1 524 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hjälp med deklarationen 2023
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Sitter med min pappas dekl. han sålde hus ..egentligen 2021 enligt Mäklaren(som nu inte kan hjälpa till längre av någon outgrundlig anledning(han har redan fått betalt och bryr sig inte)), men skatteverket vill ju ha in det 2022, så nu 2023 så jag har suttit med det och knåpat...
iaf. det jag/vi tittar på är om han skall försöka få uppskov eller inte...
min mor gick ju bort i samma veva så det är lite töcken över det hela...
huset dom sålde är köpt -79 och ger ca 450000 i vinst efter lite avdrag.....
men dom köpte en sommarstuga vid -15 som dom ansökte att få bygga nytt på (renovera totalt( det var bara en del av grunden kvar), så det gjorde dom 2018-2020, mamma fick "bo" där 3 månader ungefär..
med lite konstruktivt tinkering har jag fått in så han kan skjuta upp iaf, men det spelar kanske ingen roll?...
det jag tänker på är om han kan ha nytta av det till grön rot i år på nästa års deklaration helt enkelt...
dvs. 450000 i vinstskatt på huset iår blir 400000 nästa år om han nyttjar 50k till solcellerna iår...
?
pappa är 74 år btw
iaf. det jag/vi tittar på är om han skall försöka få uppskov eller inte...
min mor gick ju bort i samma veva så det är lite töcken över det hela...
huset dom sålde är köpt -79 och ger ca 450000 i vinst efter lite avdrag.....
men dom köpte en sommarstuga vid -15 som dom ansökte att få bygga nytt på (renovera totalt( det var bara en del av grunden kvar), så det gjorde dom 2018-2020, mamma fick "bo" där 3 månader ungefär..
med lite konstruktivt tinkering har jag fått in så han kan skjuta upp iaf, men det spelar kanske ingen roll?...
det jag tänker på är om han kan ha nytta av det till grön rot i år på nästa års deklaration helt enkelt...
dvs. 450000 i vinstskatt på huset iår blir 400000 nästa år om han nyttjar 50k till solcellerna iår...
?
pappa är 74 år btw
Hur släppte ens SKV igenom den husförsäljningen 2021 på, deklarationsåret 2022, utan påföljd? Försäljning av fastighet läggs ju in med automatik på deklarationen hos SKV.
Fick du uppskov till deklarationsåret 2023 att lösa försäljningen?
Det låter inte sannolikt i mina öron! Det är ju skatteverket vi har att göra med... Och dom brukar ju inte ursäkta sig i första taget.
Det låter inte sannolikt i mina öron! Det är ju skatteverket vi har att göra med... Och dom brukar ju inte ursäkta sig i första taget.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
hur vet jag inte, det är ju en mäklares uppgift att lösa tycker jag.., JAG valde inte mäklare. jag får bara stå med skiten att lösa (typ)Krilleman skrev:
Hur släppte ens SKV igenom den husförsäljningen 2021 på, deklarationsåret 2022, utan påföljd? Försäljning av fastighet läggs ju in med automatik på deklarationen hos SKV.
SKV fortsätter ju att skicka deklarationer för min döda mor fortfarande (hon dog 2020 27 dec.) så alla hästar har dom inte hemma...
jag fick inte något, det är min far som har behovet...
*rycker på axlarna*
Dödsboet måste ju deklareras tills det är avslutat.
Mäklaren har ansvar att hjälpa till vd försäljningen. Inte sällan erbjuder de deklarationshjälp, men det är definitivt inte något självklart.
Mäklaren har ansvar att hjälpa till vd försäljningen. Inte sällan erbjuder de deklarationshjälp, men det är definitivt inte något självklart.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
dödsboet utskiftades och avslutades under 2021. inga särbarn och pappa ärvde allt.. ingen som opponerade sig.
för 80K skall det ingå.. bara det att det inte passade längre då han fått betalt.
(note too self när jag skall sälja att dom får betalt när deklarationshjälp erlagts)
för 80K skall det ingå.. bara det att det inte passade längre då han fått betalt.
(note too self när jag skall sälja att dom får betalt när deklarationshjälp erlagts)
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
att ett dödsbo är avslutat betyder inte att allt ekonomiskt är till 100% avslutat. Alltid är det nåt som missas...
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
ingen som vill svara på frågan ist.
?
?
Har han ingen beskattningsbar inkomst nästa år?
Klicka här för att svara