Hej

Eftersom hösten nu har påbörjats är det dags att avsluta det som borde ha skett under sommaren Det vill säga byta de syllar som frigjorts, byta ytterändorna på golvreglarna innanför syllen, öppna grundmuren och påbörja allt som behöver göras i krypgrunden.

Eftersom det lär flera moment så skapar jag ett inlägg om varje moment med bilder.

Byta syll

Syllen runt hela grundmuren är genomrutten och behöver alltså bytas.

Min plan är att sätta stöd på insidan av syllen, ovanpå grundmuren under de plankor som är fästa mellan yttre och inre väggreglar, kapa de vertikala reglarna ovanpå syllen 5-10 cm upp och sedan såga till distanser av nya reglar att sätta dit och skruva fast 2 nya reglar utanpå som också står på den nya syllen.

En vägg med gult isoleringsmaterial, delvis borttagen panel och ruttnande träsyll, redo för utbyte vid ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuvarande syll är troligen 2x6", så den nya får bli 45x145 eftersom det är svårt att hitta reglar som är 50x150.

Något jag missat i planen eller som jag behöver tänka på?

Skarva golvreglar

Alla ytterändor som legat ovanpå grundmuren är murkna 10-20 cm inåt.
Tanken är att kapa dessa reglar 40-50 cm in och skarva på nya regelbitar som ligger ovanpå grundmuren.
Sedan sätta en bärlina i krypgrunden under dessa skarvar

Byggprojekt med träregel på grundmur, isolering och del av elverktyg synligt. Regelmätning och reparation är pågående.
Skapa konto

Ruttna golvreglar ovanpå en grundmur, sönderfallna och murkna trästycken synliga, diskussion om skarvning och förstärkning av konstruktionen.
Skapa konto

Ett problem är att de nuvarande golvreglarna är cirka 50x150 mm, vilket är svårt att få tag på. Så om skarvningen görs med 45x145 blir det ojämt.
Skulle det fungera att sätta bitar av masonit, eller annan tunn skiva, på den nya regeln i mitten och sedan skruva fast nya reglar utanpå? Som bilden nedan försöker visa.

Skiss av skarvning av golvreglar där en 50x150 regel skarvas med två 45x145 reglar, förstärkta med masonitstycken.
Skapa konto

Redigerat:
Öppning i grundmuren

Då den enda åtkomsten till krypgrunden idag är genom matkällaren under köket behöver en ny öppning göras direkt utifrån.

Grundmuren består av 5 lager lecablock som står på en gjuten sula. På utsidan är ett 15 cm lager av betong gjutet.

På insidan där jag vill göra öppningen är det en vertikal spricka genom alla 5 lager leca. Så där är i mina ögon en bra plats att ha öppningen.
Sprickan syns mellan ventilen och golvregeln på denna bild, och fortsätter neråt genom alla lecablock.

Spricka i lecablock under träregel i krypgrund avbildad.
Skapa konto

När syllen ovanpå är bytt är tanken att helt enkelt bila bort leca och betong så att en öppning på cirka 1 meter skapas. Jag hoppas att det räcker att ta bort 4 lager leca, så att lite stöd är kvar. Annars kanske det behöver gjutas mer betong under sulan för att förstärka.

En golvregel kommer i och med detta att hänga i luften. Räcker det att sätta en extra regel innanför syllen som vilar ovanpå muren och fästa golvregeln med en balksko i syllen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.