1 528 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hjälp att tolka detaljplan
Renoverare
· Uppsala
· 2 171 inlägg
Vi ska titta på ett hus som är till salu idag och jag har då letat upp detaljplanen. Huset ligger i områdets västra del, d.v.s. i kartans översta del mot den strimma som heter "Natur". Här gäller B II, d.v.s. max. två våningar, n1, n2 (ointressant för min frågeställning) samt p2 "byggnaden ska placeras i huvudsak överensstämmande med illustration på plankartan" samt e5 "Friliggande hus samt friliggande garage som ges ett enhetligt utförande. Största gavelbredd är 7 meter".
Min fråga rör nu möjligheterna till utbyggnad. Jag skulle uppskatta att huset är drygt 7x10 meter (totalt 145 m2), d.v.s. max. gavelbredd är uppnådd. Frågan är nu om även en 15 m2 attefallstillbyggnad begränsas av denna regel, eller inte.
Min fråga rör nu möjligheterna till utbyggnad. Jag skulle uppskatta att huset är drygt 7x10 meter (totalt 145 m2), d.v.s. max. gavelbredd är uppnådd. Frågan är nu om även en 15 m2 attefallstillbyggnad begränsas av denna regel, eller inte.
Attefallsreglerna går UTÖVER vad detaljplanen säger, så det borde inte vara något problem.Henningelvis skrev:
Vi ska titta på ett hus som är till salu idag och jag har då letat upp detaljplanen. Huset ligger i områdets västra del, d.v.s. i kartans översta del mot den strimma som heter "Natur". Här gäller B II, d.v.s. max. två våningar, n1, n2 (ointressant för min frågeställning) samt p2 "byggnaden ska placeras i huvudsak överensstämmande med illustration på plankartan" samt e5 "Friliggande hus samt friliggande garage som ges ett enhetligt utförande. Största gavelbredd är 7 meter".
Däremot kan vissa kommuner vara petiga med att det måste finnas ett existerande hus att göra attefallstillbyggnaden på, de kan inte uppföras samtidigt. Andra kommuner är mer flexibla.
Bästa svaret
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Nej, det gör den inte. Boverket skriver:Henningelvis skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
"Attefallstillbyggnaden får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark eller på tomter som redan har använt hela sin byggrätt. Byggnadsnämnden får alltså inte neka startbesked på grund av att attefallstillbyggnaden är planstridig."
Om man funderar på att göra en attefallstillbyggnad bör man läsa hela den artikeln. Där står allt man behöver veta.
Renoverare
· Uppsala
· 2 171 inlägg
Tack båda. Det blev inte det huset, men jag lägger en liten byggsten till mina kunskaper om Attefallsreglerna.
Klicka här för att svara