5 189 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Hjälp med betongtrappa, vet ej hur jag ska göra? (Bilder)
Har för mig att jag hört om folk som annat borrmaskin med slagborrläge, och satt i en borr åt fel håll eller en gängstång t.ex. och vibrerat på utsidan av formen med den. Föra ett armeringsjärn upp och ner längs formens kant hjälper också en del, för att minska porer vid ytan.
Jag lyckades komma över en vibbmaskin på jula outlet, blev klart bättre resultat med en sådan. Du kanske kan hyra en liten betongvibb på uthyrningsföretag?
Jag lyckades komma över en vibbmaskin på jula outlet, blev klart bättre resultat med en sådan. Du kanske kan hyra en liten betongvibb på uthyrningsföretag?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
det kommer bli plattor på uteplatsen. Så kommer gjuta en klack runt berget.Centano skrev:
Det är frågan om det blir så mycket volym som behöver fylla upp med annat än betong, vilket stegdjup och steghöjd har du räknat med? Jag hade själv föredragit sten men å andra sidan har jag inte jobbat med lecakulor tidigare. Tänker dock att de kan vara svåra att hålla på rätt plats vid gjutningen.
Sen vet jag inte om det är perspektivet på fotot som lurar ögat men det ser ut som att den främre och bakre plywoodskivan ser ut att luta rejält, är det tanken? Själva uteplatsen ska den byggas av virke, trall eller ska den också gjutas?
Trappan kommer avslutas med en ”platå”, för trappan blev för hög annars
Men det brukar (förhoppningsvis) bli godkänt resultat till oss..
Ja man kanske ska hyra en vibbra, om det behövs för en sån relativt liten trappa. Men om det blir mycket bättre resultat så gör jag det helt klart men tanke på all tid jag lagt ner på detta nu, vore trist med ett halvdant resultat… 
Gjorde något liknande för ett par somrar sedan och även om jag kan multiplikation blir man förvånad över hur stor volym det handlar om. Hade ont i handleden i veckor efter att ha blandat betong manuellt. Sedan lånade grannen mig en visp …Y Ylva Andersson skrev:
ja fy satan, tanten fick åka och köpa mer betong, blev lite panik på slutet, nästa gång köper jag dubbelt upp och lämnar tillbaka det som blir överhalper skrev:
behöver jag täcka över gjutningen eller ska jag låta det vara och vattna senare ikväll och några dagar framåt?
och hur länge ska jag låta formen sitta kvar?
tack för all hjälp ni är hjältar