Har köpt nytt hus och skall fixa tv. Men blir inte klok på vad jag skall köpa.
Det som sitter där idag är en antenn som går till en antennförstärkare sedan vidare till ett antennuttag som går vidare till ett antennuttag som går till ytterligare ett antennuttag.
Det sitter även en parabol på huset som ej används.
Nu är det så att jag har tänkt använda parabolen. Skall byta LNB till ett quad. Sen har jag en inspelningsbar Box som skall kopplas in.
Går det på nåt sätt få in den på den befintliga antennkabeln med hjälp av diverse combiners och splitters tror ni?
Kruxet som ställer till det för mig är att det krävs dubbla kablar fram till boxen eftersom det är dubbla tuners.
Så jag vill ha in signalen från vanliga antenn och 2 signaler från parabolen i samma kabel som dessutom går igenom antennförstärkare och 3st antennuttag.
Går det fixa på nåt sätt? Blir det dyrt?
Ni får gärna länka till produkter.
Med vänlig hälsning, Jonas
Det som sitter där idag är en antenn som går till en antennförstärkare sedan vidare till ett antennuttag som går vidare till ett antennuttag som går till ytterligare ett antennuttag.
Det sitter även en parabol på huset som ej används.
Nu är det så att jag har tänkt använda parabolen. Skall byta LNB till ett quad. Sen har jag en inspelningsbar Box som skall kopplas in.
Går det på nåt sätt få in den på den befintliga antennkabeln med hjälp av diverse combiners och splitters tror ni?
Kruxet som ställer till det för mig är att det krävs dubbla kablar fram till boxen eftersom det är dubbla tuners.
Så jag vill ha in signalen från vanliga antenn och 2 signaler från parabolen i samma kabel som dessutom går igenom antennförstärkare och 3st antennuttag.
Går det fixa på nåt sätt? Blir det dyrt?
Ni får gärna länka till produkter.
Med vänlig hälsning, Jonas
Inte helt omöjligt att det går att kombinera men sannolikt behöver du ett quattro-LNB i stället och sedan kombinera ihop det hela i en multiswitch. Dessutom måste du ha en satellitbox som klarar SatCR/Unicable men det finns i sortimentet hos både Viasat och Canal Digital. Vete fasen dock hur man får ut den marksända signalen i TV-änden, om det kräver något speciellt antennuttag. Att dina antennuttag ligger i slinga i stället för som stjärnnät kan möjligen ställa till det, var tanken att använda det till mer än en TV?
Tänkte mig nåt sånt här
Tänkte mig nåt sånt här
http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-natverk.html
även om tråden har några år på nacken så finns det fortfarande mycket att hämta
även om tråden har några år på nacken så finns det fortfarande mycket att hämta
Om du bara skall ha en TV hade jag plockat bort övriga uttag för att sedan skarva kabel (mindre bra), eller dra ny kabel (bättre) eller om möjligt dra två kablar (bäst). Lyckas du få fram två kablar kan du köra med vanlig dual eller quad LNB och det finns en del enkla och billiga prylar för att kombinera in antennsignalen för marksänt och sedan separera dem i antennuttaget, har du strömförsörjning till förstärkare via antennkabeln kan det möjligen bli lite knepigt.
Är det omöjligt med två kablar och du nöjer dig med en TV, så är det väl exakt denna lösning du ritat upp. Eventuell antennförstärkare skall idealt kopplas in innan signalen kombineras med övriga signaler, här är det förmodligen kört att mata en sådan förstärkare via antennkabel.
Är det omöjligt med två kablar och du nöjer dig med en TV, så är det väl exakt denna lösning du ritat upp. Eventuell antennförstärkare skall idealt kopplas in innan signalen kombineras med övriga signaler, här är det förmodligen kört att mata en sådan förstärkare via antennkabel.
Alltså dessa tre uttag är i samma rum. Och vi ska bara ha en tv där. Finns kabel dragen till flera rum också. Det här problemet är bara i ett rum. Då kanske man kan köra med lösningen jag ritat då? Om det inte går att mosa in en till kabel.
Borde funka med de prylar jag länkade till, men jag hade för säkerhets skull plockat bort alla uttag längs vägen och dragit ny kabel förbi dem, om inte ända ut så åtminstone till det första i slingan och satt en ordentlig skarv med F-kontakter där. Jag misstänker att den slingan med uttag sabbar signalen ganska duktigt.
Har du däremot tänkt ha TV i fler rum är vi tillbaks på att ett quattro-LNB och en multiswitch kan tänkas vara en mer kompetent lösning men det kan nog andra än jag bedöma bättre.
Har du däremot tänkt ha TV i fler rum är vi tillbaks på att ett quattro-LNB och en multiswitch kan tänkas vara en mer kompetent lösning men det kan nog andra än jag bedöma bättre.
Ville bara meddela att det löste sig. Antennkabeln var inte alls dragen som jag trodde (dålig förundersökning). Så det vart till att dra separat kabel hela vägen. Det som är kvar att lösa nu är att dra kablar snyggt inne. Som det är nu ligger dom tvärs över golvet. Tack för hjälpen ändå.
Klicka här för att svara