggnadsarea av högst 200 kvm. Den sammanlagda byggnadsarean för uthus får vara högst 40 kvm.
Tacksam för hjälp!
Skulle gärna vilja få lite hjälp med att förstå exakt vad jag får och inte får göra på min tomt. Hade gärna velat bygga ett uthus som går att hyra ut men är det möjligt?
Högsta tillåtna byggnadsarea är 200 kvm, 160 kvm för huvudbyggnad, och 40 kvm för uthus, garage eller dyligkt.
På varje fastighet får en huvudbyggnad och två uthus uppföras med en total byggnadsarea av högst 200 kvm. Den sammanlagda byggnadsarean för uthus får vara högst 40 kvm.
Tacksam för hjälp!
Bästa svaret
Plankartans uppgifter är de som gäller rent juridiskt.G gimmok skrev:Hej!
Tacksam för hjälp!
Du får ha en huvudbyggnad för bostadsändamål (det som kallas bostadslägenhet på plankartan). Storleken får vara max 160 kvm. Sen får två komplementbyggnader (garage mm) vara max 40 kvm tillsammans. Det blir en byggrätt på 200 kvm som planen medger. Inom planens utrymme får det inte finnas två hushåll på fastigheten.
Det som sedan tillåts utöver det som anges i detaljplanen är attefallsåtgärderna. Då får du bygga bl a ett komplementbostadshus på 30 kvm eller en tillbyggnad till huvudbyggnad på 15 kvm. Som jag ser det är det ett komplementbostadshus enligt attefallsreglerna som skulle kunna funka för din del.
Klicka här för att svara