Vi vill ta upp ett fönster i badrummet, samt byta ut en ytterdörr mot ett fönster och ett fönster mot en balkongdörr. Ändringar av fasad är bygglovspliktiga där vi bor, och en av de saker som behövs för att söka bygglov är en bygglovsritning.

Är det någon som har tips på företag som snabbt (och gärna prisvärt) kan hjälpa oss att göra en bygglovsritning? Tyvärr är de här tre olika ändringarna på tre olika fasader och jag har inte riktigt tid och förmåga att sätta mig in i de olika program som jag sett tips om här på forumet om man vill göra det själv. Samtidigt tror jag att det inte är en alltför stor uppgift för den som kan och har rätt kunskap. Jag har tidigare ritningar (finns på kommunens hemsida) så jag tror att man inte skulle behöva komma ut om mäta etc utan utgå från dem och bara "lägga till" ändringarna.

https://www.bygglovstjanst.se/

Första som kommer upp när man googlar dock.
Men tror de är relativt prisvärda, har fått offert på ett jobb som aldrig blev.
Trevliga i bemötande.

• Gilla
Fidra
  • Laddar…
Sådana små ändringar kan man ofta skissa in på bef. ritningar. Om du har bygglovsritningar från när huset byggdes (finns annars att få ut från kommunen) så bör det räcka att rita in ändringarna med penna.

• Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sådana små ändringar kan man ofta skissa in på bef. ritningar. Om du har bygglovsritningar från när huset byggdes (finns annars att få ut från kommunen) så bör det räcka att rita in ändringarna med penna.
Låter hoppfullt!

Det finns ritningar i kommunens digitala arkiv, dels från bygget, men de är i dålig kvalitet/upplösning, svårt att se på dem. Men även från -92 då nya fönster togs upp och balkong byggdes, de är i bättre kvalitet och jag skulle kanske kunna rita in det där för hand.

Blir inte riktigt klok på skalan dock - det står att det är 1:00 men när jag mäter med linjal på en utskrift av bygglovsritningen mäter 20 meter ca 8,3 cm på pappret. Jag får inte ihop det, men jag kanske tänker fel?

MrJay
F Fidra skrev:
Blir inte riktigt klok på skalan dock - det står att det är 1:00 men när jag mäter med linjal på en utskrift av bygglovsritningen mäter 20 meter ca 8,3 cm på pappret. Jag får inte ihop det, men jag kanske tänker fel?
Skriv ut på A3 och stäng av automatiskt skalning av utskrift så blir det nog bra

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Eller rita in det med den skala det är på pappret. Det blir nästan alltid fel skala när man skriver ut på skrivare.

• Gilla
Fidra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.