Hej!
Jag har ett hus (170 kvm) byggt 2012 som värms av en Nibe 750F frånluftsvärmepump (vattenburen golvvärme).
Jag är nu i startgroparna (väntar på bygglov, har valt totalentrepenör) att göra en tillbyggnad.

Tillbyggnaden är ett varmisolerat garage/hobbyrum, 62 kvadratmeter innerarea. Tillbyggnaden kommer ligga vägg-i-vägg med tvättstugan där jag har min nuvarande värmepump.
Tillbyggnaden kommer ha en innervägg som separerar bil-utrymmet och hobbyrummet. Hobbyrummet kommer vara gym, förvaring och allt i allo. Bil-utrymmet kommer utöver bilförvaring ha en större arbetsbänk och lite förvaring. Alltihop kommer som sagt vara varmisolerat, plattan och väggar (170+45 mm i väggarna).
Byggaren kommer gjuta ner golvvärmeslang i plattan.

Problemet är att min nuvarande värmepump varken orkar med eller tillåts (hyfsat nytt hus - energiklass A - jag får inte ta ut mer effekt ur pumpen enligt Boverket) värma golvvärmen i tillbyggnaden.
Jag behöver därför komma fram till en bra lösning gällande uppvärmningen av tillbyggnaden.
Jag har tänkt såhär:

I framtiden (7-10 år, eller hur länge min i nuläget 7-åriga pump håller) kommer jag byta ut Nibe FLV-pumpen mot en ordentligare, antingen luft/vatten eller bergvärme som orkar och får värma hela huset inklusive tillbyggnaden.
Tills dess behöver jag dock värma upp utbyggnaden på ett annat sätt:

Alt 1: Luftvärmepump som placeras i hobbyrummet. Med en värmeflyttare placerad i innerväggen mot bil-delen borde även det utrymmet värmas upp tillräckligt?

Alt 2: En el-panna modell mindre som värmer golvvärmen i tillbyggnaden som ett eget system (dvs ej ihopkopplat med husets nuvarande slinga).

I båda alternativen kommer jag alltså på lite längre sikt avveckla dem för att koppla in golvvärmen på min framtida väldimensionerade pump.

Nackdel med Alt 1 är att det känns lite dumt att inte använda golvvärmen när slangen finns där.
Nackdel med Alt 2 är att det känns lite dumt att värma upp ett vattenburet system med 100% el.

Finns det några stora tankevurpor i mina resonemang, och framförallt - finns det några andra alternativ?

Jag må ha glömt att bifoga alla väsentliga förutsättningar kring bygget då jag är riktigt novis på detta. Säg till om ni behöver någon ytterligare information så tillhandahåller jag den!
Bifogar en skärmdump från ritningen, innerväggen är inte utritad men är tänkt att dela garaget på mitten ungefär strax vänster om garageporten).

Mvh

Gustav

• Ritning över planerad tillbyggnad med ett varm-isolerat garage/hobbyrum på 61,8 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
G Garagegurra skrev:
jag får inte ta ut mer effekt ur pumpen enligt Boverket) värma golvvärmen i tillbyggnaden.
Får är snälla djur, det vet vi som bor på landet, är den spärrad i effekten, det brukar vara på EL-patronsidan då, du behöver mer effekt totalt för att försörja tillbyggnaden , dom regler som är säger för den nuvarande arean som du har, nu tillkommer det area,
Så kan du trimma upp VP så gör det

J jesper33 skrev:
Får är snälla djur, det vet vi som bor på landet, är den spärrad i effekten, det brukar vara på EL-patronsidan då, du behöver mer effekt totalt för att försörja tillbyggnaden , dom regler som är säger för den nuvarande arean som du har, nu tillkommer det area,
Så kan du trimma upp VP så gör det
Pratade med en VVS:are och han menade på att min pump inte kommer orka värma huset + tillbyggnaden. I det underlag jag har hittat rörande Nibe 750F så är den dimensionerad för att värma max 200 kvadrat. Nuvarande hus (170) + tillbyggnaden (60) blir 230 kvm totalt.

Någon som har erfarenhet av att kräma lite extra ur en liknande Nibe-pump? Kommer elpatronen att gå på högvarv?

J
Jepp troligvis kommer EL-patronen att hjälpa till då övrigt inte räcker ,många kronor extra , kanske luft/luft-VP i garaget kommer att bli den billigaste investeringen för dig att värme den delen

J jesper33 skrev:
Jepp troligvis kommer EL-patronen att hjälpa till då övrigt inte räcker ,många kronor extra , kanske luft/luft-VP i garaget kommer att bli den billigaste investeringen för dig att värme den delen
Ja, det lutar åt luft/luft just nu. Har en kollega som är behörig installatör också så arbetet får jag väldigt billigt.

Jag antar att en elpanna på typ 4,5 kw (https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-Kompakt-4-5-6-9-kW) kommer bli dyr i drift likt elpatronen i min nuvarande pump?

Tack för råden!!
Gustav

J
Klart det kostar lite med EL-panna , har du GV i plattan så räcker nog 3 kw att värma det, jag vet dom som satt in en liten VVB
( kostar inte många kronor ) för GV , men då får man styra tempen med termostaten på den. det går att ha en L/L-VP och samtidigt ha GV på tex 18 C , men det avgör du själv hur du gör

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.